دمیدن روح تازه به تئاتر

تماشاخانه‌های دولتی از ۱۲ تیرماه با قرمز شدن شرایط کرونایی تعطیل شده‌اند با این حال همچنان سالن‌های خصوصی فعالیت خود را مستقل از مجموعه‌های دولتی ادامه می دهند.

به گزارش آتیه آنلاین،اگرچه پیک پنجم کرونا مدت طولانی  موجب تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر نشد اما طی روزهای گذشته وضعیت دنیای فرهنگ و هنر کشور را دچار تعطیلی و رکود بی تکراری کرد.از آنجایی که هنر نمایش در سالن‌های کوچک با جمعیت زیاد و با حضور بازیگران و تماشاچیان در فاصله‌ای نزدیک اجرا می‌شود بیشتر گروه های تئاتری با توجه به شرایط موجود و ریسک تمرین و هزینه اجرا و مشخص نبودن وضعیت تعطیلی‌ها ترجیح می دادند، اجرایی نداشته باشند و در انتظار بهتر شدن شرایط برای آغاز اجراهایشان باشند.

در این میان سالن‌های دولتی که از ۱۲ تیرماه اجرایی ندارند اما تماشاخانه‌های خصوصی دوباره درهای خود را بر تماشاگران باز و بلیت‌فروشی را آغاز کرده‌اند.در این میان اما نکته مهم و مورد توجه این است که چرا تئاتر باید در این بلاتکلیفی قرار گرفته باشد که از طرفی  برخی سالن‌ها و مراکز تئاتری بصورت چراغ خاموش فعالیت خود را ادامه دهند اما عمده سالن‌ها از جمله تئاتر شهر، مولوی، ایرانشهر و حتی برخی از سالن‌های خصوصی بازگشایی نمی‌شوند.روز گذشته قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت بازگشایی سالن‌های دولتی تئاتر که از ۱۲ تیرماه با قرمز شدن شرایط کرونایی تعطیل شده‌اند، گفت: پیشنهاد بازگشایی سالن‌های دولتی تئاتر را به وزارتخانه داده‌ایم و منتظر دستور آن‌ها هستیم. طبیعتا تا وقتی که شرایط کرونایی قرمز است، قانون روند پیشین خود که تعطیلی گروه‌های شغلی ۲ است را پیش می‌گیرد اما به هرحال ما پیشنهاد را داده‌ایم تا ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد.آشنا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشایی سالن‌ها با دستور او به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی وجود دارد یا خیر، بیان کرد: مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی و به منزله قانون است بنابراین سیستم‌های دولتی نمی‌توانند برخلاف قانون عمل کنند، درهر صورت با ذکر دلایلی پیشنهاد بازگشایی سالن‌های دولتی را داده‌ایم و باید دید چه می‌شود.

با این حال این روزها سالن‌های خصوصی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برنامه اجرای نمایش‌هایی که روی صحنه هستند یا بزودی اجرای خود را شروع می‌کنند.

«ب، ن، چ» و «یک ساعت سن پیر» در تماشاخانه هیلاج

نمایش «یک ساعت در سن پیر » به نویسندگی فیروزه اصفهانی‌زاده (بر اساس نمایشنامه مارتین مک دونا) و کارگردانی شاهرخ دریانورد و «ب،ن،چ » به نویسندگی و کارگردانی نیما صمدی به ترتیب از تاریخ ١٥ شهریور و ٢١ شهریور ماه ساعت ١٨ و ٢٠ در این تماشاخانه به روی صحنه رفته است.در نمایش «یک ساعت در سن پیر» شایان ‌فصیح ‌زاده، فهیمه شایان فر، عسل کلهور ، شایان معماری، رضا شریف کاظمی ، ماهان ترابی ، سام عبادی ، ساحل شفیعی مهریار ، ارمغان سلطانی به عنوان بازیگر دریانورد را همراهی می‌کنند.بازگشایی تماشاخانه «هیلاج» بعد از ضدعفونی کامل سالن صورت گرفته است و بلیت فروشی نمایش‌ها طبق مقررات وضع شده از سوی ستاد ملی کرونا برای ۵۰ درصد از ظرفیت سالن خواهد بود.

«در انتظار گودو» در فضای باز باغ کتاب

نمایش «در انتظار گودو» نوشته امیررضا کوهستانی و کیوان سررشته براساس نمایشنامه ساموئل بکت به کارگردانی امیررضا کوهستانی از ۱۴ مرداد ماه ساعت ۲۰ در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی این مجموعه با بازی لیلی رشیدی، مهین صدری، الهام کردا و مونا احمدی اجرا می‌شود.

«درخت شیشه‌ای آلما» در «نوفل‌لوشاتو»

نمایش «درخت شیشه‌ای آلما» به نویسندگی و کارگردانی فرید قادرپناه از روز پنجشبنه ۱۱ شهریور ماه ساعت ۲۰ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است.کاوه مرحمتی، آذین نظری، آیدین بهاری، کامیار دریاکناری و سحر خرم‌نژاد بازیگران «درخت شیشه‌ای آلما» هستند که در خلاصه داستان این نمایش این‌طور آمده : «کتابی به دست یک زوج جوان و عاشق می‌رسد که صفحه اول آن نوشته شده: بعد از ورق زدن این صفحه، زندگی شما تغییر خواهد کرد. لطفا با احتیاط ورق بزنید؛ زن و شوهر کتاب را ورق می‌زنند و ... ».

تماشاخانه سپند میزبان «دارائیت A نامساوی A»

نمایش- کروگرافی «دارائیت A نامساوی A» به کارگردانی بهناز متولی باشی نائینی و نویسندگی و کروگرافی سعید خزاعی کیان از دوشنبه ۱۵ شهریور تا یکم مهر در تماشاخانه سپند روی صحنه خواهد بود.

عوامل این نمایش عبارتند از بهناز متولی باشی نائینی کارگردان، سعید خزاعی کیان نویسنده و کروگرافر، الهه آسوده، دلارا سادات میرطالبیان، امیردشتی، رویاآذر، سیدجواد موسوی، سجاد یاراحمدی،میلاد ساسانی، مهرآرا سادات میرطالبیان، مریم سیف اللهی، روژینا رستم پور، پرناز اکبری، حنانه اسمعیلی، صبا منادی، فاطمه شادمهر، زهرا رشیدی نیا، شقایق اردانی، ملیکا ذکاوت، ساحل علیزاده، امیرحسین شعبانی، فاطمه طهماسبی گروه اجرا، امیررضا فیضی نوازنده گیتار، سعیدخزاعی کیان طراحی حرکت، علی تهرانی طراح نور، ماه منیر صادقیان طراح لباس، علی رضا فلاحت طراح صحنه.علاقه مندان می توانند این نمایش را از ساعت ۱۹ در تماشاخانه سپند واقع در میدان ولی عصر (عج)، خیابان کریم خان زند، خیابان آبان عضدی، خیابان سپند پلاک ۶۹ ببینند.

نمایش «مصلوب» در تماشاخانه مهرگان

نمایش «مصلوب» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی فائزه محمدیان از روز یکشنبه ۳۱ مردادماه، ساعت ۱۸ در سالن یک خانه نمایش مهرگان به روی صحنه رفته است.حامد خسروی، الهه شیدایی، سپهر ابراهیمی، محسن مرادی پور، نیلوفر روغنی، اتنا موسوی، ابوالفضل علیاری، البرز کهندل و فائزه محمدیان در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان نمایش «مصلوب» آمده است: تو را میان امواج آسیمه سر دیدم؛ ایستاده بر پهنه دریا؛ آنجا که مسلمانان را به صلیب می‌کشیدند.

«بگذار دیوانه بمانم» در تماشاخانه سیمرغ

نمایش «بگذرار دیوانه بمانم» به نویسندگی و کارگردانی مهران باقری ازروز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه در تماشاخانه سیمرغ به روی صحنه رفته است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در فضای تیمارستان، یک بیمار روانی قصد خودکشی دارد که...»«بگذرار دیوانه بمانم» هرشب ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه به مدت ۴۵ دقیقه به روی صحنه می آید و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت تیوال برای خرید بلیت آن اقدام نمایند.

«قصه شهرزاد به روایت سنمار» در پردیس تئاتر شهرزاد

همچنین«قصه شهرزاد به روایت سنمار» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی چهارشنبه ۱۷ شهریور ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد افتتاح شده است. «قصه شهرزاد» کاری از گروه تندیس است که پس از نمایش‌های «با من حرف بزن»، «مجلس آذر»، «گرسنه‌ها»؛ «همبازی» و «برای لیلا» ششمین کارگردانی حامد شیخی محسوب می‌شود. این نمایش که شاهکار هدایت تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد حکایتِ سنمار معمار است که قصه شهرزاد را برای نعمان می‌خواند. شرکت زعفران سان اسمایل حامی مالی این نمایش است که قصه‌ای ایرانی را روایت می‌کند.

حامد شیخی، ملیکا زاهدی، علی اسدیان، امیرحسین انصاری، امیررضا باباولیان، صادق کاوانلویی، مجتبی جعفری پور، نوید نوبخت، محبوبه میرزاخانی، امیر فهادان، غزال شفیعی، نیکی میرصادقی، بهرام مصطفایی، سارا محبی، تداعی سعیدی فر، شاهکار هدایت، رویا شیخی، ساغر بهنام و سیمین میرشفیعیان بازیگران این اثر نمایشی هستند. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

کد خبر: 28183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =