چالش حاشیه‌نشینی در سایه طرح‌های میلیونی مسکن

یک عضو شورای سیاستگذاری انجمن اقتصاددانان ایران گفت:چالش کمبود مصالح و تامین زمین در طرح‌های ضربتی مسکن اگر با مشکل نبود شغل در شهرهای کوچک و روستاها همراه شود در آینده ممکن است با مهاجرت‌بی‌رویه به سمت شهرهای بزرگ و رشد جمعیت حاشیه‌نشین مواجه شویم.

علی حیات‌نیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: تجربه نشان داده شهرک‌سازی یا ایجاد شهرهای جدید در زمینه مسکن نتوانسته موفق عمل کند و علاوه بر آنکه خود به معضلی برای دولت برای تامین زیر ساخت‌ها و حمل‌ونقل مبدل شده‌اند بلکه زمینه افزایش مهاجرت را نیز فراهم آورده‌اند و به مرور با رشد قیمت مسکن و گران‌تر شدن اجاره نشینی در کلانشهرها تبعات حاشیه‌نشینی بیشتر گریبانگیر کشور می‌شود.

وی ساخت طرح یک میلیون مسکن در سال را عدد بسیار بالایی خواند و افزود: ساخت این تعداد مسکن نیازمند بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و با برآورد ۸۰ متر مربع به ازای هر واحد برای یک میلیون واحد مسکونی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن سیمان و ۸ تا ۱۲ میلیون تن میلگرد و فولاد نیاز است باید بررسی و برآوردهای دقیقی در بودجه عمرانی کشور و بخش صنعت کشور در حوزه مصالح ساختمانی صورت گیرد که این طرح در مسیر اجرا با مشکل مواجه نشوند.

این اقتصاددان با تصریح بر اینکه «نبود منابع کافی برای اجرای برخی طرح‌های مسکن دولت‌ها را به خلق و چاپ اسکناس ناگزیر می‌کند»، افزود: طبق برآوردهای بسیاری از کارشناسان اجرای طرح‌های مسکن با تزریق چاپ اسکناس در بیشتر موارد تورم بالایی را به کشور تحمیل خواهد کرد و تبعات بسیار نامطلوب این مساله به بروز روزافزون آسیب‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و...منجر می شود.  

حیات‌نیا ارایه تسهیلات به سازندگان را مهمترین چالش طرح تولید سالیانه یک میلیون مسکن بیان کرد: تسهیلاتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده به سازندگان قرار است داده شود در صورتی که در همه دنیا اصولا برای خروج از رکود الگوی غالب این است که بخش تقاضا تحریک شود یعنی به مصرف‌کنندگان تسهیلات داده می‌شود نه به سازندگان.این مساله ممکن است به نحوی به افزایش خانه‌های خالی و احتکار مسکن در آینده دامن بزند.

وی‌ کسب مالیات از واحدهای مسکونی خالی و املاک گران قیمت را در تامین مالی اجرای این پروژه مهم خواند و افزود: تامین بخشی از منابع مالی اجرای این طرح از طریق مالیات‌گیری تعریف شده است اما سازوکار اجرایی آن نیازمند شفاف‌سازی بیشتری است.

این مدرس اقتصاد تاکید کرد: قطعا اگر طرح‌های تولید مسکن با دقت بیشتر و با آنالیز وضعیت کنونی اقتصاد کشور و به دور از خلق پول و نگاه تورمی طراحی شوند نه تنها تورم جدیدی به اقتصاد کنونی کشور تحمیل نمی‌شود بلکه با ساماندهی اصولی بازار مسکن احتمال بروز تبعات متعدد انبوه‌سازی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و ...کاهش داده می‌شود.

کد خبر: 27031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =