خطر سالمندی، بیخ‌گوش تامین‌اجتماعی

جامعه‌ای که به سمت سالمندی جمعیت می‌رود، مدام به صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی چنین هشداری را اعلام می کند: «هزینه‌ها در حال افزایش و وصولی‌ها رو به کاهش است».

به گزارش آتیه آنلاین، سالمندی رو به گسترش جمعیت کشور ما، یک واقعیت شناخته شده در بین متخصصان، سیاستگذاران و حتی افکار عمومی است. شواهد حاکی از آن است که ایران در مرحله انتقال سنی از میانسالی به سالمندی است و طی دهه های آتی، شیب سالمندی بالایی را تجربه خواهد کرد.

در این خصوص پیش بینی جمعیت توسط مرکز آمار ایران از تحولات جمعیت سالمند ایران نشان می دهد در فاصله سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ تعداد زنان و مردان سالمند ۶۵ ساله و بیشتر تقریبا برابر یا نزدیک به هم بوده اما از سال ۱۳۹۵ به بعد جمعیت زنان سالمند از مردان سالمند پیشی گرفته، به گونه ای که انتظار می رود در سال ۱۴۳۰ این شکاف به رقمی بالغ بر ۱/۲ میلیون نفر (به نفع زنان) برسد.

همچنین بر اساس این آمار، در مقایسه نسبت جمعیت ۶۰ و ۶۵ ساله و بیشتر به کل جمعیت کشور، می توان دید که در سال ۱۳۳۵ تنها ۴ درصد از جمعیت کل کشور در سنین ۶۵ ساله و بیشتر بوده اند اما با گذشت زمان، سهم جمعیتی آنها رو به افزایش گذاشته به گونه ای که انتظار می رود در سال ۱۴۳۰ تقریبا یک پنجم از جمعیت کشور (حدود ۱۹ درصد) این سنین را تجربه کنند.

خطر سالمندی، بیخ‌گوش تامین‌اجتماعی

گفتنی است سالمندی از شاخص‌های کلیدی در سازمان تامین‌اجتماعی است؛ چراکه تاثیر مستقیمی بر منابع و مصارف این سازمان دارد. جامعه‌ای که به سمت سالمندی جمعیت می‌رود، مدام به صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی چنین هشداری را اعلام می کند: «هزینه‌ها در حال افزایش و وصولی‌ها رو به کاهش است». در حال حاضر شاهد روندی در سازمان تامین‌اجتماعی هستیم که بر اساس آن، ورودی شاغلان جوان بیمه‌پرداز به صندوق‌ها، کم و به همین ترتیب، پرداخت حقوق و مزایا زیاد می‌شود.

کد خبر: 24006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =