عبور تل‌آویو از خطوط قرمز

تبادل آتش میان اسرائیل و لبنان آنهم در جنوب این کشور اگرچه ممکن است گسترده نشود اما بدون تردید مشکلات امنیتی و سیاسی زیادی برای تل‌آویو خواهد داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چند روز قبل انتشار خبری مبنی بر عملیات رژیم صهیونیستی در خاک لبنان و هدف قرار دادن مقرهایی در خاک این کشور توجه برخی رسانه‌های عربی و خارجی را به خود جلب کرد. این در حالی بود که برخی تحلیلگران در لبنان مدعی شدند که اماکن مورد هدف قرار گرفته، متعلق به گروه‌های مقاومت فلسطینی بوده است.

تلافی سخت

تنها ۴۸ ساعت پس از اقدام نیروهای اسرائیلی، چند فروند موشک از جنوب لبنان شلیک شد که نه تنها از سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی عبور کرد، بلکه توانست به اهدافی در منطقه کریات شمونه برخورد کند و آسیب‌های جدی بر آنها وارد سازد.

حالا منابع لبنانی گزارش دادند که رژیم صهیونیستی بامداد روز گذشته (پنجشنبه) با جنگنده‌های خود منطقه «حرجیه» را هدف حملات خود قرار داد.  این در حالی است که روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت با انتشار گزارشی مدعی شد که در پاسخ به حملات موشکی صورت گرفته از جنوب لبنان و هدف قرار دادن برخی از نقاط اراضی اشغالی، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل اهدافی در جنوب لبنان را بمباران کردند.

علاوه بر این خبرنگار نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت در صفحه توئیتر خود نوشت: «جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل در واکنش به شلیک راکت در ظهر چهارشنبه، اکنون در حال حمله به اهدافی در جنوب لبنان هستند». منابع لبنانی هم گزارش دادند که رژیم صهیونیستی بامداد دیروز (پنجشنبه) منطقه حرجیه را با موشک‌های هوا به زمین هدف قرار داد.

از سوی دیگر رسانه‌های لبنانی نیز به این اقدام موشکی اسرائیل واکنش نشان دادند و در گزارش‌های متعددی اعلام کردند که ۴۰ دقیقه (۰۰:۴۰) بامداد روز پنجشنبه ۵ اوت ۲۰۲۱، جنگنده‌های اسرائیلی دو حمله را در منطقه الدمشقیه در حومه شهر محمودیه واقع در جنوب لبنان انجام دادند.

همزمان، آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تایید حملات جنگنده‌های اسرائیلی به لبنان، دولت این کشور را مسئول آنچه در داخل خاک لبنان اتفاق می‌افتد، دانست. وی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: دولت لبنان مسئولیت آنچه در داخل خاک خود اتفاق می‌افتد را بر عهده دارد و ارتش اسرائیل در مورد ادامه تلاش‌ها برای حمله به شهروندان اسرائیل و حاکمیت آن هشدار می‌دهد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با تایید حمله اسرائیل تاکید کرد که حملات ارتش اسرائیل به لبنان ادامه دارد و مقابل تلاش‌ها علیه اسرائیل بیشتر خواهد شد. پس از اظهارات آویخای ادرعی روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی خاطر نشان کرد، رژیم صهیونیستی برای اولین بار پس از جنگ ۳۳ روزه از خطوط قرمز تعیین شده در جنوب لبنان عبور کرد.

به نوشته الاخبار، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد روز پیش (پنجشنبه) در اقدام امنیتی خطرناک، دو حمله هوایی به منطقه الدمشقیه در خارج از  شهرک المحمودیه (ما بین شهرستان‌های جزین، مرجعیون و النبطیه) صورت دادند. این دو حمله یک منطقه غیرمسکونی را هدف قرار داد که به گفته رسانه‌های صهیونیستی محل شلیک موشک‌هایی است که روز چهارشنبه اطراف شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونه را هدف گرفتند.

الاخبار در گزارش خود نوشت: به رغم اینکه دشمن صهیونیستی حملات بامداد دیروز را پاسخی به راکت‌ها عنوان کرد، اما تحلیلگران نزدیک به موسسه امنیتی نظامی ارتش در تل‌آویو گفته‌اند که این دو حمله، پایگاه‌های حزب‌الله را هدف قرار نداده و صرفاً پیام بوده است. اما این حمله عبور از خطوط قرمز تعیین شده در جنوب لبنان پس از پایان جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ به شمار می‌رود. این اولین بار از آن زمان بود که دشمن از جنگنده‌های خود برای حمله به خاک لبنان در عمق جنوب استفاده کرد. در حالیکه پیش از این، در پاسخ به شلیک راکت (چه به سمت مزارع شبعا یا شمال فلسطین) با بمباران توپخانه‌ای پاسخ می‌داد.

صبر استراتژیک

بر اساس گزارش منتشر شده در الاخبار، مقاومت هنوز حرفی نزده است. الاعلام مقاومت در لبنان به انتشار خبر این دو حمله بسنده کرد. آخرین باری که دشمن از جنگنده‌های خود برای بمباران پایگاه‌های مقاومت استفاده کرد در فوریه ۲۰۱۴ بود. هنگامی که جنگنده‌های اسرائیلی یک پایگاه حزب‌الله را در مرزهای لبنان و سوریه هدف گرفت. با وجود اینکه حمله علیه یک نقطه مبهم به لحاظ واقع شدن در خاک سوریه یا لبنان را هدف گرفت، اما حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد، این حمله در خاک لبنان بود و مقاومت فوراً عملیاتی را در مزارع شبعا انجام داد که در پاسخ به تلاش دشمن برای نقض قواعد درگیری آن را تدارک دیده بود.

الاخبار تأکید کرد: «از سال ۲۰۰۶ مقاومت معادله بازدارندگی دشمن را تثبیت کرده و آن را از انجام هر تجاوزی به اراضی لبنان بازداشته است. اگر مشخص شود که دو حمله مذکور در چارچوب تلاش اسرائیل برای اخلال در توازن دقیق بازدارندگی باشد، دور از انتظار است که به این رژیم اجازه گذر از این معادله داده شود».

در همین راستا، یوسی یهوشع، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در یادداشتی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به حمله از خاک لبنان نوشت: «این واکنش اهمیتی ندارد؛ زیرا گلوله‌ها در مناطق باز سقوط کردند و هدف آن انتشار رسانه‌ای این اقدام است».

همچنین سایت اسرائیلی واللا در گزارشی با اشاره به عوامل عملیات موشکی در خاک لبنان نوشت: «سرویس‌های امنیتی اسرائیل برآورد می‌کنند که گروه‌های فلسطینی مسئول شلیک موشک‌ها هستند و حزب‌الله آن را نادیده می‌گیرد». این پایگاه اینترنتی در ادامه گزارش خود افزود: «تداوم روند شلیک راکت، دستگاه‌های امنیتی را ملزم می‌سازد تا این موضوع را بررسی کنند که آیا حزب‌الله مهره‌های بازی شطرنج را به حرکت درآورده است یا خیر».

بر اساس گزارش واللا وضعیت پیچیده است، سطح سیاسی (در اسرائیل) با بحران‌های سختی مواجه است و برای عدم کشیده شدن به درگیری داخلی در لبنان و مقابله با جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند. همزمان چالش‌های سیاسی و امنیتی این رژیم را وادار می‌کند که با کشورهای غربی بر روی ایران متمرکز شوند.

درگیری‌ها در جنوب لبنان در حالی باعث افزایش تنش میان بیروت و تل‌آویو شده است که اغلب کارشناسان مسائل امنیتی بر این باورند که ادامه وضعیت کنونی میتواند زمینه‌ساز جنگ تمام‌عیار همچون ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ باشد. به اعتقاد تحلیلگران لبنانی شاید این بار شاهد عملیات مقاومت و نیروهای حزب‌الله در مزارع شبعا نباشیم و این در حالی است که توانمندی حزب‌الله در حال حاضر و پس از عبور از بحران تروریستی ۱۰ ساله خاورمیانه به هیچ عنوان قابل قیاس با سازمان رزم مقاومت در دوران فرماندهی عماد مغنیه در مزارع شبعا نیست. به عبارت ساده‌تر اغلب ناظران بین‌المللی معتقدند این بار تل‌آویو باید در انتظار اقدامی سخت و به مراتب خشن‌تر از سال ۲۰۰۶ با عمق و گستره غیرقابل وصف از سوی مقاومت باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 24216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =