کمبود نهاده زخمی عمیق بر پیکر صنعت دامپروری گلستان 

 خشکسالی، نبود و افزایش چند برابری قیمت نهاده های دامی در کنار عدم حمایت مسئولان از دامداران، صنعت دامپروری گلستان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، یکی از ظرفیت‌های اقتصادی گلستان پرورش دام و طیور بوده و این استان یکی از تولیدکنندگان اصلی گوشت دامی کشور شناخته می‌شود اما با این حال مشکلات پیش روی این بخش باعث ناامیدی دامداران و ضررهای مالی به آنها شده است.

چند برابرشدن قیمت نهاده‌های دامی، عدم حمایت کافی مسئولان از دامپروران در کنار خشکسالی چند سال اخیر و از بین رفتن مراتع مرغوب، باعث شده بعد از تحمل سال‌ها کار سخت، دامداران عایدی جز ضرر و زیان نداشته باشند.

دامداران امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کنند و اگر به هر دلیلی مجبور شوند دام‌های مولد خود را که سال‌ها برای اصلاح نژاد آن تلاش کرده‌اند را به کشتارگاه بسپارند و دامداری‌های خود را تعطیل کنند در آینده نزدیک برای تأمین شیر و گوشت در کشور با مشکل روبرو خواهیم بود.

رجب میرعلی کتولی یکی از دامداران گلستانی ساکن روستای نومل به خبرنگار مهر گفت: پس از ۱۰ سال کار دامداری، دام‌های را خود فروخته و دامداری خود را برای همیشه تعطیل کرده‌ام.

میرعلی کتولی افزود: قیمت نهاده‌های دامی چند برابر شده است، حتی کاه و کلش گندم را باید چند برابر سال‌های قبل خریداری کنیم و با این حساب درآمدی که از محل فروش شیر به دست می‌آوریم، حتی کفاف خرید غذای دام‌های ما را نمی‌دهد.

وی افزود: اگر بخواهم باز هم شیر و گوشت تولید کنم به این معنی است که باید به مردم یارانه بدهم و این در توان من نیست.

اسماعیل نوملی و قربانعلی زینی از دیگر دامداران این روستا هم که پس از سالیان طولانی کار دامداری را برای همیشه تعطیل کرده‌اند، به خبرنگار مهر گفتند: نداشتن صرفه اقتصادی و مشکل تأمین نهاده‌ها باعث شده که امیدی برای ادامه این شغل نداشته باشند.

محمدرمضان قربانی از دامداران روستای نوده ملک گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: تنها درآمد زندگی ما از دامداری ۴۰ رأسی است.

وی ادامه داد: چند ماه اخیر دولت حمایت خود را قطع کرده و تنها نیمی از خوراک دام را به صورت حواله می‌توانیم تأمین کنیم و این در حالی بوده که قیمت کاه یکباره ۱۵ برابر شده است.

وی بیان کرد: قیمت هر عدل کاه که تا سال گذشته رایگان و یا نهایتاً پنج هزار تومان بود امسال به ۴۰ هزار تومان رسید و این مساله باعث شده در همین چند ماه اخیر هفت رأس از بهترین دام‌های خود را به کشتارگاه بسپارم و اگر وضعیت به همین صورت باشد مجبور می‌شویم برای همیشه دامداری را تعطیل کنیم.

کاهش تولید علوفه دامی به علت خشکسالی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: امسال به دلیل خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته و یکی از مهم‌ترین آنها اقلام خوراکی جو است که بخش عمده‌ای از نیاز استان را مرتفع می‌کرد.

رحمت اله سمیعی افزود: به دلیل کاهش تولید گندم میزان کاه خروجی آن هم با کاهش ۵۰ درصدی روبرو شد و در کنار این موارد همه ساله بخش عمده نیاز دام سبک استان که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس است، از طریق مراتع استان تأمین می‌شد که به دلیل خشکسالی شدید این امر ممکن نبود لذا تقاضای علوفه در بازار افزایش یافت.

امسال به دلیل خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته است و یکی از مهمترین این اقلام خوراکی جو است که بخش عمده‌ای از نیاز استان را مرتفع می‌کرد

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق به دلیل کمبود منابع آبی کشت نباتات علوفه‌ای به ویژه ذرت در استان کاهش یافته و مشکلات تأمین علوفه را برای دامداران صنعتی افزایش داده است.

سمیعی افزود: کمبود نهاده و علوفه در استان و کشور موجب افزایش قیمت این نهاده و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصولات برای دامداران شده و این درحالی است که قیمت محصولات ثابت بوده و برخی مانند دام زنده روند نزولی هم داشته است.

واردات علوفه پاسخگوی نیاز نیست

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: به منظور کاهش اثرات خشکسالی پیگیر واردات اقلامی مانند دانه جو و ذرت برای دامداران باقیمت ارز دولتی شدیم ولی این میزان واردات جوابگوی نیاز دامداران نیست.

سمیعی ادامه داد: همچنین برای تأمین نیاز دامداران استان و استفاده حداکثری از سایر اقلام علوفه‌ای استان به طور متوسط در ماه حدود ۲۰ هزار تن کنسانتره با قیمت دولتی و پنج هزارتن خوراک به صورت خام در اختیار تعاونی‌های داوران استان جهت توزیع بین دامداران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تلاش‌هایی برای جلوگیری از خروج کاه از استان صورت گرفت که متأسفانه به دلیل اعتراض سایر استان‌ها و ایجاد محدودیت برای سایر اقلام مورد نیاز استان امکانپذیر نشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: در قانون بودجه تأمین ارز برای نهاده مورد نیاز فقط برای ۶ ماه اول سال بوده و بعد از آن واردات بر اساس قیمت ارز آزاد است که قطعاً باید با شرایط کشور برنامه ریزی اساسی برای کاهش اثرات افزایش قیمت برای مصرف کنندگان لحاظ شود.

وی با بیان این مطلب که توزیع کنسانتره دولتی از سال‌های گذشته وجود داشته ولی به دلیل بروز خشکسالی در اواخر سال گذشته و سال جاری میزان تولید و توزیع آن تقریباً سه برابر شده است، افزود: یکی دیگر از اقدامات برای بهبود وضعیت دامداران اصلاح قیمت شیر خام به ۶۴ هزار ریال بود که پس از ابلاغ وزیر کشاورزی در استان اجرایی شد.

کمبود نهاده؛ زخم عمیق بر پیکر صنعت دامپروری گلستان 

سمیعی ادامه داد: از جمله اتفاقات مهم دیگر آزادسازی قیمت سبوس گندم بود که در تنظیم بازار کشور مصوب شد و بعد از اعتراضات دامداران مصوبه لغو و اجرایی نشد.

وی سه اقدام مهم جهاد برای رفع مشکل نهاده را تأمین نهاده دامی با ارز دولتی، استمهال بدهی دامداران و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت بر شمرد و افزود: مرحله اول در حال انجام و مراحل بعدی در مرحله پیگیری است.

سمیعی در پایان در مورد مشکل تأمین داروی مورد نیاز دامداران گفت: در بخش تأمین دارو، ارز دولتی آن در بودجه برداشته شده و با ارز آزاد محاسبه می‌شود.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر گفت: مشکل تأمین نهاده دامداران از شهریور ماه سال گذشته شدت گرفت و از همان زمان در مجلس شورای اسلامی پیگیر رفع مشکلات دامداران بودیم.

رحمت اله نوروزی افزود: جلسه مشترکی با وزارت سمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی برگزار و مصوب شد تا ارز مورد نیاز نهاده دامداران تخصیص و در اختیار جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم کمتر از ۶ ماهه دیگر مقدمات کار فراهم و مشکلات دامداران مرتفع شود.

در شرایطی که تأمین نیاز غذایی کشور و توجه به بخش دام و طیور یکی از اولویت‌های کشور است اما اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات دامداران اثربخش نبوده و باید دولت و مجلس تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

کد خبر: 27325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =