جدیدترین آمارهای اشتغال و بیکاری در کشور

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح اقدامات مرتبط با اجرایی شدن نظام جامع اطلاعات بازار کار، راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این حوزه معرفی کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار در آبان ماه سال ۱۳۹۹ و تشکیل بانک‌های اطلاعاتی از جمعیت نیروی کار و کسب و کارهای کشور در راستای تقویت توان سیاستگذاری در راستای توسعه فعالیت‌های کسب و کار و تولید صورت گرفته است.

گفتنی است که اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست‌گذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و تعیین روش‌های اجرایی برنامه‌های اشتغال از آن بهره‌مند شوند که ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه‌ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور از بخش‌های اصلی این سامانه است.

بر اساس تعاریف مشخص شده درقالب سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، این سامانه برای شناسایی شاغلین، بیکاران، جمعیت غیرفعال و کارفرمایان رسمی و غیررسمی و ارائه خدمات سیاستی و اجرایی بازار کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده است.

جمعیت ۶۷ میلیون نفری در سن کار کشور

بر اساس آخرین آمارهای جمعیتی، از جمعیت بیش از ۸۵ میلیون و ۷۸۱ هزار نفری کشور، بیش از ۶۷ میلیون نفر در سن کار قرار دارند و جمعیتی حدود ۱۸ میلیون نفر نیز خارج از سن کار محسوب می‌شوند. از میان افراد در سن کار، در حال حاضر بیش از  ۲۳ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر جمعیت فعال و ۴۳ میلیون و ۲۶۷ هزار نفر نیز جمعیت غیرفعال کشور محسوب می‌شوند.

همچنین ۲۱ میلیون و ۷۶۱ هزار نفر در کشور جمعیت شاغل هستند که بیش از ۱۸ میلیون و ۸۱۶ نفر از این تعداد شاغلان رسمی و حدود سه میلیون نفر در قالب اشتغال غیررسمی مشغول به فعالیت هستند. همچنین بر مبنای داده‌های حوزه بیکاری، تعداد یک میلیون و ۹۹۲ هزار نفر نیز به عنوان بیکار در کشور به حساب می‌آیند.

بر اساس جدیدترین اطلاعات و آمار سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، تاکنون تعداد بیش از  ۲۳ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر در قالب نیروی کار، تعداد شش میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۵۷ فقره کسب و کار و  ۴۹ هزار و ۹۲ عنوان شغل در این سامانه به ثبت رسیده است.

آمار اشتغال استان تهران

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات جمعیتی استان تهران، از جمعیت حدود ۱۲ میلیون نفری پایتخت بیش از ۱۰ میلیون و ۱۸۲ هزار نفر به عنوان جمعیت در سن کار، بیش از سه میلیون و ۶۵۹ هزار نفر در قالب جمعیت شاغل، سه میلیون و ۳۲۵ هزار نفر شاغل رسمی و حدود ۳۳۴ هزار نفر به عنوان شاغل غیررسمی به ثبت رسیده است.

گفتنی است که از کل جمعیت شاغل استان تهران ۷۰.۱ درصد در بخش خدمات، ۲۹.۳ درصد در حوزه صنعت و ۰.۶ درصد در حوزه کشاورزی مشغول به کار هستند.

کد خبر: 28207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =