تشدید احساس تنهایی در دانشجویان

یک دکترای روانشناسی بالینی گفت: متاسفانه مجازی بودن دانشگاه‌ها بر احساس تنهایی در دانشجویان دامن زده و این مساله افسردگی و بعضا تنش درونی را در دانشجویان را تشدید کرده است.  

مهدی لشگری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین‌ اظهار کرد: اگرچه با ورود افراد به دانشگاه مجموعه متنوعی از احساسات درونی ایجاد می‌شود و بروز احساس هیجان و انتظار در این دوره دور از ذهن نیست اما احساس تنهایی با ورود کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها بیشتر شده است.

وی افزود: یکی از جذابیت‌های مهم برای دانشجویان حضور در دانشگاه و برقراری ارتباط با همکلاسی‌هاست و چون این شرایط با اجرای سیاست تعطیلی حضوری کلاس‌ها محقق نشده است به موازات برخی تبعات منفی کیفیت آموزش‌های آنلاین، احساس تنهایی متفاوت و پیچیده‌ای بر آن‌ها تحمیل شده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: افراد به جای آنکه احساس تنهایی را نقص یا ویژگی شخصیتی غیرقابل تغییر بدانند، باید بپذیریم که احساس تنهایی قابل تغییر است و با آگاهی از اینکه در شرایط کنونی احساس تنهایی تجربه‌ای همگانی است، هضم تبعات این مساله راحت‌تر می‌شود.

لشگری تاکید کرد: احساس تنهایی به خودی خود پایدار و یا گذرا نیست و باید آن را نشانه یا علامت نیازهای مهمی دانست که برآورده نشده‌اند. دانشجویان آگاه باشند که تشدید احساس تنهایی شان ممکن است ناشی از نیازهای متعددی از جمله نیاز به گسترش دوستی با محفلی از دوستان یا با یک دوست ویژه و یا نتیجه نیاز به داشتن احساس بهتر درباره خود یا نیاز به ارتباط بیشتر با خودشان باشد و با اشراف بر این مهم نوع مواجهه با این مساله متفاوت می‌شود.  

در پاسخ به راهکار مقابله با احساس تنهایی در دانشجویان گفت: دانشجویان باید شرایط حاکم ناشی از کرونا که به تشدید احساس تنهایی انجامیده است را بپذیرند و با این موفقیت نگرشی، می‌توانند کلیت شخصیت خود را مدنظر قرار دهند و تنها به این دلیل که نیازشان به دوستی یا معاشرت برآورده نشده و تنهاتر شده‌اند با غفلت از دیگر نیازهایشان، مشکلات خود بیشتر و پیچیده‌تر نکنند.  

این مشاور بالینی اوقات تنهایی را فرصتی برای رشد، استقلال و سنجش نیازهای عاطفی خواند و افزود: اوقات تنهایی ظرفیت مغتنمی است که دانشجویان می‌توانند با استفاده از آن در جهت شناخت بیشتر خود و تقویت جنبه‌های مختلف شخصیتی خود بهره گیرند.

وی کتاب خواندن یا گوش‌دادن به موسیقی را یکی از راه‌های لذت بخش در لحظات تنهایی خواند و تصریح کرد: راه‌های مبتکرانه و لذت‌بخش فراوانی برای بهره‌گیری از اوقات تنهایی وجود دارد، بنابراین به جای شکوه‌کردن و برخورد منفعلانه با شرایط پیش‌رو می‌توان با مثلا سینما رفتن، کوه‌پیمایی، انجام تمرین‌های ورزشی روزانه و... اوقات تنهایی تحمیل‌شده را قابل تحمل و یا به لذت‌بخش‌ترین لحظات تبدیل کرد.  

کد خبر: 28192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =