توسعه واکسیناسیون در بوشهر نیازمند بسیج همگانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ایمن سازی جامعه با واکسیناسیون از راهبردها و اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرایط کنونی است و اجرای این برنامه در این استان تنها با بسیج همگانی امکان پذیر است.

به گزارش  آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سعید کشمیری روز دوشنبه در نشست ستاد اطلاع رسانی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر روزانه ۱۰ هزار واکسن در این استان تزریق می‌شود که با توجه به واردات واکسن و افزایش تخصیص سهمیه مورد نیاز امکان تزریق روزانه ۲۰ هزار واکسن نیز در این استان وجود دارد.

وی با تاکید براینکه واکسیناسیون به عنوان یک کار ملی باید با مشارکت همه انجام شود بیان کرد: توسعه واکسیناسیون در این شرایط به کمک سایر سازمان‌ها با رهبری و محوریت استانداری‌ و شهرداری‌ها نیاز است تا این کار با سرعت هر چه بیشتر انجام شود.

کشمیری اضافه کرد: با توجه به اینکه هدف گذاری ما ایمن سازی جامعه هدف استان تا ۲ ماه آینده است انتظار می‌رود همه امکانات استان برای انجام این امر مهم بسیج شوند و دانشگاه علوم پزشکی را همراهی و همیاری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به تامین محموله‌های جدید واکسن توقع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرعت بخشی در روند واکسیناسیون است که تحقق این امر به همکاری بین بخشی همه دستگاه‌ها و نهادها نیاز دارد.

وی با بیان اینکه براساس مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رده‌های سنی جوان‌تری زیرپوشش واکسیناسیون قرار گرفتند، اظهار کرد: جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر ۸۸۰ هزار نفر است که از این جمعیت ۸۵ درصد معادل ۶۶۰ هزار نفر باید واکسینه شوند و تاکنون براساس آمارها ۴۵ درصد این جمعیت در استان بوشهر حداقل یک دُز و ۲۵ درصد نیز ۲ دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

کشمیری ادامه داد: بر این اساس ۳۱۵ هزار نفر در استان بوشهر یک نوبت و ۱۸۴ هزار نفر نیز ۲ نوبت واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

دبیرستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: ۶۰ درصد جمعیت بالای ۴۰ سال به بالا و ۸۵ درصد افراد ۵۰ سال به بالا در استان بوشهر واکسینه شده اند.

وی اضافه کرد: سلامت امروز به یک مساله امنیت ملی تبدیل شده و تمام ابعاد زندگی افراد را در برگرفته است به همین دلیل باید تلاش کرد تا با توسعه واکسیناسیون جلو مرگ‌های آینده گرفته شود.

کشمیری گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد در ۱۰ هفته گذشته که با توفان سهمگین شیوع ویروس کرونا روبرو شدیم، ۸۸ درصد کسانی که واکسن زدند کمتر بستری و دچار فوت ناشی از کرونا شدند به نحوی که در دشتستان بیشتر مرگ‌ها ناشی از ابتلا به کرونا در رده سنی میانسالان ثبت شد، این درحالی است که در پیک‌های قبلی و قبل از واکسیناسیون سالمندان بیشتر مرگ‌ها در بین جمعیت سالمندان به ثبت می‌رسید.

وی در باره شرایط ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها یادآور شد: پس از ۱۰ هفته که بیمارستان‌های استان بوشهر با توفان شدیدی از بیماری روبرو شدند و هیچ مرکز درمانی مصون نبود در زمان حاضر شمار بیماران بستری از یکهزار نفر در اوج پیک امروز به ۴۷۹ نفر کاهش یافته است.

کشمیری ادامه داد: همچنین از هر یکهزار تست انجام شده تنها ۲۵۰ تا ۲۶۰ نفر مثبت می‌شود این درحالی است که این رقم در اوج پیک ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر بود و این بیانگر کاهش گردش ویروس است.

وی یادآور شد: ورودی بیمارستان‌ها نیز از ۲۰۰ نفر در روز به زیر ۱۰۰ نفر رسیده و امید می‌رود این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

کشمیری در باره فعالیت مدرسه‌ها گفت: قرار است مراکز آموزشی به صورت مجازی در اول مهر کار خود را آغاز و بعد از اطمینان از واکسیناسیون معلمان، کادر مدرسه، رانندگان سرویس‌های مدرسه و والدین دانش آموزان، از نیمه آبان و یا آذر آموزش به صورت حضوری باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به آسیب‌های ناشی از آموزش غیر حضوری تلاش می‌شود با ایمن سازی لازم زمینه برگزاری آموزش حضوری فراهم شود تا دانش آموزان بیش از این از لحاظ اجتماعی، روحی و روانی دچار آسیب نشوند.

به گفته کشمیری آسیب‌های روحی ناشی از کرونا در جامعه بسیار چشمگیر و تعداد افرادی که دچار افسردگی و تنش هستند زیاد است در این شرایط آنچه مردم بیش از همه چیز به آن نیاز دارند امید است در همین راستا به جای انتشار اخبار زرد، ناامید و نگران کننده با برجسته کردن اخبار سرعت بخشی واکسیناسیون و تاثیر آن در روند بیماری روح امید را در جامعه افزایش بدهیم.

کد خبر: 27465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =