گردهمایی ملل متحد در میانه بحران‌ها

برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل آنهم زیر سایه بحران کرونا و مسائل افغانستان نشان از یک گردهمایی پرجنجال را دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان ملل به‌رغم بحران‌ها و تنش‌های زیادی که طی سالیان اخیر در مواجه با بحران‌های بین‌المللی پشت سر گذاشته، همچنان یگانه نهادی است که از اهمیت ویژه در سطح جهانی قرار دارد، چراکه برخلاف دیگر نهادهایی چون گروه هفت، به چند کشور کوچک محدود نشده و محفلی است برای حضور تمامی اعضای جامعه جهانی. بنابراین، برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل را می‌توان مهم‌ترین گردهمایی رهبران کشورهای جهان در نظر گرفت.

دور هفتادوششم

دور جدید و هفتاد و ششم نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل از روز گذشته (سه‌شنبه) در حالی شروع شد که بناست رهبران زیادی به منظور شرکت حضوری در این نشست‌ها به رغم شیوع جهانی سویه شدیدا عفونی دلتای کرونا، به نیویورک سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در نشست‌های ۲۰۲۰ مجمع عمومی سازمان ملل هیچ مقام عالی رتبه‌ای شرکت نداشت و در عوض پیام‌های ویدیویی از پیش ضبط شده را برای مناظره عمومی این مجمع ارائه کردند، اما امسال مجمع عمومی سازمان ملل طبق اعلام «وولکان بوزکر»، رئیس در حال کناره‌گیری این مجمع، دست‌کم از شرکت حضوری ۸۳  تن از سران دولت‌ها استقبال می‌کند.

البته با توجه به رفع نشدن کامل تهدید کووید-۱۹، دبیرخانه سازمان تصمیم گرفته تا تعداد اعضای حاضر در هر هیات نمایندگی را محدود به شش تن کند تا سطح حضور را در مجتمع مقر این سازمان در نیویورک کاهش دهد. برخی از تدابیر به اجرا در آمده در ساختمانهای سازمان ملل شامل الزام واکسیناسیون برای همه کارمندان مشغول به کار در ساختمان، الزام به زدن ماسک، برگزاری بسیاری از نشست‌های حاشیه‌ای در فرمت مجازی و تنها اجازه دادن به فعالیت خبرنگاران ساکن برای پوشش رخدادها است.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل با اشاره به حکم اعلام شده در نیویورک در الزامی کردن ارائه مدرک واکسیناسیون برای ورود به رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، موزه‌ها، سالن‌های سینما، باشگاه‌های ورزشی و بسیاری از مکان‌های سربسته دیگر گفت: «به همه نمایندگانی که به نیویورک آمده گوشزد شده که اساساً در این شهر برای انجام هر کاری، لازم است که واکسینه شده باشید.»

بر اساس فهرست مقدماتی سخنران‌های مجمع عمومی، انتظار می‌رود «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستهای امسال به صورت حضوری شرکت کند و طبق برنامه در تاریخ ۲۱ سپتامبر یعنی اولین روز مناظره عمومی در سازمان ملل سخنرانی خود را ایراد کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «روز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر، رئیس‌جمهور آمریکا به نیویورک سفر خواهد کرد تا به سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بپردازد.» هیئت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به تاریخ ۱۹ آگوست ۱۹۲ هیات دیپلماتیک دیگر این سازمان ملل را تشویق کرده بود به این که به منظور جلوگیری از برگزاری یک رخداد ‌«شدیدا شایع‌کننده بیماری» بیانیه‌های خود را به صورت ویدیویی به جای سفر حضوری به نیویورک ارائه دهند.

از جمله کشورهایی که رهبران ارشدشان به صورت حضوری در مجمع عمومی سازمان ملل امسال شرکت می‌کنند برزیل، کانادا، مصر، آلمان، هند، لیبی، مکزیک پاکستان، فلسطین، قطر، ترکیه، اوکراین، انگلیس و ونزوئلا هستند. مقام‌های رژیم صهیونیستی نیز به صورت حضوری در این مجمع شرکت می‌کنند. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه سرپرست هیات این کشور بوده و در تاریخ ۲۵ سپتامبر سخنرانی می‌کند.

فهرست سخنران‌ها نشان می‌دهد که سه کشور افغانستان، گینه و میانمار که همگی در طی سال جاری میلادی دولت‌های منتخب‌شان سقوط کردند قرار است منصوب‌شدگان مربوط به مقام‌های قبلی این کشورها را بدون صحبت از تغییر حکومت بفرستند.

حضور زیر سایه بحران‌ها

نشست مجمع بین‌المللی سازمان ملل در حالی برگزار می‌شود که جهان با بحران‌های گوناگونی روبروست؛ از خروج ناگهانی نیروهای خارجی از افغانستان گرفته تا آزمایش‌های جدید موشکی کره شمالی و ادامه بحران کرونا در بسیاری از کشورهای جهان.

از سوی دیگر، با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تمرکز واشنگتن بر دیگر کشورها گذاشته شده است. روز گذشته، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که در یک دنیای رقابتی، آمریکا با طیف گسترده‌ای از چالش‌ها روبرو است و در حالی که چین و روسیه تمرکز اصلی برنامه‌ریزی دفاعی کشور هستند، سایر چالش‌های بلند مدت مانند مبارزه با تروریسم‌، کره شمالی و ایران همچنان از اولویت‌های مهم هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی دیفنس، ژنرال «جان هایتن»، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «برای مقابله با این چالش‌ و سایر چالش‌ها، نیروهای مسلح نه تنها باید از بالاترین سطح آمادگی اطمینان حاصل کنند، بلکه باید برای جلوگیری از تهدیدهای فردا نیز سرمایه‌گذاری کنند.» وی گفت که از عدم گفت‌وگوی پنتاگون با چین در مورد مسائل ثبات استراتژیک‌، شامل سلاح هسته‌ای و قابلیت‌های فضایی‌، نگران است. وی خواستار مذاکرات گسترده‌تر با ارتش چین شد و گفت: «من می‌دانم که رئیس‌جمهور بایدن ‌و رئیس‌جمهور شی در این سال دو بار صحبت کرده‌اند. این مهم است‌، اما امیدوارم بتوانیم این مکالمه را تا سطح نظامی به نظامی نیز گسترش دهیم.»

هایتن تصریح کرد که توانایی چین در ساخت سلاح های جدید مانند موشک‌های مافوق صوت دوربرد بسیار سریع‌تر از ایالات متحده‌، همراه با ساخت چند صد سوله جدید موشک‌های دوربرد، سوالات جدی را ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر،‌ به نظر می‌رسد که واشنگتن بنا دارد تجدیدنظرهای جدی در سیاست‌های خود در قبال کشورهای عربی صورت دهد. یک مسئول آمریکایی فاش کرد که دولت جو بایدن قصد دارد بخشی از کمک‌های نظامی به مصر را بلوکه کند. پولتیکو به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: «دولت جو بایدن‌ تصمیم گرفته بخشی از کمک‌های نظامی مشروط به مصر را به دلیل نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور بلوکه کند. همچنین محدودیت‌هایی را بر استفاده از بخش باقیمانده این کمک‌ها اعمال کرده است.»

آمریکا سالانه کمک‌های نظامی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار به مصر می‌دهد. کنگره شروطی را درباره احترام به حقوق بشر برای ۳۰۰ میلیون دلار از کل مبلغ در نظر می‌گیرد اما وزیر خارجه می‌تواند این شروط را کنار بگذارد و اجازه بدهد کمک‌ها به دست قاهره برسد. این منبع اعلام کرد که دولت بایدن قصد دارد ۱۷۰ میلیون دلار از ۳۰۰ میلیون دلار را به مصر بدهد و ۱۳۰ میلیون دلار باقیمانده را نگه دارد تا دولت مصر شروط لازم درباره حقوق بشر را اجرا کند. این ۱۷۰ میلیون دلار نیز تنها در صورتی قابل استفاده خواهد بود که اقدامات مشخصی از جمله مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در مرزها اتخاذ شود.

با این وجود به نظر می‌رسد که مجمع عمومی سازمان ملل امسال با مسائل بسیاری دست به گریبان است و باید دید که در نشست‌های این مجمع چه گفتمان‌هایی مطرح می‌شود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 28216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =