نفس‌های به شماره افتاده تئاتر

تئاتر ایران بعد از شیوع کرونا با رکود بی سابقه‌ای مواجه شده و حالا ذهن بسیاری از دغدغه‌مندان تئاتر ایران و نه صرفاً تئاتر تهران را به خود مشغول داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین،اگرچه پیک پنجم کرونا مدت طولانی  موجب تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر نشد اما طی روزهای گذشته وضعیت دنیای فرهنگ و هنر کشور را دچار تعطیلی و رکود بی تکراری کرده است. گیشه های سینما از رونق افتاده اند و سالن‌های تئاتر نیز همچنان کمترین اجراها را دارند.

از آنجایی که این هنر در سالن‌های کوچک با جمعیت زیاد و با حضور بازیگران و تماشاچیان در فاصله‌ای نزدیک اجرا می‌شود بیشتر گروه های تئاتری با توجه به شرایط موجود و ریسک تمرین و هزینه اجرا و مشخص نبودن وضعیت تعطیلی‌ها ترجیح می‌دهند، اجرایی نداشته باشند و در انتظار بهتر شدن شرایط برای آغاز اجراهایشان باشند. سالن‌های دولتی که کمترین فعالیت را دارند اما در این میان تماشاخانه‌های خصوصی که بخشی از آنها در این ماه‌ها، تعطیل شدند اندک سالنی اجرای نمایش دارد و درهای خود را بر تماشاگران باز و بلیت‌فروشی را آغاز کرده‌اند.در این میان اما نکته مهم و مورد توجه این است که چرا تئاتر باید در این بلاتکلیفی قرار گرفته باشد که از طرفی  برخی سالن‌ها و مراکز تئاتری بصورت چراغ خاموش فعالیت خود را ادامه دهند اما عمده سالن‌ها از جمله تئاتر شهر، مولوی، ایرانشهر و حتی برخی از سالن‌های خصوصی بازگشایی نمی‌شوند.این در حالی ست که هنرمندان، گروه‌ها و سالن‌های تئاتر به اندازه کافی طی بیش از یک سال گذشته از شرایط کرونایی متضرر شده‌اند و هیچ مدیر و مسئول تصمیم گیرنده‌ای وقعی به این وضعیت ننهادند و پس از مدتی با استقبال تماشاگران و هنرمندان، بعد از بیش از یک سال و نیم  رکود و سکون در روند اجراهای آثار نمایشی، بالاخره شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر در ماه گذشته بودیم.

پیشنهاد لیلی رشیدی برای اجرای نمایش در فضای باز

در این میان لیلی رشیدی معتقد است اجرای نمایش در فضای باز راهکار خوبی برای از سرگیری فعالیت‌های نمایشی است چون در این شیوه تماشاگر و بازیگر هیچ یک، دچار ترس و وحشت نمی‌شوند.

رشیدی در آغاز توضیح می‌دهد: هر چند سالن‌های تئاتر باز شده ولی شاید اجرای تئاتر در داخل سالن، موفقیت‌آمیز نباشد. زیرا همچنان این احتمال وجود دارد که تماشاگران برای حضور در سالن دچار وحشت باشند و آثار نمایشی از نظر اقتصادی شکست بخورند.او با اشاره به اجرای قطعات نمایشی در فضای مجازی ادامه می‌دهد: اجرا در فضای مجازی حس تئاتر را ندارد و بیشتر از سر ناچاری است . بنابراین بهترین راه، اجرای تئاتر در فضای باز است زیرا هم حس زنده بودن تئاتر را دارد و هم گروه و تماشاگر، با آرامش نسبی حضور پیدا می‌کنند و از بودن در یک مکان بسته هراس ندارند.

رشیدی در عین حال از هزینه‌های بالای اجرای نمایش در فضای باز هم سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: چنین اجراهایی مستلزم کمک نهادهایی مانند مرکز هنرهای نمایشی، شهرداری و دیگر ارگان‌هاست زیرا اجرا در فضای باز به معنای اجرای تئاتر خیابانی نیست بلکه مثل این است که در فضایی باز، سالن تئاتر بسازیم. بدین ترتیب لازم است جایگاهی درست کنیم تا تماشاگران به راحتی بنشینند و علاوه بر آن امکانات نور و صدا را هم باید ایجاد کنیم و همه اینها هزینه‌هایی دارد که گروه اجرایی به تنهایی، نمی‌تواند آن را تامین کند.او البته معتقد است اجرای تئاتر در فضای باز نه تنها در دوران کرونا بلکه در زمان‌های دیگر هم می‌تواند به عنوان یک امکان نمایشی مورد توجه قرار بگیرد.

با این حال به دنبال  شیوع شدت ویروس کرونا، ناتوانی در مدیریت این اپیدمی و واکسیناسیون دیرهنگام، حتی اجرای نمایش در فضاهای باز به سبب عدم‌مراجعه تماشاگران هم ناکام ماند. به گزارش همشهری،در 2سال گذشته تنها یک یا 2 گروه به اجرای نمایش در فضای باز پرداختند که یکی از آنها امیررضا کوهستانی بود. کوهستانی سال گذشته و امسال «در انتظار گودو» را در فضای باز باغ کتاب روی صحنه برد؛ نمایشی که تا 24شهریورماه اجرایش تمدید شده است.

«قصه شهرزاد به روایت سنمار» در پردیس تئاتر شهرزاد

همچنین«قصه شهرزاد به روایت سنمار» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی چهارشنبه ۱۷ شهریور ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد افتتاح شده است. «قصه شهرزاد» کاری از گروه تندیس است که پس از نمایش‌های «با من حرف بزن»، «مجلس آذر»، «گرسنه‌ها»؛ «همبازی» و «برای لیلا» ششمین کارگردانی حامد شیخی محسوب می‌شود. این نمایش که شاهکار هدایت تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد حکایتِ سنمار معمار است که قصه شهرزاد را برای نعمان می‌خواند. شرکت زعفران سان اسمایل حامی مالی این نمایش است که قصه‌ای ایرانی را روایت می‌کند.

حامد شیخی، ملیکا زاهدی، علی اسدیان، امیرحسین انصاری، امیررضا باباولیان، صادق کاوانلویی، مجتبی جعفری پور، نوید نوبخت، محبوبه میرزاخانی، امیر فهادان، غزال شفیعی، نیکی میرصادقی، بهرام مصطفایی، سارا محبی، تداعی سعیدی فر، شاهکار هدایت، رویا شیخی، ساغر بهنام و سیمین میرشفیعیان بازیگران این اثر نمایشی هستند. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

آغاز به کار دوباره تماشاخانه هیلاج با دو نمایش جدید

علاوه بر این در روزهای گذشته خبر رسید تماشاخانه هیلاج بعد از مدتی وقفه، فعالیت خود را با اجرای دو نمایش تازه آغاز می‌کند. نمایش «یک ساعت در سن پیر » به نویسندگی فیروزه اصفهانی‌زاده (بر اساس نمایشنامه مارتین مک دونا) و کارگردانی شاهرخ دریانورد و «ب،ن،چ » به نویسندگی و کارگردانی نیما صمدی که به ترتیب از تاریخ ١٥ شهریور و ٢١ شهریور ماه ماه ساعت ١٨ و ٢٠ در این تماشاخانه به صحنه خواهند رفت.

در نمایش «یک ساعت در سن پیر» شایان ‌فصیح ‌زاده، فهیمه شایان فر، عسل کلهور ، شایان معماری، رضا شریف کاظمی ، ماهان ترابی ، سام عبادی ، ساحل شفیعی مهریار ، ارمغان سلطانی به عنوان بازیگر دریانورد را همراهی می‌کنند.بازگشایی تماشاخانه «هیلاج» بعد از ضدعفونی کامل سالن صورت گرفته است و بلیت فروشی نمایش‌ها طبق مقررات وضع شده از سوی ستاد ملی کرونا برای ۵۰ درصد از ظرفیت سالن خواهد بود.

کد خبر: 27572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =