افزایش ۶۳ درصدی صادرات از آذربایجان شرقی با وجود کرونا و تحریم

صادرات از آذربایجان شرقی در چهار ماهه نخست سال جاری با وجود شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های خارجی افزایش ۶۳ درصدی از حیث ارزش دلاری دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، افزایش صادرات غیر نفتی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان آذربایجان شرقی است که با افزایش آن، تولید و هم‌چنین درآمدهای ارزی نیز افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل کشوری که به دنبال موفقیت در حوزه‌های اقتصادی است باید در صادرات و افزایش آن نیز پیشگام باشد.

با توجه به سابقه طولانی و دیرینه استان آذربایجان شرقی در صادرات، امسال نیز با وجود شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های خارجی توانسته است افزایش چشم‌گیری را در حوزه صادرات رقم بزند به گونه‌ای که در چهارماهه نخست سال جاری، صادرات از استان آذربایجان شرقی با افزایش ۶۳ درصدی همراه بوده است.

افزایش صادرات در سال جاری

دبیر هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: آمارهای موجود از صادرات استان در سال جاری به صورت نسبی رو به افزایش است.

رضا کامی ادامه داد: کالاهایی که از استان آذربایجان شرقی صادر شده است عمدتاً شامل انواع محصولات کشاورزی، صیفی جات، شیرینی و شکلات، محصولات صنعتی، قطعات چدنی، انواع سنگ‌ها، محصولات شیمیایی، پتروشیمی و ماشین آلات به کشورهای ترکیه، ارمنستان، روسیه، آلمان، انگلستان، بلغارستان، ایتالیا، عراق، مالزی، قطر، ساحل عاج، آفریقای جنوبی است.

افزایش صادرات ۶۳ درصدی آذربایجان شرقی با وجود کرونا و تحریم

وی افزود: طی پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه از نظر تعداد صدور گواهی مبدأ، ۹۵/۴ و از نظر وزن کالاها، ۳۵/۵ درصد و در نهایت از نظر ارزش دلاری، ۳۳/۲ درصد افزایش یافته که در حالت کلی در تمامی زمینه‌ها صادرات رو به افزایش است.

افزایش چشم گیر صادرات با وجود شیوع ویروس کرونا

کامی بیان کرد: اگر چه شیوع ویروس کرونا ممکن است بر مسائل تجاری اثرگذار باشد اما صادرات انجام گرفته از استان آذربایجان شرقی، اغلب کالاهای مورد نیاز کشورهای هدف بوده است.

ویروس کرونا، تحریم و برگشت ارزهای صادراتی جز عواملی است که باید منجر به کاهش صادرات می‌شد اما خوشبختانه صادرات از استان آذربایجان شرقی در سال جاری افزایش چشم‌گیری دارد

وی گفت: شیوع ویروس کرونا، تحریم و برگشت ارزهای صادراتی جز عواملی است که باید منجر به کاهش صادرات می‌شد اما خوشبختانه صادرات از استان آذربایجان شرقی در سال جاری افزایش چشم‌گیری را به دنبال داشته است.

دبیر هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز بیان کرد: استان آذربایجان شرقی به خصوص تبریز، سابقه طولانی مدت در تجارت داشته است چرا که اتاق بازرگانی تبریز، برای اولین بار در تبریز تأسیس شده و یا در طول تاریخ، تبریز به عنوان مرکز تجاری جهانی شناخته شده است.

کامی افزود: از این رو بازار بزرگ تبریز و تیمچه‌های موجود در آن و یا تجارتی که با وسایل نقلیه موجود در زمان‌های گذشته انجام می‌گرفت نشانگر تاریخ بسیار طولانی تجارت در تبریز بوده است و به همین دلیل، با وجود تمام مشکلات موجود، بار دیگر تبریز توانسته است نقش تجاری خود را حفظ کرده و تجارت جهانی خود را ادامه دهد.

طبق اعلام گمرک استان آذربایجان شرقی، کالاهای صادره از گمرکات استان در چهار ماهه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۸۱ قلم گروه کالایی است که عمده‌ترین آنها عبارتند از: مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن، چدن آهن و فولاد، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات یا پوست خربزه، فرآورده‌های غلات، آرد نشاسته فکول یا شیر و نان‌های شیرینی، مس و مصنوعات از مس، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، قند و شکر و شیرینی، راکتورهای هسته‌ای دیگ بخار، آبگرم ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آن، سبزی‌ها و نباتات ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی، نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گج و آهک.

بر این اساس، مقصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان در سال ۱۴۰۰، به ۹۷ کشور جهان نظیر، عراق، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، امارات متحده عربی، بحرین، کانادا، بنگلادش، آلمان و ایتالیا بوده است که از این رو در سال جاری، ۶۸۲ هزار و ۳۶۷ تن کالا به ارزش بالغ بر ۴۲۰ میلیون و ۹۴۱ هزار دلار و در سال ۱۳۹۹ نیز، ۵۱۸ هزار و ۱۶۸ تن کالا به ارزش بالغ بر ۲۵۸ میلیون و ۲۲۳ هزار دلار صادرات از استان آذربایجان شرقی صورت پذیرفته است.

همچنین از گمرک تبریز در همین مدت به میزان ۳۳۰ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۲۲۴ میلیون دلار صادرات صورت پذیرفته که بیش از نیمی از صادرات گمرکات استان از این گمرک انجام پذیرفته است که نسبت به مدت زمان مشابه از لحاظ وزن ۶۸ درصد و از حیث ارزش دلاری ۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

و هم‌چنین میزان صادرات از گمرکات استان آذربایجان شرقی در چهارماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی ۳۲ درصد و از حیث ارزش دلاری ۶۳ درصد افزایش داشته است.

لازمه کسب موفقیت‌های اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی صادرات است

یک فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کشوری که به دنبال موفقیت در حوزه‌های اقتصادی و رونق کسب و کار است باید در حوزه صادرات پیشگام باشد.

افزایش صادرات ۶۳ درصدی آذربایجان شرقی با وجود کرونا و تحریم

اسماعیل چمنی ادامه داد: ریشه صادرات در تولید است و افزایش صادرات، بالطبع به افزایش تولید منجر شده و از این رو افزایش درآمدهای ارزی نیز محصول تولید و صادرات است.

وی افزود: کشورهایی که در امر صادرات موفق عمل کرده‌اند، دارای اقتصاد پویا و رونق کسب و کار هستند و واقعیت انکار ناپذیر این است که در طی سال‌های اخیر، ارزش پول ملی ایران، کاهش یافته است برای جبران این وضعیت باید روی موضوع صادرات چه در حوزه تولیدات و چه در زمینه صادرات خدمات و فن آوری‌های بومی متمرکز شویم.

لزوم تقویت پول ملی و ثبات قیمت ارز

چمنی به تقویت پول ملی تأکید کرده و گفت: تقویت پول ملی باید ملاک اصلی ما در صادرات باشد؛ برای این کار نیز ثبات قیمت ارز برای تسهیل امور صادر کنندگان ضروری است چرا که در غیر این صورت، منجر به سردرگمی صادرکننده و دلسردی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما خواهد شد.

افزایش صادرات ۶۳ درصدی آذربایجان شرقی با وجود کرونا و تحریم

عضو سابق اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی، قطب صنعتی و تولیدی کشور از جمله فرش دستباف، صنایع دستی، ماشین آلات، شیرینی و شکلات و آجیل است بهره گیری از این ظرفیت می‌تواند به نوعی به ایجاد اشتغال و افزایش صادرات و در نتیجه افزایش درآمدهای ارزی منجر می‌شود.

افزایش صادرات به واسطه برند سازی کالا

چمنی، برندسازی را لازمه موفقیت در عرصه صادرات دانسته و گفت: افزایش چشمگیر صادرات به دنبال برند سازی کالا میسر خواهد شد و به همین دلیل، حوزه تولید باید صادرات محور باشد تا یارای رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد.

وی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی را ضروری دانسته و افزود: تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی علاوه بر اینکه موجب فروش و صادرات بهتر محصولات می‌شود از کاهش قیمت محصولات تولید داخلی در بازارهای جهانی نیز جلوگیری می‌کند.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: یکی از راهکارهای کسب موفقیت در این حوزه، صادرات مستقیم به کشورهای مختلف و عدم محدود شدن به کشورهای خاص است که البته در این زمینه باید راهکاری برای رفع تحریم‌ها و برقراری روابط تجاری و اقتصادی با جامعه جهانی اندیشیده شود.

استان آذربایجان شرقی از دیرباز، سابقه درخشانی در صادرات غیرنفتی داشته است و در سال جاری نیز با وجود موانع متعدد، صادرات خوبی را به ۹۷ کشور جهان در چهار ماهه نخست سال جاری رقم زده است.

کد خبر: 27623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =