تیغ اجاره بها بر گردن مستأجران بجنوردی

مبالغ اجاره بها در خراسان شمالی رشدی بالغ بر ۵۰ درصد داشته که این مسئله علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی برای مستاجران، آن ها را از خرید خانه ناامید کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، در روزهای پایانی نقل و انتقال منازل به سر می‌بریم و گرانی بی سابقه اجاره بها باعث شده همچنان حجم انبوهی از مستأجران نتوانند خانه مورد نظر خود را پیدا کنند.

با گشتی در سطح شهر و بنگاه‌های املاک متوجه عدم توانایی خانوارها در تأمین اجاره بهای درخواستی صاحبان املاک می‌شویم و این مسئله روز به روز کار مستأجران را سخت‌تر می‌کند؛ از سوی دیگر هر چه به پایان فصل تابستان نزدیک می‌شویم، منازل کمتری برای اجاره باقی می‌مانند و این مسئله باز هم قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

با بررسی‌های میدانی فهم می‌شود که اجاره‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است؛ اعداد و ارقامی که بسیاری از خانواده‌های اجاره نشین توان پرداخت آن را ندارند؛ البته نباید در این بین صاحب خانه‌های منصف را فراموش کرد. آن‌هایی که در این شرایط سخت اقتصادی یا اجاره را افزایش نداده‌اند و یا با افزایش حداقلی، رضایت مستأجر را جلب کرده‌اند.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، خراسان شمالی جزو کم‌درآمدترین استان‌های کشور است اما در عین حال گران‌ترین اجاره‌ها را نیز دارد. اکنون اجاره بهای یک منزل ۸۰ متری در نقطه متوسط شهر مانند میدان دفاع مقدس بالغ بر ۴۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره است. این اعداد هر چه به مرکز شهر نزدیک تر می‌شویم، صعود بیشتری نیز دارد.

رشد ۵۰ درصدی قیمت‌ها

جلیل محمدزاده، رئیس اتحادیه مشاوران املاک بجنورد در گفتگو با مهر اظهار کرد: سال گذشته تمدید برای مستأجران به صرفه نبود لذا ترجیحشان نقل مکان به خانه دیگری بود اما امسال به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شرایط تغییر کرده است.

وی افزود: رشد قیمت‌ها باعث شده بیش از ۵۰ درصد مستأجران قرارداد خود را تمدید کنند در حالی که سال گذشته ترجیح بر نقل مکان بود.

محمدزاده تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد قیمت‌ها در سال جاری افزایش داشته که این امر فشار بیشتری بر مستأجران آورده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بجنورد بیان داشت: افزایش قیمت‌ها باعث شده تا مستأجران از مرکز شهر به حومه شهر روی آورند که این مسئله تبعات اجتماعی فراوانی را در پی دارد.

وی مشکل کمبود مسکن در خراسان شمالی را امری غیر قابل انکار توصیف کرد و افزود: تا زمانی که ساخت مسکن ارزان به راه نیفتد مشکلات حوزه مسکن حل نخواهد شد و هر روز گرانی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

قوانینی که اجرا نمی‌شود

نکته قابل توجه آن است که افزایش بیش از ۱۵ درصد اجاره بها برای شهرهای خراسان شمالی امری خلاف قانون بوده و مستأجران می‌توانند از این بابت شکایت کنند؛ اما طولانی بودن روند دادرسی و ایجاد حواشی با مالک باعث می‌شود مستأجران از خیر شکایت گذشته و هر طور شده با مالکان کنار بیایند.

عدم اجرای این قانون باعث شده وام ودیعه مسکن نیز آنچنان گره از کار مستأجران باز نکند و صرفاً گوشه‌ای دردهای آنان را کاهش دهد.

تیغ اجاره بها بر گردن مستأجران بجنوردی/ خداحافظی با خرید خانه

فرهاد حسن دوست که یکی از شهروندان اجاره نشین بجنورد است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال گذشته به علاوه رهن ۶۰ میلیون تومانی، ماهانه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان نیز اجاره پرداخت می‌کردیم که مالک در سال جاری این عدد را به ۲ میلیون افزایش داد؛ اما با هزار خواهش و تمنا به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: صاحب خانه در دریافت رهن با ما کنار آمد در غیر این صورت سال گذشته برای چنین منزلی باید بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان رهن می‌دادیم.

این شهروند بجنوردی تاکید کرد: با رشد قیمت‌ها اصلاً نمی‌توانستیم به فکر تغییر مکان باشیم زیرا حداقل باید اجاره را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دادیم؛ از این رو سال آینده نیز در منزل فعلی مستقر خواهیم بود.

مبلغ خرید خانه تبدیل به رهن خانه شد

قاسم نوری، یکی از بنگاه داران بجنورد نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: قیمت‌ها طی چند سال اخیر به شدت افزایش داشته و این مسئله یقیناً به صورت مستقیم در سفره مردم تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود مشاوران املاک عامل گرانی هستند یک آدرس غلط است؛ ارزانی و گرانی منزل به علت بازار عرضه و تقاضا است؛ وقتی سال‌هاست ساخت و ساز تعطیل شده، طبیعی است که کمبود در بازار مسکن ایجاد می‌شود و قیمت‌ها سر به آسمان می‌گذارد.

نوری بیان داشت: اکنون رهن برخی منازل تا چند میلیون تومان نیز می‌رسد در حالی که با این ارقام در سال‌های گذشته می‌شد منزلی شکیل خرید.

تیغ اجاره بها بر گردن مستأجران بجنوردی/ خداحافظی با خرید خانه

این بنگاه دار تصریح کرد: اگر قیمت‌ها کنترل نشده و منزل ارزان توسط دولت ساخته نشود، مستأجران دیگر امیدی به خانه دار شدن نخواهند داشت.

بازار آشفته مسکن در خراسان شمالی صرفاً مربوط به سال‌های اخیر نیست؛ طبق برآورد کارشناسان اکنون ۳۵ هزار مستأجر در استان ساکن خانه‌های اجاره‌ای هستند لذا برای خانه دار شدن آن‌ها دولت باید اقداماتی ویژه انجام دهد.

هرچند طی ۸ سال گذشته ساخت مسکن در کل کشور کاسته شد اما استان تازه تأسیس خراسان شمالی که طی سالیان گذشته درگیر مهاجرت سریع روستاییان و تبدیل روستاها به شهر بود، بیشتر با این مشکل مواجه است؛ لذا می‌طلبد دولت سیزدهم برای ساخت مسکن ارزان تمرکز ویژه‌ای روی خراسان شمالی داشته باشد.

کد خبر: 26797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =