عقب‌گرد تل‌آویو از جنگ

تنش میان حزب‌الله و اسرائیل اگرچه شاید در فاز نظامی آرام شده باشد اما رد و بدل شدن اظهارنظرها نشان می‌دهد که اوضاع چندان مناسب نیست و احتمالا باید منتظر جرقه‌ای دیگر بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مرزهای جنوبی لبنان کماکان میزبان تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و طرف‌های لبنانی است. آنچه در عمل در مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی در جریان است، بیانگر افزایش تنش و رشد نمودار درگیری میان هر دو سوی این تقابل است.

پرهیز از تعمیق نزاع

حالا روز گذشته (شنبه) ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تمایلی ندارد تنش‌ها در جنوب لبنان به جنگی فراگیر منجر شود. در همین راستا سایت خبری عربی۲۱ در گزارشی با اشاره به اظهارات مقامات اسرائیلی نوشت: «پس از تبادل آتش میان هر دو طرف درگیری، امنون شیفلر، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در جمع خبرنگاران اعلام کرده که ما تمایلی به جنگ فراگیر نداریم اما مطمئنا آماده آن هستیم و آنچه که مطلوب باشد را انجام می‌دهیم».

به نوشته عربی ۲۱ سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که ۱۹ موشک از لبنان به اسرائیل شلیک شده اما تلفات انسانی نداشت. سه موشک در خاک لبنان سقوط کرد و ۱۶ موشک از مرزها عبور کرد که سامانه دفاع هوایی ۱۰ مورد آن را رهگیری کرد. ما معتقدیم که حزب‌الله لبنان می‌خواهد نشان بدهد که کنترل جنوب لبنان را در دست دارد و خواهان جنگ فراگیر نیست. اینکه حزب‌الله لبنان مناطق غیرمسکونی را هدف قرار می‌دهد دلیلی بر این مسئله است.

این در حالی است که روز جمعه حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در پاسخ به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، حملاتی را به جولان و الجلیل در اراضی اشغالی انجام داده است. در پاسخ به این حملات ارتش رژیم صهیونیستی نیز برخی روستاها و شهرک‌های جنوب لبنان را هدف قرار داد.

علاوه بر این اخیراً بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پی تبادل آتش بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل اعلام کرد که تل‌آویو خواهان آرامش امنیتی با لبنان است، اما در عین حال تهدید کرد که اسرائیل می‌تواند اوضاع لبنان را حتی وخیم‌تر کند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه سخنان خود مدعی شد: «وضعیت لبنان شکننده است و ما می‌توانیم آن را آسیب پذیرتر کنیم. ما به حزب‌الله، ارتش لبنان و دولت لبنان توصیه می‌کنیم که با دولت اسرائیل وارد جنگ نشوند. ما هیچ منافعی در کشور لبنان نداریم، به جز آرامش امنیتی».

با وجود افزایش تنش و بحرانی شدن فضای موجود میان مقاومت و اشغالگران صهیونیست، شبکه کان اسرائیل نیز اعلام کرد که دولت این رژیم پیام آتش‌بس داده است. به گزارش این شبکه خبری ارتش اسرائیل تأکید کرده که نمی‌خواهد اوضاع دچار تنش شده یا وارد جنگ شود و نمی‌خواهد لبنان را به خط درگیری تبدیل کند.

پس از واکنش سخت و سریع حزب‌الله به اقدامات اسرائیل و نادیده گرفتن خطوط قرمز سال ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ارتش رژیم لشغالگر قدس، رسانه‌های اسرائیلی اذعان کردند که اظهارات مقامات این رژیم درباره بازداشتن حزب‌الله لبنان صحت ندارد و آنها با مطرح کردن چنین موضوعی خودشان را فریب می‌دهند.

در همین رابطه شبکه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به اتخاذ مواضعی تند از سوی رسانه‌های داخلی اسرائیل نوشت: «رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنان حملات مقاومت لبنان به مناطق اشغالی در مجاورت مزارع شبعا را رصد و بر آن نظارت می‌کنند و روزنامه هاآرتص در این باره اعلام کرده که شلیک موشک از لبنان در مقیاس خود استثنایی بود. آنچه باید افکار عمومی بداند این است که اسرائیلی‌ها مانند رهبری‌شان خواستار جنگ نیستند».

از سوی دیگر شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به شلیک موشک از لبنان به اراضی اشغالی گزارش داد: «اسرائیل با گفتن اینکه حزب‌الله را بازداشته است یا خودش را فریب می‌دهد و یا سرش را زیر برف کرده است». این اظهارات پس از آن مطرح شد که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند ارزیابی اطلاعاتی ارتش اسرائیل این است که حزب‌الله به حملات اسرائیل پاسخ نخواهد داد. این رسانه‌ها در اینباره نوشتند: «مشخص شد که ارزیابی اطلاعاتی ارتش اشتباه بوده است و شلیک موشک توسط حزب‌الله از لحاظ استراتژیک یک تحول خطرناک و مهم برای اسرائیل به شمار می‌رود».

همچنین یونی بن مناحیم، روزنامه‌نگار اسرائیلی در یادداشتی تاکید کرد که بار دیگر اسرائیل با شلیک موشک توسط حزب‌الله غافلگیر شد. بر اساس آنچه در یادداشت مناحیم آمده است، بازدارندگی تل‌آویو از بین رفته و شرایط مستلزم واکنش شدید به حزب‌الله و ایران است، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این در حالی است که (رهبران رژیم) منتظر شورای امنیت هستند که این واقعاً مایه ننگ است.

هشدار بیروت

اما در طرف مقابل، لبنان نیز به اقدامات رخداده در مرزهای خود که از سوی ارتش اسرائیل اجرا شده است واکنش نشان داد. وزیر خارجه لبنان در پیامی از هیئت این کشور در سازمان ملل خواست علیه رژیم صهیونیستی شکایتی را ارائه کند.

در همین خصوص سایت النشره با انتشار گزارشی عنوان کرد که زینه عکر، وزیر خارجه در دولت موقت لبنان در تلگرافی به هیئت لبنان در سازمان ملل، خواهان ارائه شکایتی علیه رژیم صهیونیستی برای محکومیت حملات چهار و ششم اوت شد که نقض آشکار حاکمیت لبنان و منشور سازمان ملل و قطعنامه ۱۷۰۱ است. از طرفی حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که در پاسخ به حملات اخیر رژیم صهیونیستی موشک‌هایی را به اراضی اشغالی شلیک کرده است.

واکنش بیروت و حزب‌الله در شرایطی دنبال میشود که رژیم صهیونیستی در اقدامی برای توجیه تجاوزاتش به لبنان اقدام به ارائه شکایت از بیروت به شورای امنیت کرد. اما واکنش حزب‌الله به اینجا ختم نگردید و علاوه بر این، یک منبع رده بالا در مقاومت لبنان اعلام کرد که این حزب تلاش دشمن اسرائیلی برای شکستن توازن بازدارندگی را ناکام گذاشت.

در همین راستا روزنامه الدیار در گزارشی به نقل از یک منبع رده بالا در مقاومت نوشت: «اسرائیل ابتدا درگیری را شروع و مناطق غیرمسکونی را هدف قرار داد و بعد از آن مقاومت برای مقابله با این تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان، به این حملات پاسخ و مناطق غیرمسکونی اسرائیل را هدف قرار داد. دولت جدید اسرائیل قصد داشت از طریق تجاوز به مناطق لبنانی قواعد درگیری را تغییر دهد و معادله جدید را بسازد که از طریق آن توازن بازدارندگی را برهم بزند اما بعد از پاسخ مقاومت تلاشش ناکام ماند».

بر اساس اظهارات این منبع آگاه که در گزارش الدیار منتشر شده، دشمن اسرائیلی از مقابله با حزب‌الله عقب‌نشینی کرد. همواره کسانی هستند که تلاش می‌کنند هرگونه حادثه منطقه‌ای را به هرگونه حادثه لبنانی ربط دهند و تلاش می‌کنند این مساله را نشان دهند که تمام چیزی که حزب‌الله انجام می‌دهد با منافع خارجی در ارتباط است. این درحالی است که مقاومت لبنان به وظیفه ملی خود عمل می‌کند که دفاع از خاک لبنان و حاکمیت و مرزهای آن است.

به نوشته الدیار تنها دستورکاری که حزب‌الله به دنبال اجرای آن بوده، حفظ کرامت و تمامیت ارضی لبنان است. متأسفانه افرادی که مقاومت را به اجرای دستورکارهای خارجی متهم می‌کنند تجاوز اسرائیل را محکوم نمی‌کنند و با این مساله به عنوان یک پرونده بسیار عادی برخورد می‌کنند. لازم به ذکر است حزب‌الله لبنان جمعه در پاسخ به حملات اخیر رژیم صهیونیستی جولان و الجلیل در اراضی اشغالی را هدف قرار داد و حالا باید منتظر بود و دید که فاز سوم این تقابل چگونه نمایان می‌شود.

گزارش : اردشیر حبیبی

کد خبر: 24394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =