در دیدار سینماگران با رئیس مجلس چه گذشت؟

روانبخش صادقی با اشاره به دیدار هیات مدیره خانه سینما با محمدباقر قالیباف تاکید کرد امکان اصلاح و بازنویسی قوانین بیمه و مالیات سینماگران وجود دارد.

به گزارش آتیه آنلاین،روانبخش صادقی عضو هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دیدار اخیر هیات مدیره خانه سینما با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه و مصادف با روز ملی سینما گفت: فکر می‌کنم این برای اولین بار است که اعضای هیات مدیره خانه سینما با یکی از روسای مجلس شورای اسلامی به بهانه روز ملی سینما دیدار داشته‌اند. البته در گذشته گاهی به دلیل بحران‌های خانه سینما که با آن مواجه می‌شد، جلسات اضطراری را با کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار می‌کرد. در جلسه اخیر برخی از اعضای هیات مدیره خانه سینما، روسای برخی صنوف و تعدادی از سینماگران حضور داشتند و سازمان سینمایی هیچ نماینده‌ای در این جلسه نداشت. این جلسه نتیجه چندین ماه پیگیری خانه سینما برای دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی و طرح برخی از موارد درباره سینما بود که در نهایت در روز ملی سینما این دیدار برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه به نتایج خوبی در حوزه سینما و مشکلات آن رسیده‌ایم، توضیح داد: اعضای خانه سینما که در این جلسه با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار داشتند، به دنبال این بودند که مسائل و مشکلاتی را در حوزه سینما مطرح کنند که در حیطه کاری مجلس و قانون گذاری باشد. چرا که مشکلات اجرایی سینما در حوزه کاری مجلس قرار ندارد، شاید مجلس بتواند در حل این مشکلات با توجه به موقعیتی که دارد کمک کند، اما در اصل به دنبال ارائه مواردی بودیم که بتوان در حوزه قانون گذاری برای آن راه حلی پیدا کرد.

معضل تعریف شغلی برای فعالان فرهنگ و هنر

این هنرمند با اشاره به اینکه یکی از مواردی که پیش از هر چیز سینمای ایران در حوزه قانون گذاری به آن نیاز دارد، مساله بیمه و تعریف شغلی برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر است، بیان کرد: بخش اعظم مشکلاتی که در حال حاضر در این حوزه برای هنرمندان وجود دارد، به دلیل نقص در قوانین است. در واقع در بخش قوانین مربوط به بیمه و کار در حوزه هنر به خصوص سینما، مشکل این است که این قوانین قدیمی است و بسیاری از مشکلات و مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم در آن دیده نشده است. به عنوان مثال در حوزه بیمه به خصوص در بخش بیمه تامین اجتماعی (سوبسیدها و بازنشستگی برای هنرمندان) سطح قوانین در کف قرار دارد به همین دلیل برای قوانین موجود در این زمینه نیازمند اصلاحیه و لایحه‌های به‌روز هستیم که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا بتوان بر اساس آن شرایط مناسبی را فراهم کرد.

بسیاری از مردم و مدیران دولتی تنها نوک سینمای ایران که شامل سلبریتی ها است را می‌بینند اما مساله این است که قشر اعظم سینما درآمد چندانی ندارند و بیشتر آنها روزمزد هستند و اگر پروژه‌ای نباشد آنها بی کار می‌شوندصادقی گفت: مساله دیگری که در این جلسه به آن اشاره شد، بحث مالیات هنرمندان بود، مساله‌ای که سبب شده است تا سال‌ها درگیر حل این مشکل باشیم اما به جایی نرسیم. در این زمینه نیز باید توضیح دهم که در گذشته هنرمندان از پرداخت مالیات معاف بودند، بعد اعلام کردند معاف به شرط پرکردن اظهارنامه، دوباره بعد از مدت‌ها اعلام کردند که هنرمندانی که بالای ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند باید مالیات پرداخت کنند. در واقع برای حل این مشکل نیازمند ایجاد قوانین جدید هستیم. بسیاری از مردم و مدیران دولتی تنها نوک سینمای ایران که شامل سلبریتی ها است را می‌بینند اما مساله این است که قشر اعظم سینما درآمد چندانی ندارند و بیشتر آنها روزمزد هستند و اگر پروژه‌ای نباشد آنها بی کار شده و با توجه به اینکه حرفه سینما به عنوان شغل در وزارت کار تعریف نشده است، این افراد در دورانی که کار نمی‌کنند مشمول دریافت بیمه نمی‌شوند. نکته اینجاست که یک فرد که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کند ممکن است مثلاً به عنوان کارگردان یک سال فیلم بسازد و ۳ سال هیچ کاری را جلوی دوربین نبرد، این نوع از کار در قوانین جاری در وزارت کار تعریف نشده است و قانون گذاران باید در این زمینه ورود پیدا کنند تا با ایجاد قانون مناسب، دولت نیز بتواند در این زمینه ورود پیدا کند.

تعیین ضرب‌الاجل در سه محور

وی تاکید کرد: اگر بخواهم در مجموع بگویم که با برگزاری این جلسه به چه نتایجی دست پیدا کردیم، این است که محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن نظرات سینماگران و مشورت نهایی، ۳ محور اساسی با ضرب‌الاجل یک ماهه را در دستور کار قرار داد. بر همین اساس ۳ محور اصلاح و بازنویسی قوانین مالیات برای سینماگران، بیمه و ایجاد کمیته‌های کارشناسی برای ریل گذاری آینده سینمای ایران در حوزه حمایتی و تسهیلات و تجهیز تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است.

این عضو هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: به عنوان مثال در این جلسه در بخش کمیته‌های کارشناسی به خصوص در حوزه کاری خودم یعنی انیمیشن تاکید کردم که تعداد بسیاری از فعالان حوزه انیمیشن برای پروژه‌های خارجی کار می‌کنند، اما با توجه به اینکه این همکاری‌ها تبدیل به قانون نشده است، هیچ آمار مناسبی از این فعالیت‌ها وجود ندارد و نمی‌دانیم که این گروه در همکاری با پروژه خارجی مثلاً تا چه اندازه موفق می‌شوند دستمزد خود را دریافت کنند. باید به خاطر داشته باشیم که اگر قوانین مناسبی برای سرمایه گذاری در سینما به عنوان یک صنعت درآمدزا وجود داشته باشد، می‌توانیم به پای اقتصاد این حوزه در دنیا برسیم. در این جلسه تاکید کردم که این سرمایه گذاری ها به خصوص در حوزه انیمیشن می‌تواند همراه با بازگشت سرمایه باشد، تولید انیمیشن در حال حاضر در دنیا براساس آمار اعلام شده در دوره شیوع کرونا، ۲ برابر گذشته شده و در همین راستا هنرمندان انیمیشن می‌توانند در بازار جهانی ورود پیدا کرده و بخشی از پروژه‌های خارجی انیمیشن را برعهده بگیرند. در ادامه نیز تاکید شد که در صورت برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری روی سینما به عنوان یک صنعت و به خصوص در حوزه انیمیشن می‌توان از این طریق درآمدی نزدیک با درآمد نفتی کشور داشته باشیم.

قالیباف: نه پول کم است، نه پتانسیل

وی با اشاره به اینکه آقای قالیباف نیز در همین راستا تاکید کرد در شرایط فعلی در کشور نه پول کم است و نه پتانسیل، بلکه مدیریت درستی در این زمینه وجود ندارد، بیان کرد: همچنین رییس مجلس شورای اسلامی با تعیین فرصت یک ماهه، قول داد که بلافاصله بعد از ارائه نتایج کارشناسی به مجلس و بررسی آن در کمیسیون‌های مربوطه، به سرعت لایحه‌های مربوطه آماده و قوانین آن تصویب شود.

این کارگردان انیمیشن توضیح داد: هرچند در این جلسه به مسائل مختلفی اشاره شد و در نهایت به ۳ محور نهایی رسیدیم، اما معتقدم حتی اگر در بین این موارد تنها مساله بیمه و قوانین آن حل شود به بزرگترین برد طی سال‌ها فعالیت سینما رسیده‌ایم. چرا که با به نتیجه رسیدن این محور می‌توان یکی از مشکلات اصلی سینما را برطرف کرد، به عنوان مثال هنرمندانی داریم که به دلیل همین مشکلات در قوانین بیمه، بعد از بازنشستگی زیر ۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در مورد ورود نهادهای مختلف برای اعمال توقیف برخی از فیلم‌های سینمایی که توانسته است ضررهای بسیاری را به سینماگران تحمیل کند و نیاز به ایجاد قانون در این زمینه احساس می‌شود، در این جلسه صحبت شده است یا خیر بیان کرد: اتفاقاً یکی از دوستان حاضر در این جلسه به چنین موردی اشاره کرد و تاکید کرد که اگر فیلمساز قرار است از یک مرکز مجوز ساخت یا نمایش بگیرد، بهتر است همه نهادهای حساس در آن نماینده داشته باشند تا حساسیت‌های خود را به فیلمساز منتقل کنند، به همین دلیل باید در این حوزه قوانین روشنی تصویب شود. همچنین به بحث ارائه تسهیلات مناسب به سینماداران با توجه به ضررهایی که در طول کرونا داشته‌اند یا ارائه تسهیلات مناسب و کم بهره برای تولید فیلم اشاره شد.

صادقی در پایان گفت: محمدباقر قالیباف در بخشی از صحبت‌های خود در این جلسه نیز یادآور شد که در گذشته هر بار مسئولیتی را برعهده می‌گرفته است، از جمله جلساتی که در ابتدای شروع مسئولیت برگزار می‌کرده دیدار با هنرمندان بوده است و امیدوار است که چنین دیدارهایی محدود به روز ملی سینما و تنها سالی یک بار نباشد.

کد خبر: 28191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =