کسب رتبه اول مرز باشماق در بحث ترانزیت کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان گفت: مرز باشماق یک مزیت بزرگ اقتصادی برای منطقه بوده و سال گذشته با رشد ۲۵۵ درصدی ترانزیت رتبه اول کشور را کسب کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، خالد جعفری روز پنج شنبه در چهل و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: عمده مبادلات تجاری استان مربوط به مرز باشماق مریوان است و در میان مرزهای کشور در زمینه تجارت ترانزیت رتبه اول را کسب کرده است

وی افزود: تجارت ترانزیت در استان طی پنج ماه اول امسال ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان اعلام کرد: سال گذشته نیز حدود یک میلیارد و ۴۴ میلیون دلار تجارت ترانزیت بوده که ۲۵۵ درصد رشد داشته است.

جعفری در خصوص واردات کالا نیز گفت: امسال در بازارچه‌های رسمی حدود ۵۲ میلیون دلار واردات داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۱۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از ۵۲ میلیون دلار واردات حدود ۳۶ میلیون دلار مربوط به واردات برای بازارچه‌های غیر رسمی در بحث تجارت مرزی، مرزنشینان و کولبری بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان، با اشاره به اینکه کردستان رتبه اول در زمینه فعالیت مرزها را کسب کرده است، ذکر کرد: امسال میزان تخفیف سود بازرگانی ۶۰ میلیارد تومان بوده که در بین مرزنشینان توزیع شده است.

جعفری کاهش صادرات کالا در مرزها را شرایط کرونایی عنوان کرد و گفت: صادرات کالا به دلیل مولد بودن، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در کشور، یک امر مهم برای استان کردستان است.

وی تصریح کرد: تجارت ترانزیت در مرزهای کردستان ایجاد درآمد و نقطه عطفی برای کشور در بحث مبادلات و مسائل سیاسی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان، به بررسی مشکلات انبارهای عمومی مرز باشماق مریوان پرداخت و بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ انبارهای عمومی در مرز باشماق فعالیت دارند که تاکنون خدماتی در راستای توسعه مرز ارائه نشده و بار مشکلات نیز در این مرز بیشتر شده لذا انتظار داریم در این راستا با بخش خصوصی تعامل شود که مشکلات کاهش یابد.

جعفری همچنین به ساماندهی کارگران در مرز باشماق اشاره کرد و افزود: ساماندهی کارگران در مرز باشماق نشان از عدم همکاری بازرگانان است که افراد رو به صورت خاص به سرکار می‌آورند و هزینه بیمه‌ای به آنها را پرداخت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: مزر باشماق مریوان یک تهدید نیست بلکه یک فرصت بسیار خوب برای درآمد و اشتغال است.

کد خبر: 27730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =