وعده‌های ۴ بانده شدن مسیر ایلام-مهران عملی نشد 

بیش از پنج سال از عملیات اجرایی چهاربانده شدن مسیر ایلام-مهران می گذرد، به دلیل بی توجهی وزارت راه و شهرسازی هنوز این جاده به طور کامل چهاربانده نشده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، بیش از پنج سال از طرح چهاربانده شدن محور ایلام- مهران می‌گذرد ولی هنوز معلوم نیست چه زمانی به اتمام می‌رسد.

محوری که سابقه تردد بیش از دو میلیون زائر در ایام اربعین و روزانه یک هزار کامیون حمل کالا به کشور عراق را دارد، با وجود قول‌های مکرر مسئولان در سال‌های گذشته تکمیل این طرح مهم با تأخیر چند ساله مواجه شده است.

محور ایلام- مهران یکی از مهمترین محورهای ترانزیتی غرب کشور است، جاده‌ای که شاهراهی برای صادرات کالا به کشور عراق محسوب می‌شود.

تردد بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون از محور ایلام-مهران

محوری که در سال‌های گذشته سابقه تردد بیش از یک هزار کامیون کالا در روز را دارد، با وجود حجم بالای ترددها اما مسیر همچنان برای رانندگان خوشایند نیست.

طبق گفته مسئولان گمرک استان در اوج کار تقریباً سالانه حدود ۱۰۷ تا ۱۱۰ هزار کامیون به مرز مهران وارد می‌شوند، در سال ۹۷ حدود ۱۰۸ هزار و در سال ۹۹ با توجه به کرونا و تعطیلاتی که بود حدود ۵۰ هزار کامیون وارد گمرک مهران شده است.

اما چند ماه می‌شود که دوباره کار توسعه و بهسازی جاده آغاز شده اما ظاهراً روند کار پیشرفت کاملی نداشته است.

لزوم تلاش جدی مسئولان برای تکمیل چهاربانده شدن محور ایلام-مهران

یکی از رانندگانی که به صورت روزانه در این مسیر تردد دارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جاده ایلام به مهران از کیفیت خوبی برخوردار نیست برخی نقاط موج‌های بی اندازه‌ای دارد.

مهدی صادقی تصریح کرد: آسفالتی که برای تعمیر جاده استفاده می‌کنند بعد شش ماه خود به خود از زمین جدا می‌شود.

وعده‌های ۴ بانده شدن مسیر ایلام-مهران عملی نشد /کم کاری وزارت راه

وی افزود: با کارهایی که بر روی این محور انجام گرفته تقریباً نسبت به اول بهتر شده اما به نظر من حدود ۶۰ درصد جای کار مانده است.

صادقی اضافه کرد: با توجه به اینکه این محور پرتردد است، نیاز به تلاش جدی مسئولان برای تکمیل چهاربانده شدن دارد، قبلاً جاده پیچ‌های خطرناکی داشت ولی الان تا حدودی بهتر شده اما در زمستان سطح این جاده لغزندگی زیادی دارد.

۱۵ درصد تصادفات ایلام در محور ایلام-مهران رخ می‌دهد

رئیس پلیس راه ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۱۵ درصد تصادفات کل استان ایلام در این محور ایلام به مهران رخ می‌دهد.

رضا همتی زاده افزود: ۲۰ کیلومتری ابتدایی جاده ایلام-مهران یعنی از روستای مهدی آباد تا جندالله به صورت دو خطه است و باید اهتمام جدی در بحث چهارخطه کردن این نقطه و حذف سه نقطه حادثه خیز انجام شود.

آخرین وضعیت پروژه چهاربانده شدن ایلام-مهران

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگارمهر اظهار کرد: مسیر ایلام- مهران به چهار قطعه برای چهاربانده شدن تقسیم می‌شود، قطعه اول ۱۱ کیلومتر که هفت کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و چهار کیلومتر باقی مانده در دست اجرا است.

عبدالله بهادری افزود: این چهار کیلومتر دارای دو تونل که تونل شماره یک آن به طول ۷۱۰ کیلومتر عملیات تکمیلی آن در حال مناقصه است، تونل دوم به طول ۸۵۰ متر پیمانکار مشغول لاینینگ است، مابقی طول مسیر طبق قول پیمانکار تا قبل اربعین به مرحله بیس می‌رسد.

وعده‌های ۴ بانده شدن مسیر ایلام-مهران عملی نشد /کم کاری وزارت راه

وی ادامه داد: قطعه دوم به طول ۱۹ کیلومتر که ۱۳ کیلومتر آن قبل به بهره برداری رسیده است، ۶ کیلومتر در مرحله آغاز بیس ریزی است و پیش بینی ما این است حداکثر طرف دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

بهادری عنوان کرد: قطعه سوم از صالح آباد تا مهران به طول ۵۰ کیلومتر قبلاً ۳۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است، ۱۰ کیلومتر آن نیاز به مرحله روکش دارد، ۲ کیلومتر آن شامل دو دستگاه پل در کیلومتر ۵۵ آماده بهره برداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام عنوان کرد: پل کیلومتر ۵۶ به طول ۱۸۰ متر است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش بینی می‌شود حداکثر ظرف یک ماه آینده به بهره برداری برسد.

بهادری افزود: قطعه چهارم در قالب ۸ کیلومتر در حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تخصیصی که اخیراً تزریق شده و در حدود ۵۵ میلیارد تومان در طی چند روز گذشته به پیمانکاران پرداخت شده است، نهایتاً کل طول مسیر حداکثر تا یکسال آینده بتواند به بهره برداری برسد.

آنچه مسلم است نبود اعتبارات مهمترین چالش پیش روی در اجرای این طرح است. محور ایلام-مهران به عنوان مهمترین مسیر تردد زوار اربعین شناخته می‌شود.

چهاربانده شدن محور ایلام-مهران نقش مهمی در تسهیل تردد زوار و صادرات کالا به عراق دارد.

کد خبر: 27514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =