گزارش جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمد باقر قالیباف،  رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از سخنان رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در نطق میان دستور گفت: یکایک وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها مجلس حضور پیدا کردند و طی بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده، با انتظارات نمایندگان آشنا شدند.

جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دو شیفت برگزار می‌شود

سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دو شیفت در روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

رییس جمهور: سعی کردیم شایستگان را معرفی کنیم

پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود گفت: می دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است.

پس از سخنان رییس جمهور ۵ مخالف و ۵ موافق به اظهار نظر در زمینه کلیات کابینه معرفی شده پرداختند.

حسین‌زاده بحرینی: توقع ما ارائه برنامه جامع و منسجم از سوی دولت بود

حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس در جلسه علنی صبح امروز به عنوان اولین مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

وی افزود: بحمدالله در مهلتی که باید کابینه به مجلس معرفی می‌شد این اتفاق افتاد و اکنون نیز بر اساس مواد ۲۰۳ و ۲۰۴ آیین‌نامه ما در خصوص کلیات برنامه رئیس جمهور و چارچوب کلی کابینه اظهارنظر می‌کنیم. قضاوت ما در خصوص فرد فرد وزرا نیست. در ابتدا بابت حضور افراد جوان، مصمم، با نشاط و خوش فکر در این کابینه از رئیس جمهور تشکر می‌کنیم و در این بُعد، برنامه ایشان مورد قبول و مورد حمایت است.

نماینده مردم مشهد  ادامه داد: آنچه که از هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای پیشنهادی مورد گفت و گو قرار گرفته مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرق است که هر کدام از وزرا ارائه کردند. بسیاری از این برنامه‌ها تخصصی بوده و خوب است اما هنوز ترکیب این برنامه‌ها بررسی نشده است.

حسین‌زاده بحرینی اظهار کرد: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز با معضلی مواجه هستیم به اسم مساله دیوانی کشور، یک بروکراسی پنهانی در کشور حاکم است. ما خیل عظیمی از نیروهای شرکتی، قراردادی و یا قانون کاری در ادارات داریم که هر کدام در یک اتاق یک کار را انجام می‌دهند، اما بعضا یکی یک سوم دیگر حقوق می‌گیرند. باید در برنامه رئیس جمهور به این موضوع رسیدگی می‌شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اسم صندوق‌های بازنشستگی یکی از معضلات بالفعل اقتصاد کشور است. در بحث محیط زیست ما مشکل جدی داریم، ۸۰ درصد جنگل‌های کشور در طول این چندین سال نابود شده‌اند. کنترل آلودگی هوای تهران، مشهد و سایر کلانشهرها نیازمند برنامه است. باید در برنامه جامع رئیسی هریک از این موارد دیده می‌شد. از سویی دیگر بانک‌ها در ایران یکی از موارد مشکلات اقتصادی هستند بانک‌های خصوصی از زمانی که تاسیس شده‌اند هیچ نظارت بالقوه‌ای بر آنها نیست. آقای رئیس جمهور به عنوان برادر کوچکتر شما توصیه می‌کنم که مراقب باشید بانک‌ها ریشه دولت را نخشکانند. در برنامه پیشنهادی شما در خصوص نظارت بر بانک‌های خصوصی توجه نشده است.

حسینی: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام است.

وی افزود: قطعا امروز ایران اسلامی در مقطع حساسی به سر می برد، از دولت جدید رفع دغدغه های مردم مورد انتظار می باشد، این مهم باید به ویژه نسبت به مواردی که در این سال ها مورد توجه مقام معظم رهبری و دلسوزان کشور بوده، مورد توجه باشد. مباحثی چون ثبات اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی، تقویت فضای کسب و کار، رفع تبعیض و مبارزه با فساد و پرداختن به مسائل فرهنگی باید مورد تاکید قرار بگیرد.

نماینده مردم اهواز بیان کرد: مهم تر از هر چیزی اقدام و عمل به این مباحث است، امروز باید به صورت آنی و فوری به مباحثی چون کنترل بیماری کرونا، ثبیت قیمت ها، تنظیم بازار و ایجاد اشتغال توجه شود.

حسینی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در هفته گذشته بیش از ۲۶۰ نشست و جلسه درخصوص بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی برگزار کردند، بیان کرد: بیشتر وزرای پیشنهادی از سوابق و تجارب بالا و علم و درایت کافی برخوردار هستند، شاخص بسیار متبلور در کابینه پیشنهادی تخصص و سلامت نفس می باشد، اگر هم صحبت از مخالفت با برخی وزرای پیشنهادی است، این عین حمایت از دولت است و اگر کسی رای نیاورد به معنی مخالفت با جوان گرایی و گام دوم انقلاب نیست.

نماینده مردم اهواز اضافه کرد: انتظار می رود در عمل به تمرکز زدایی تاکید شود و توجه جدی به استان های مرزی، محروم و توسعه متوازن در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان را شاهد باشیم، زیبنده نظام اسلامی ما نیست که خوزستان علی رغم ظرفیت های بسیار بالا و نعمت های خدادادی از تنش آب و بیکاری و وعده های بر زمین مانده رنج ببرد.

وی بیان کرد: امروز رای بالا به کابینه رییسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام. وزرای با تجربه، با سابقه و با آگاهی و علم در این مجموعه به چشم می خورد که مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

نوروزی: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟

حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کابینه دولت سیزدهم گفت: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟ آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می دهند؟

وی افزود: در انتخاب وزرا ندیدم که سابقه ایثارگری و رزم آوری این عزیزان و اینکه چقدر در جبهه حضور داشتند مطرح شده باشد و همچنین در رابطه با مبارزه با فساد نیز چقدر می‌خواهند کار  کنند.

وی با بیان اینکه کابینه در رابطه با سامانه شفافیت چه کار خواهند کرد، گفت: اینکه چه میزان در هر سال مسکن و شغل ایجاد خواهد شد و کاهش تورم چه میزان در هر سال خواهد بود، توضیح ندادند.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می دهند؟

نوروزی مطرح کرد: آیا ما ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن که بخش خصوصی است خواهیم داد؟  چرا دولت که فقط ۶ درصد از ایران خودرو را دارد باید تصمیم بگیرد؟ برنامه را ندیدم که چقدر با برنامه توسعه هماهنگ است و آیا سامانه شفافیت در دولت ایجاد خواهد شد یا نه.

فاضلی: کل کابینه دولت برای حل مشکل کرونا وارد میدان شود

ملک فاضلی نماینده سراوان به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: در کابینه آقای رئیسی هیچ فردی از استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد؛ حال این‌که این استان ۱۱ درصد جمعیت کشور را داراست. انتظار ما این است که از افراد توانمند در کابینه استفاده شود علاوه بر آن جامعه اهل سنت نیز همواره ولایتمدار بوده و می‌خواهیم که در سطوح پایین‌تر براساس شایسته سالاری از آنها در دولت استفاده شود.

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

فاضلی با اشاره به مشکل گرانی کالاها و افزایش قیمت ارز تصریح کرد: انتظار می‌رود که کل کابینه برای حل مشکلات کشور به خصوص مشکلات معیشتی وارد میدان شود نه این که روز به روز شاهد کاهش ارزش پول ملی کشور بوده و دلار به قیمت ۳۰ هزار تومان نزدیک شود.

وی با اشاره به مشکلات استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: یکی از مشکلات استان ما کمبود آب است که با این وضعیت شاهد مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان خواهیم بود به راحتی می‌توان آب را برای مردم فراهم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حل مشکلات کشور و عزم ملی و دعوت از کل جامعه نیاز دارد ما با تمام وجود و تا پای جان در خدمت رئیس جمهور هستیم اما باید از نگاه دوگانه پرهیز کرد و عزم ملی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم حل مشکل اشتغال و وضعیت معلمان خرید خدمتی گفت: کشور ما با ۱۵ کشور همسایه است و لازم است از این ظرفیت استفاده کرد.

مولوی: تقویت معیشت مردم و سرمایه اجتماعی سرلوحه کابینه رئیسی خواهد بود

سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان به عنوان موافق  کابینه دولت سیزدهم و در مخالفت با ادعای یک نماینده مبنی بر نبود برنامه مدون وزرا در دولت سیزدهم گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رئیسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود.

وی افزود: در ابتدا باید از هیئت رئیسه محترم تشکر کنم با یک کار ابتکاری توانستند در نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی برنامه‌هایشان را با دقت ارزیابی کنیم. همچنین جا دارد به نمایندگی از استان خوزستان از سید ابراهیم رئیسی به خاطر انتخاب دکتر محمد مخبر تشکر کنم.

نماینده مردم آبادان در مجلس افزود: با مطالعه کارنامه و سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می‌رسیم که رئیس جمهور در انتخاب و جمع بندی این کابینه بسیار تلاش کردند. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل رئیسی داد که نرخ بالای تورم و بیکاری، شرایط آب آشامیدنی، گسترش کرونا و ادامه تحریم‌های ظالمانه و وضعیت معیشتی در بدترین وضعیت خود بود. رئیسی در انتخاب تیم خود، دو رویکرد اساسی را دنبال کرد. اول، معیشت مردم و دوم، تقویت سرمایه اجتماعی.

مولوی با استناد به سخنان یک نماینده مخالف که گفته بود کابینه رئیسی برنامه مشخص ندارد، گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رئیسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود. بررسی کابینه همیشه همینطور بوده است ممکن است وزیری رأی نیاورد اما به نظرم کسانی که معرفی شدند افرادی متخصص و متناسب با اهداف دولت سیزدهم است.

میانگین سنی کابینه رئیسی ۵۳ سال است

مولوی در مورد پیر یا جوان بودن وزرای پیشنهادی دولت گفت: خوشبختانه کمترین نفر ۴۰ و مسن ترین فرد کابینه ۶۰ سال سن دارد. میانگی سنی کابینه ۵۳ سال است و نسبت به کابینه‌های دیگر جوان‌تر است. علاوه بر جوان‌گرایی کارآمدی، فسادستیزی، تخصص، مردمی‌ بودن، پژوهش محوری و آینده‌نگری و امیدآفرینی در سوابق همه عزیزان کابینه است.

وی از رئیس جمهور دولت سیزدهم خواست تا سامان‌دهی وضعیت کارگران و رتبه‌بندی معلمان را جدی بگیرد.

نماینده مردم آبادان خطاب به رئیس ادامه داد: سامان‌دهی مناطق آزاد نیاز کشور است؛ نه خوزستان. لایه‌روبی اروند رود نیاز کشور است نه خوزستان. خوزستان یکپارچه است. در سنوات گذشته بعضی خواستند شمال خوزستان را استان کنند، مردم مخالف بودند. شرق خوزستان را خواستند استان کنند، مردم راضی نبود. جنوب هم نمی‌خواد استان شود. خوزستان یکپارچه است. خوزستان باید استانداری ویژه داشته باشد و استان دار خوزستان معاون رئیس جمهور باشد. پیشنهاد استان شدن خوزستان جنوبی را دادم تا عده‌ای بفهمند خوزستان ‌یکپارچه است و مردم مخالف تقسیم هستند.

بابایی کارنامی: با چه برنامه‌ای می‌خواهید تورم بالای ۴۵ درصد را کنترل کنید؟

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود وگرنه همانطور که در انتخابات ارادت خود به شما را اثبات کردم همچنان به شما و روحیه شما اعتقاد دارم. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟

وی افزود: بنده کارگری روستازاده هستم که از خطه شمال به پارلمان آمدم، مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود وگرنه همانطور که در انتخابات ارادت خود به شما را اثبات کردم همچنان به شما و روحیه شما اعتقاد دارم. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟

وی ادامه داد: آیا شما نیز مدیریت کرونا را همچون دولت قبل به قضا و قدر می‌سپارید یا واقعا از مسیر علمی و تجربی آن را دنبال می‌کنید؟

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه اظهار کرد: برای کارگران کشور برنامه کاربردی ارائه نشده است. ما به شما اعتقاد داریم و انتظار داریم برای عدالت فردی و عدالت استخدامی برنامه کاربردی ارائه کنید. برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و پیگیری مسائل اقتصادی کشور شما فرمانده‌ای به ما معرفی نکردید. لازم است مجلس شورای اسلامی به طور روزانه با فرمانده اقتصادی کشور در ارتباط باشد. سفره مردم در طول ۸ سال گذشته کوچک‌تر شده و باید برنامه‌ای عملی و کاربردی در کوتاه مدت ارائه شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صیانت از محیط زیست، مدیریت شهری، مساله بانک‌ها، مبارزه با مافیای فولاد، دارو، صنعت خودرو و واردات برنج از جمله مواردی هستند که باید در خصوص آنها برنامه‌ای جامع ارائه شود.

بابایی کارنامی در ادامه تاکید کرد: بحث مدیریت پسماند در استان‌های شمالی و مدیریت فاضلاب استان ها نیازمند برنامه است. صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به حیاط خلوت برخی جریانات سیاسی شده است. باید به صورت مستحکم با آنها برخورد شود ما به شما اعتقاد داریم اما مردم از ما می‌پرسند که ۶ ماه بعد چگونه تورم قرار است کنترل شود؟ و عدالت اجتماعی محقق شود. امروز باید حرف‌هایی پشت این تریبون زده شود که مردم نتیجه آن را در عمل ببینند.

سلیمی: با اصول و خط مشی کلی کابینه رئیسی موافق هستم

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در جلسه علنی امروز شنبه مجلس به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: شرایط کشور شرایطی نیست که معطل بمانیم و باید با سرعت عمل کنیم، البته توجه به سرعت به این معنا نیست دقت به حاشیه برود، مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. آقای رییسی هم اشاره کردند که اگر وزرا لحظه ای از برنامه ها و اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت تخطی کنند، تعارف نداریم.

وی افزود: دولت سیزدهم به نام دولت مردمی نام گرفت و خداوند متعال دلها را به سوی مردی از سلاله رسول خدا و فرزند خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز هدایت نمود تا با تکیه بر شعارهای انقلاب اسلامی به عنوان اولین دولت در گام دوم انقلاب اسلامی زمینه‌ساز جهش به سوی ایران قوی باشد.

وی ادامه داد: دولت در حالی پا به عرصه خدمتگزاری گذاشته است که جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و سوء مدیریت در ادوار گذشته عرصه را بر مردم تنگ نموده است و دهک‌های پایین جامعه در شرایط بد اقتصادی با تورم، گرانی و بیکاری دست و پنجه نرم می کند. بنابراین ایجاد توازن منطقه‌ای و برطرف کردن نیازهای اولیه مناطق محروم از جمله خوزستان در اولویت برنامه‌های جنابعالی قرار گیرد و بیکاری مفرط جوانان که بسیار مهم است، رفع شود.

ایزدپناه: امروز همه باید در جهت رفع مشکلات اساسی کشور گام بردارند

عبدالله ایزدپناه در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: امروز در چنین شرایط سخت و دشواری باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند.

نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: امروز در چنین شرایط سخت و دشواری باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند.

ایزدپناه در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مشکلات کشور زیاد و فرصت خدمت بسیار کوتاه است. ما امروز این فرصت را در اختیار داریم که با کمک به برنامه‌های دولت از رنج‌ها و مشکلات مردم بکاهیم.

وی افزود: با مطالعه و بررسی دقیق برنامه دولت مشخص می‌شود که رویکرد اصلی دولت اجرای سند تحقق دولت مردمی است که با نگاه به محورهای بنیادین این سند یعنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رشد و تعالی فرهنگ اسلامی- ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تامین و بهبود معیشت خانوارهای کم درآمد جامعه و توسعه روابط بین الملل بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌توان به ایرانی قوی امیدوار بود و لازم است که برای تحقق این اهداف در جهت استقرار دولت سبزدهم تلاش نماییم.

نماینده مردم ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: در تمام برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی عدالت به همراه پیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته و برآیند این برنامه‌ها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

وی افزود: نکته اساسی در برنامه دولت این است که بر مبنای تحلیل واقع بینانه از وضع موجود دولت و کشور و دلایل ایجاد آن و در نهایت با توجه به ظرفیت‌های واقعی ساختاری، مالی و انسانی دولت این برنامه‌ها تهیه و ترسیم و برای آینده‌ای مطلوب هدف گذاری شده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: در بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی نکات برجسته و مشترکی وجود دارد که نشان از اهمیت آنها از نگاه دولت و انسجام مجموعه هیئت دولت برای تحقق آنها دارد. عدالت محوری و مبارزه با فساد، تحول گرایی، اقدام جهادی برای حل مشکلات کشوری، بسیج نیروهای مردمی به ویژه جوانان و... نمونه‌هایی از مشترکات برنامه‌های اعضای دولت است.

ایزدپناه تاکید کرد: قطعاً اجرای این برنامه‌ها توسط دولت نیاز به وزرای متخصص و متعهد در کابینه دارد که با مطالعه کارنامه سیاسی و اجرایی وزیران پیشنهادی برای تشکیل دولت سیزدهم مشخص می‌شود که رئیس جمهور محترم برای گزینش افراد هماهنگ و متخصص و پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت تلاش فراوانی انجام داده است. اگرچه بررسی ادوار گذشته نشان می‌دهد از میان افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌شوند ممکن است برخی نتوانند رای اعتماد لازم را از مجلس کسب کنند.

وی افزود: بررسی کلی نشان می‌دهد که فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم متشکل از افرادی با سوابق روشن انقلابی، فساد ستیز، پاک‌دست و خوش فکر می‌باشند که در تعامل آنها با مجلس و با اجرای قوانین می‌توان به حل مشکلات کشور امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفته است که شاخص‌های کلان اقتصادی نگران کننده است. به گونه‌ای که نرخ تورم ۴۴ درصدی، حجم بالای نقدینگی ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی، بدهی دولت به بانک‌ها و شرکت‌ها و کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سالانه، ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری و وجود بیماری منحوس کرونا و ده‌ها مشکل دیگر کار اداره کشور را سخت نموده، اما می‌توان با تلاش مضاعف و همکاری همه قوا و استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه ریزی مشکلات را کاهش داد.

نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: از همکاران گرامی تقاضا دارم با عنایت به برنامه‌های وزرای پیشنهادی از جمله استفاده از سرمایه انسانی نخبگان، شایسته سالاری، شفافیت، مبارزه با فساد، اشتغالزایی، بهبود معیشت مردم، کنترل نقدینگی، ساخت یک میلیون مسکن در سال و... به کلیات برنامه‌های دولت سیزدهم رای دهید تا همانگونه که رهبر عظیم الشأن انقلاب تأکید داشتند هر چه زودتر دولت جدید کار خود را آغاز کند.

وی گفت: اکثر وزرای پیشنهادی را در فراکسیون توسعه متوازن و مجمع نمایندگان خوزستان دعوت کردیم که وعده دادند نگاهشان به مناطق محروم و کم برخوردار منصفانه باشد.

ایزدپناه در پایان خطاب به رییس جمهور گفت: جناب آقای دکتر رئیسی بر اساس برنامه‌های ارائه شده جنابعالی و وزرای پیشنهادی، رویکرد اصلی جنابعالی اقدام و عمل است.

سیاهکلی: روحیه مبارزه با فساد در کابینه پیشنهادی دیده می‌شود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات تأکید کرد: خوشبختانه روحیه انقلابی، جهادی و فسادستیز که در رئیس جمهور منتخب وجود دارد در کابینه و برنامه های دولت نیز دیده می شود و تا زمانی که این روحیه پابرجاست ما از دولت حمایت می کنیم.

لطف الله سیاهکلی در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: خدا را شاکریم که مردمی بصیر و دشمن شناس به ایران عنایت کرده است و رئیس جمهوری انقلابی و جهادی و فسادستیز انتخاب کردند و این روحیه در کابینه نیز دیده می شود.

وی گفت: در برنامه های رئیس جمهور نکات مهمی وجود دارد که بنده به برخی از آن ها می پردازم. در کنار مشکلات معیشتی مردم، برقراری عدالت و مبارزه با فساد جزو خواسته های اصلی آنان است که در برنامه رئیس جمهور با کیفیت بالا وجود دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: روحیه تحول خواهی و عدالت محوری و حل مشکلات مردم که مورد انتظار مردم می باشد در برنامه دولت دیده شده است. توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و به دنبال آن توجه به فرهنگ اسلامی، اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط بین المللی، توجه به همسایگان و واژه ای که رئیس جمهور در مراسم تحلیف برای همسایگان به کار بردند و آن ها را خویشاوندان ما نامیدند از نقاط قوت این برنامه است.

سیاهکلی افزود: مردمی سازی اقتصاد و توجه به فرهنگ در برنامه دیده شده است. نگاه ارزشمند به خانواده و همچنین توجه به تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران، تأکید بر عدم مداخله دولت در امور سرمایه ای از دیگر نقاط قوت برنامه دولت می باشد. توجه به اصلاح ساختار بودجه و دنبال کردن فوری واکسیناسیون به عنوان یک تجربه موفق در دنیا، توجه به کسب و کارها و ثبات اقتصادی، تقویت معیشت مردم از دیگر نقاط مثبت برنامه رئیس جمهور می باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: مردم از تورم افسارگسیخته خسته شده اند. بیمه کارگران ساختمانی و رانندگان از دیگر مطالبات مردم است. دولت های گذشته به همسان سازی حقوق بازنشستگان توجه نداشتند. توجه به منابع طبیعی از دیگر مطالبات مردم می باشد. امروز منابع طبیعی املاک مردم را به نام دولت می زند که این شرعی و اسلامی نیست. پیگیری تخصیص قیر رایگان برای اصلاح زیرساخت های جاده ای از دیگر مطالبات مردم می باشد که دولت باید دنبال کند.

سیاهکلی در پایان افزود: دولت آقای رئیسی یک دولت انقلابی و جهادی است و تا زمانی که این روحیه وجود داشته باشد ما از دولت حمایت می کنیم و هرگاه کمرنگ شود از تمام ابزارهای نظارتی خود برای تنظیم آن استفاده خواهیم کرد.

محمدیاری: در کابینه به بانوان توجه نشده است

نماینده توالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه دولت سیزدهم انتقاد کرد.

حسن محمدیاری در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی و به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: باید در بخش سیاست خارجی موضع ما قاطعانه مشخص شود و بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی باشد.

وی اضافه کرد: درباره موضوع یارانه‌ها هم این وضعیت دیگر جوابگو نیست باید یارانه‌ها به سمت تولید رفته و به گونه‌ای باشد که قشر آسیب پذیر را پوشش دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت منابع طبیعی اظهار کرد: در شمال کشور تنها ویلاها به صورت نمایشی تخریب می‌شود حال این‌که باید جلوی ساخت و سازها گرفته شود.

محمدیاری از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه انتقاد کرد و گفت که بانوان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در کابینه دولت سیزدهم به آنها توجه نشده است.

نماینده توالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کرونا اظهار کرد: در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی هم فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود باید موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قاطعیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: انتظار می‌رود آقای رئیسی استانداران آشنا به مشکلات منطقه‌ای را انتخاب کنند.

محمودزاده: تیم اقتصادی کابینه فاقد سابقه اجرایی کافی است

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم در مخالفت صریح با کابینه دولت سیزدهم از میانگین سنی ۵۲ سال وزرا و عدم حضور زنان و اقلیت‌های دینی در کابینه انتقاد کرد و خطاب به رییس جمهور گفت: چه کسی در لیست فعلی وزراء از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟

جلال محمودزاده در جلسه علنی امروز(شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت صریح با کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: همه عزیزان اطلاع دارند که کشور ما دارای مشکلات عدیده‌ای است. تورم، زباله‌گردی، کوله‌بری، سوخت‌بری، تکدی‌گری، کودکان کار، اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن جهت امرار معاش، سرقت و زورگیری حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی اشتباه دولت‌های گذشته است. ما در حال حاضر در تحریم شدید اقتصادی قرار داریم و کشور ما به علت نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، در لیست سیاه کشورهای صنعتی مثل فرانسه، ایتالیا، کانادا، بریتانیا و ژاپن است.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس خطاب به سید ابراهیم رئیسی گفت: با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید. تیم اقتصادی شما فاقد سابقه اجرایی کافی بوده و دیدگاه‌های کاملا مخالف با پیوستن ما به معاهده‌های بین المللی دارند. این اتفاق باعث کاهش تعاملات اقتصادی با کشورهای عضو، کاهش سرمایه گزاری خارجی در ایران، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی و باقی ماندن کشور ما در لیست کشورهای پرخطر و جلوگیری از ایجاد شعبه‌های مالی ایران در کشورهای عضو و در نهایت موجب عدم بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به شعارهای یک میلیون واحد مسکونی در سال و ایجاد یک میلیون شغل که رئیسی در دوره انتخابات مطرح کرده بود، گفت: این شعارها مطمئنا با این تیم اقتصادی معرفی شده به مجلس، محقق نخواهد شد. تیم اقتصادی شما متشکل از کسانی است که همراه جنابعالی در آستان قدس رضوی یا ستاد اجرایی بودند. آیا نمی‌توانستید از همه اقتصادانان کشور دعوت کنید تا در این شرایط برنامه‌های خودشان را به شما ارائه دهند؟

نماینده مردم مهاباد در مجلس با بیان اینکه رئیسی بارها اعلام کرد دولت من، فراحزبی، فراجناحی و دولت وفاق ملی است، گفت: شما باید به مردم و مجلس جواب دهید که در لیست فعلی وزراء چه کسی را از جناح‌های مخالف وجود دارد؟ آیا در کل وزرای دولت گذشته، یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت تا به عناون وزیر کابینه شما معرفی شود تا نشان از دیدگاه فراجناحی شما باشد؟ همه بزرگواران نیک می‌دانند که یکی از اشکالات همه دولت‌های ما این است که همه افراد جناح مخالف از سرایدار اداره گرفته تا بخش داری و استانداری را از گردونه مدیریتی کشور خارج می‌کنند. آیا درست است که دولت چهار سال از توان مدیریتی، علمی و اجرایی قشر عظیمی از افراد محروم شود؟

سعیدی: دولت با رفع تبعیض به محرومیت زدایی کمک کند

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن مخالفت با کابینه پیشنهادی رییسی گفت: آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه پیشنهادی می باشد، نمی توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست.

به گزارش ایسنا، معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: آنانی که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی هستند، گرامی باد یاد آنانی که رفتند تا اسلام و ایران بماند.

وی افزود: آقای رییسی رای دشمن شکن مردم به شما رای به احیای ارزش های ناب انقلاب اسلامی بود، از شما سپاسگزاریم که در همان روز اول کاری در دل مردم حضور یافتید، اما در کنار ویژگی های ممتاز شخصیتی شما نقد های جدی بر برنامه کاری شما وارد است، شما از موارد بسیار بسیار فوق استراتژیکی مانند روش های کنترل تورم، تثبیت ارزش پول ملی، کاهش ضریب جینی، اشتغال جوانان، محیط زیست و مهم تر از همه نحوه تامین واکسن خیلی گذرا رد شدید که ان شاءالله توضیحات مکفی داده شود.

سعیدی گفت: انصافا در کنار برخی وزرای کارامد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایرادهای جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می باشد، نمی توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست.

وی ادامه داد: مقام‌ معظم رهبری در چند روز گذشته طی حکمی یکی از فرزندان ولایی و انقلابی اهل سنت را به عنوان فرمانده نیروی دریایی کشور انتخاب کردند، از دولت آقای رییسی هم انتظار داشتیم در چینش کابینه به ظرفیت انقلابی اهل سنت توجه بفرمایند که هنوز هم دیر نشده است.

سعیدی بیان کرد: در خصوص کرونا که به تعبیر حضرت آقا موضوع اول کشور می باشد برخی اظهار نظرهای مسئولین فعلی وزارت بهداشت نمک است بر زخم بی پایان ملت، در خصوص تولید واکسن به وعده ها عمل نشد، پیش تر به آقای مخبر اشاره کردم اگر مشکلی هست که هست صادقانه با مردم در میان بگذارید.

نماینده مردم چابهار تصریح کرد: با این ساختار فاسد نظام بانکی چه می خواهید بکنید؟ فساد از هیچ دولتی پذیرفته نیست به خصوص از دولت شما که نماد مبارزه با فساد هستید.

وی خطاب به وزرای پیشنهادی گفت: امان از آقا زادگان. بترسید از این آقا زادگان که می تواند هر مدیر متعهدی را به ذلت برساند، از مولایمان و به مقام معظم رهبری اقتدا کنید که آقازادگانشان حتی فعالیت اقتصادی ندارند، عزیزان این حجم از محافظ چرا؟ از چه چیز محافظت می کنید؟ در برایر مردم؟ اگر به مولفه های دولت مردمی معتقد هستیم در دل مردم بدون حضور محافظ باشید، بارها مشاهده کردم در کشور مالزی شخص اول مملکت بدون محافظ در دل مردم حضور پیدا می کند، از ارزش های ناب انقلاب فاصله نگیریم.

وی اضافه کرد: آقای رییسی در برابر بدعهدی دولت های دوستمان روسیه و چین در بحث تامین واکسن کرونا انتظار واکنش انقلابی حضرتعالی را داریم، حضرت روح الله(ره) فرمود ”چین و شوروی همچون آمریکا و انگلستان از خون ملت تغذیه می کند”وقتی آن اقدام موهن سفیر روسیه را شاهد بودیم رییس مجلس واکنش انقلابی نشان داد، انتظار واکنش جدی از حضرتعالی داریم، رسوایی قدرت های غربی در افغانستان مشخص است ولی پناه بردن از غرب به شرق یعنی پناه بردن  از عقرب جراره به مار غاشیه.

سعیدی گفت: بر اساس فرمایش حضرت آقا مبنای سیاست ما منافع ملی با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است، چاینو فیل بودن و روسو فیل بودن همانقدر زننده است که آمریکن فیل بودن.

نماینده مردم چابهار اظهار کرد: آقای رییسی عدالت شعار محوری شما است و مجلس نیز برای محرومیت‌زدایی بودجه‌های خاص در نظر گرفته، لذا شما نیز باید با رفع تبعیض به محرومیت زدایی کمک کنید، مشاهده صف‌های طویل دختران برای آوردن آب دل‌ها را می‌آزارد، همچنین دولت دوازدهم در روزهای آخر کار خود تیر خلاص را به آموزش و پرورش زد و سهمیه شهرستان‌ها را کاهش داد که این موضوع باید برطرف شود.

سعیدی گفت: رویا را از سرزمین سیستان و بلوچستان گرفته‌اند و اگر شما از آرزوی کودکان بپرسید از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر پاسخی ندارند چرا که جز محرومیت چیزی ندیده‌اند، تنها یک نقطه از کشور در برابر اجنبی همواره مبارزه کرد و اجازه حضور اجنبی را نداده است و آن هم سیستان و بلوچستان بوده است، مرکز نشینان، مرز نشینان را دریابید.

وی در پایان اضافه کرد: آقای دکتر از شما انتظار داشتیم از ظرفیت نیکزادها، امیر آبادی ها، قاضی‌زاده هاشمی‌ها، سعید محمدها، طیب‌نیاها و بذرپاش‌ها در دولت سیزدهم استفاده شود.

ورناصری: دولت از ظرفیت جوانان و بانوان استفاده کند

نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استفاده نشدن از ظرفیت جوانان و بانوان در کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان حضور دارند که انتظار می رود از آن ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

علیرضا ورناصری در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) به عنوان موافق برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: علت موافقتم نگاه عدالت محور رئیس جمهور و عملکرد گذشته و برنامه وزرای پیشنهادی اش است، اما لازم است این موضوع را یادآور شوم که مشکل اصلی کشور ما تحریم و نداشتن منابع و خط مشی نیست. ما شش برنامه توسعه داشتیم که نقطه مغفول آن عدم توجه به بخش اعظمی از توانمندی و ظرفیت های کشور است.

وی افزود: پیچیدگی های اقتصادی و نزدیک شدن به تورم ۵۰ درصد به دلیل عدم استفاده از توانمندی های کشور و ظرفیت های مختلف است که با عنایت به آنها می توان ایران و حتی خاورمیانه را پوشش داد.

این نماینده مجلس با دفاع از وزرای پیشنهادی اقتصاد، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، صمت، نفت، ارتباطات و نیرو گفت: آقای خاندوزی وعده توجه به نظام بودجه ریزی به خصوص شرکت های دولتی را دادند که اکثر مشکلات ما در این حوزه است. آقای قاسمی هم مردم میدان است و آقای محرابیان هم قول رسیدگی به وضعیت خاموشی ها را داده که بیش از این کشور دچار خسارت نشود. آقای فاطمی امین و اوجی هم قول گسترش صنایع را دادند.

وی ادامه داد: ما از آقای رئیسی تشکر می کنیم که به آقای زارع پور در حوزه ارتباطات اعتماد کردند اما فراموش نکنیم که سه میلیون دانش آموز به دلیل مشکلات زیرساختی از آموزش محروم هستند که باید با نگاه انقلابی و جهادی به این مناطق توجه شود.

ورناصری خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیس جمهور ما از شما می خواهیم که آن کارهایی که دیگران شعار دادند را انجام دهید. مردم به ما و شما امید بسته اند.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه گفت که این می تواند راهی برای عبور از تحریم ها باشد، لذا باید دیپلماسی در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را اصل قرار دهیم.

ورناصری همچنین بیان کرد که نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان هستند که می توانند به کشور کمک کنند پس باید از ظرفیت جوانان و بانوان توانمند برای حل مشکلات استفاده کرد و علاوه بر آن تمرکز مدیریتی از تهران خارج شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان بر لزوم توجه به این استان تأکید کرد و افزود: خوزستان پیشران امنیت و اقتصاد ایران است و نباید با این همه ثروت دچار مشکلات شود. مشکل کم آبی خوزستان به خاطر سیاست های غلط وزارت نیرو در ۴۰ سال گذشته بوده که باید اصلاح شود نه اینکه ما امروز در آب شرب و کشاورزی و صنعت و زیست محیط با مشکل مواجه شویم.

زارع: تا کی می‌خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

نماینده مردم آباده در مجلس ضمن حمایت از جوان گرایی در کابینه پیشنهادی دولت تاکید کرد که وضعیت امروز کشور نتیجه عملکرد مدیران پیر است.

رحیم زارع در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: از نمایندگانی که در خصوص جوان گرایی در چینش کابینه انتقاد می کنند تعجب می کنم؛ وضعیت امروز کشور در حوزه های مختلف نتایج عملکرد مدیران پیر است. تا کی می خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

وی در ادامه گفت: باید اجازه داد تا دیدگاه های نو پای به میدان بگذارند و اقدامات نو انجام دهند. ما نباید فراموش کنیم دولت را در چه شرایطی تحویل آقای رئیسی می دهیم. بحران کرونا، تورم بالای ۴۰ درصد، بیکاری، بحران آب و خشکسالی و تحریمهای مالی از جمله مشکلات امروز کشور است. در برنامه پیشنهادی رئیس جمهور بحران کرونا و بحث سلامت در اولویت قرار گرفت.

نماینده مردم آباده در مجلس گفت: در بحث کشاورزی و امنیت غذایی کشور حفظ پایدار منایع آبی تولید حداکثری، عدم واردات محصولات کشاورزی که در داخل تولید می شوند برنامه های خوبی دیده شده و تیم اقتصادی همراه و هماهنگی کنار هم گرد آمدند. توجه به وضعیت انرژی و توسعه میادین نفت و گازی کشور از نقاط مثبت دیگر برنامه های رئیس جمهور است. در کابینه ایشان انسان های عملیاتی و جوان و باتجربه وجود دارد.

میرتاج‌الدینی: رفع تحریم‌ها اولویت اول وزارت امور خارجه باشد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع تحریم‌های ظالمانه باید در اولویت اول وزارت امور خارجه باشد و در این رابطه با تغییر رویکرد انفعالی در مذاکرات برجامی به رویکرد اقتدار، خواهند توانست و دولت این قدرت را دارد که بتواند چک وصول نشده برجام را وصول کند تا همه تحریم‌ها برداشته شود.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است، چه از جهت وخامت پاندمی کرونا و چه از جهت اقتصادی که تورم بیش از ۴۲ تا ۴۴ درصد است.

وی افزود: سخت شدن معیشت مردم به خصوص برای طبقات محروم و متوسط جامعه، بدهی دولت بیش از یک و نیم برابر بودجه سالانه است و کسری بودجه قابل توجه نمای این شرایط اقتصادی است که برای برون رفت از این وضعیت حرکتی جهادی، عالمانه و شجاعانه می‌طلبد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت جناب آقای دکتر رئیسی بر اساس شایستگی‌ها، مردمی بودن، مدیریت جهادی و انقلابی، پاکدست و فساد ستیزی شکل گرفته است. جوانگرایی به همراه نیروهای صاحب تجربه و ارزشمند و نخبه در مجموعه دولت وجود دارند و امیدواریم دولتِ در شان گام دوم انقلاب با پشتیبانی مجلس تحقق پیدا کرده و کار خود را شروع کند.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه در این دولت به امورات مهمی که ضرورت امروز جامعه است تاکید شده، تصریح کرد: اشتغالزایی، بهبود معیشت مردم، رونق تولید، خودکفایی و خوداتکایی در کالاهای اساسی، اصلاح نظام بانکی، حل مشکل حاشیه نشینان، ساخت یک میلیون مسکن و ایجاد شغل از نکات ارزنده و مورد تاکید دولت است.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: اصلاح نظام یارانه‌ای و گمرکی، رفع موانع تولید، رفع خود تحریمی‌ها در برنامه دولت شما باید مورد تاکید قرار گیرد.

نماینده تبریز افزود: همچنین روابط بین الملل، تعامل و همکاری با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان، داشتن رویکرد اقتصادی و ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای با اولویت اقتصادی و بازرگانی و جذب سرمایه گذاران خارجی و توجه به حقوق و ظرفیت ایرانیان خارج از کشور از نقاط قوت برنامه دولت سیزدهم است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رفع تحریم‌های ظالمانه باید در اولویت اول وزارت امور خارجه باشد و در این رابطه با تغییر رویکرد انفعالی در مذاکرات برجامی به رویکرد اقتدار، ان‌شاءالله خواهند توانست و دولت این قدرت را دارد که بتواند چک وصول نشده برجام را وصول کند تا همه تحریم‌ها برداشته شود. در عین حال به این سیاست نیز تاکید شده است که هرگز مسائل داخلی مخصوصا اقتصاد را به مذاکرات پیوند نخواهند داد.

میر تاج‌الدینی خاطرنشان کرد: توجه به موضوعات اقتصادی در حوزه کشاورزی حتی کشت فراسرزمینی و امنیت غذایی، توجه به انرژی، حمل و نقل با تاکید بر ترانزیت در خط ابریشم و شرق به غرب کشور و به سمت اروپا از امتیازات این برنامه دولت سیزدهم است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: دولت در برنامه‌ها اعلام نموده ایجاد ثبات اقتصادی و تقویت ارزش پول ملی، حمایت از تولید و اشتغال در حوزه نفت، ایجاد قراردادهای تهاتر نفتی برای پروژه‌های زیرساختی کشور از نکات قوت این دولت است که امیدواریم با حمایت مجلس همه اینها تحقق پیدا کند و به موارد دیگری از جمله صنایع پایین دستی نفت در ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و مشارکت دادن بخش خصوصی اهتمام داشته باشند.

صباغیان: رئیسی و کابینه‌اش حقوق و اموالشان را شفاف اعلام کنند

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس خطاب به سید ابراهیم رئیسی و در مخالفت با کابینه دولت سیزدهم گفت: شما باید شفافیت ایجاد کنید؛ لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد.

محمدرضا صباغیان بافقی، در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با  کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: برنامه خوبی ارائه شده که نشان‌دهنده تلاش و فکر است اما چنین برنامه‌هایی را دولت‌های قبل نیز ارائه کردند. اکثر این دولت‌ها در یک ایستگاه متوقف شدند. آنها نتوانستند برنامه‌هایشان را اجرایی کنند زیرا کشورمان نیاز به جراحی عمیق و بزرگ دارد که اگر به آن توجه نشود هیچ برنامه‌ای اجرایی نخواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام جامع مالیاتی و بانکی، ساختار سیاسی و اداری اشاره کرد و گفت: اگر به موضوع ساختار سیاسی و اجرایی توجه جدی نشود آقای رئیسی نیز همانند روحانی و احمدی نژاد موفق نخواهند شد چون چرخ دنده‌ها میزان نیست. در کشورمان ظرفیت‌های زیادی مانند معادن و... وجود دارد و در این میان دستگاه‌های نظارتی مختلفی فعالیت می‌کنند اما نظارت کافی وجود ندارد.

وی افزود: در کشورمان مجلس و قانونگذاری داریم ولی شورای عالی اقتصادی، بورس و فضای مجازی قانونگذاری می‌کنند. تا زمانی که چنین ساختاری باشد علیرغم اینکه شما فردی دلسوز، توانمند و دارای سلامت نفس هستید، هیچ کدام از برنامه‌هایتان محقق نمی‌شود لذا باید با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دست به اصلاح و جراحی بزنید. امروز می‌گویند مجلس به کارهای فرعی می‌پردازد چون مجلس ایالتی نداریم؛ شورای استانی، شورای شهر نمایشی و سمبلیک هستند لذا باید تغییراتی را ایجاد کنیم.  در این میان اگر نیاز است نظام پارلمانی و مدیریت واحد شهری را رقم بزنیم باید دست به کار شویم.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس گفت: صحبت از تمرکززدایی در کشور می‌شود اما وقتی قدرت به استاندار دهیم همانند تمرکزگرایی است زیرا فقط چند نفر در اطراف استاندار قرار دارد و این یعنی قدرت دست یک نفر است و هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد؛ باید مجلس ایالتی تشکیل دهیم و شورای استانی را تقویت کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به ضرورت شفافیت فردی رئیس جمهور و وزرا اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد؛ البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید. مردم تشنه عدالت هستند. امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ این مجلس اجازه داد مسئولان ۱۷ برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید. بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.

 قالیباف: مجلس یازدهم حداکثر دریافتی را ۱۵ برابر کرد

محمدباقر قالیباف در واکنش به صحبت‌های محمدرضا صباغیان بافقی درباره قانون حقوق مدیران گفت: آقای صباغیان در صحبت‌های خود مطرح کرد که این مجلس پایه حقوق‌ها را اضافه کرد در حالی که اینگونه نبوده؛ پیش از این، حداکثر دریافتی ۲۱ برابر حداقل حقوق بود که مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۰ این عدد را ۱۵ برابر کرد به این معنا که حداکثر دریافتی را ۶ برابر کاهش داد.

پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم

رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش زنگ پایان اولین جلسه بررسی برنامه های پیشنهادی دولت سیزدهم را برای تنفس به صدا درآورد.

حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،   سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی،   امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم‌ قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی،   سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت،   محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان، ۱۹ وزیری هستند که از سوی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند.

کد خبر: 25489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =