قطع زنجیره یک نوشیدنی الکلی در ایلام

چندی پیش در سطح فروشگاه‌های استان ایلام نوشیدنی حاوی الکل توزیع شد که دستگاه‌های نظارتی و مسوولین مربوطه برای جمع آوری آنها وارد میدان شدند و توانستند زنجیره توزیع آن را قطع کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از فارس، چندی پیش خبرهایی از توزیع نوشیدنی حاوی الکل در سطح فروشگاه‌های ایلام به گوش رسید و ماالشعیرهایی با برندی جعلی که حاوی درصدی از الکل بودند در فروشگاه‌های استان موجود شد.

فروشندگان با توجه به اینکه توزیع به صورت قانونی و فاکتور رسمی صورت گرفته بود متوجه‌ی مشکل در این نوع نوشیدنی نشدند که با ورود اداره اماکن و جمع آوری این نوشیدنی علاوه بر ضرر و زیان‌های مالی باعث جریمه نقدی برای فروشندگان شد.

این نوشیدنی‌ها به صورت غیرقانونی در بین مسیر و خارج از شبکه تولید به محصول اضافه شده بود که بعد از اطلاع از این موضوع مسوولین مربوطه اقدام به تشکیل کارگروه، بازدید میدانی و جمع آوری این نوشیدنی کردند.

نوشیدنی که اسلام آشامیدن آن را به علت ضررهای زیادی که به انسان می‌رساند، حرام اعلام کرده و برای آن حد نیز در نظر گرفته است که بایستی دستگاه‌های نظارتی نسبت به این موضوع مهم و حساس اقدامات سریع انجام دهند.

توزیع ماالشعیر حاوی الکل در سطح شهر

کریمی یکی از فروشندگان ایلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: مدتی است که شرکتی معروف، ماالشعیرهایی که حاوی الکل هستند را با استفاده از نمایندگی خود در سطح استان توزیع می‌کند.

وی افزود: هیچ کدام از فروشگاه‌ها متوجه این موضوع نشده و با توجه به اینکه توزیع به صورت قانونی و فاکتور رسمی صورت می‌گیرد با ورود اداره اماکن و جمع آوری این نوشیدنی علاوه بر ضرر و زیان‌های مالی باعث جریمه نقدی برای فروشندگان شده که امید داریم که با سر منشا این حرکت غیر اسلامی و غیر قانونی برخورد شود.

لزوم پیگیری موضوع توسط دستگاه‌های نظارتی

محمدرضا یوسفوندی یکی از شهروندان ایلامی گفت: یکی از شرکت‌های نوشیدنی اقدام به تولید و توزیع ماالشعیرهایی کرده که دارای الکل بوده و خاطر مردم را مکدر کرده است لذا مسوولین و دستگاه‌های نظارتی باید علاوه بر جمع‌آوری این نوشیدنی به جد موضوع را پیگیری کنند.

وی افزود: این شرکت به تولید و توزیع این نوع نوشیدنی که دارای الکل است اقدام کرده و لذا از مسئولین کشوری و استانی تقاضا داریم با چنین عمل زشت و نادرستی برخورد شدید و انقلابی شود.

الکل در مسیر و خارج از شبکه تولید به محصول اضافه شده است!

سعید شریفی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: شرکت‌های مختلفی در استان ایلام مشغول به توزیع و تولید محصولات و کالاهای بوده که از طریق سازمان صمت دارای مجوزات قانونی فعالیت هستند اما چند وقتی است نوشیدنی که حاوی الکل بوده در سطح استان ایلام توزیع شده است.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در استان ایلام در حال پیگیری موضوع هستند؛ شرکتی که این محصولات را توزیع می‌کند خارج از سیستم کارخانه و شرکت اصلی بوده و ما از طریق استعلام دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کنیم که شرکت فاقد مجوز است.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: اگر به هر دلیلی محصولی خلاف قانون تولید شود قطعاً با آن کارخانه و شرکت برخورد صورت خواهد گرفت اما این شرکت معروف از این خلاف مبرا شده و این الکل در بین مسیر و خارج از شبکه تولید به محصول اضافه شده است.

وی در پایان گفت: اگر توزیع این محصول توسط نمایندگی رسمی شرکت در استان صورت پذیرد و خلاف آن ثابت شود، قطعاً با آن برخورد و مجوز آن شرکت در استان ایلام لغو و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص برخورد با شرکت اصلی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

نوشیدنی الکلی تنها برای صادرات بوده است

ولی زاده معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان ایلام گفت: این موضوع نوشیدنی دارای الکل در سال گذشته در یکی از شهرستان‌ها نیز به گوش رسید که محصول این شرکت با این نوع و مشخصه فقط صادراتی و درصدی الکل به آن اضافه شده است.

وی افزود: آن تعداد از محصولات صادراتی با مصارف داخلی ادغام شده و در سطح شهر هم پخش شده است، اقدام در خصوص محصولاتی که دارای الکل باشند دیگر در صلاحیت تعزیرات حکومتی نیست و باید محاکم قضایی به این قضیه ورود پیدا کنند.

معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان ایلام گفت: اداره اماکن نیروی انتظامی استان و سازمان غذا و دارو با بازرسی از نمایندگی شرکت در استان و شناسایی محصولات اقدامات لازم را بایستی انجام دهند؛ اگر مسوولین این شرکت از این قضیه مطلع بوده نسبت به پلمپ این شرکت در استان اقدام و اگر نسبت به این موضوع بی اطلاع باشند قطعاً نسبت به ضبط این محصول و تحویل به سازمان غذا و دارو تا تعیین تکلیف باید اقدام کنند.

لزوم بررسی زنجیره تامین 

مهتاب شاهماری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم نسبت به یک برند خاص صحبت کنیم در صورتی که مستنداتی نسبت به وجود الکل در این محصول وجود داشته باشد قطعاً اقداماتی اتخاذ خواهیم کرد فعلاً نسبت به تایید یا رد این موضوع نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

وی افزود: اگر با نمونه گیری این محصول هم مشکل وجود داشته باشه باید زنجیره‌ تامین مورد بررسی قرار بگیرد و اسم یک برند خاص بدون اطمینان از اینکه مشکل تولید کننده باشد یا نه تبعاتی را در پی دارد و فعلاً اطلاعاتی در این زمینه در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: بخشی از این کار در حیطه وظایف سازمان غذا و دارو است و بخش دیگر در سایر دستگاه‌ها باید پیگیری شود فعلا نسبت به این محصول مشکلی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد قطعا اطلاع رسانی عمومی خواهیم کرد.

شاهماری گفت: ما برای این موضوع که نسبت به یک برند خاص یک تولید کننده در سطح وسیعی این نوع محصول تولید می‌کند هیچ اظهار نظری نمی‌کنیم و هیچ بخشنامه‌ای دال بر جمع آوری و آلوده بودن این محصول هنوز به دست ما نرسیده است.

تشکیل کارگروه برای بررسی و جمع آوری نوشیدنی الکلی

رضا امیری‌مقدم جانشین دادستان استان ایلام در گفت‌وگو با فارس گفت: نوشیدنی حاوی الکل با برند تقلبی در سطح فروشگاه‌های استان وجود داشت که معاونت غدا و دارو کارگروهی را برای جمع آوری و بررسی موضوع تشکیل دادند.

وی افزود: ما دستورات لازم را به اداره صمت و اماکن در خصوص جمع آوری و تشکیل پرونده صادر کردیم.

جانشین دادستان استان ایلام گفت: بسیج اصناف، اماکن، پلیس امنیت اقتصادی، غذا و دارو، تعزیرات و دادستانی برای بازدید میدانی وارد میدان شدند و اقدامات لازم را نیز انجام دادند و تقریبا به صورت صد در صدی این نوشیدنی جمع آوری شده است.

اگر به وجود مقادیر خطرناکی متانول در یک نوشیدنی الکلی مشکوک هستید، تست‌هایی سریع و ابتدایی برای تشخیص آن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ ساده‌ترین راه تشخیص تتانول از متانول، بوییدن نوشیدنی است.

اگر نوشیدنی بویی تیز و ناخوشایند دارد، احتمالا برای نوشیدن مناسب نیست؛ با این حال از آن جایی که همه‌ی نوشیدنی‌های حاوی متانول این بو را ندارند، می‌توان از تست شعله نیز استفاده کرد؛ اگر در اثر سوزاندن مقداری از نوشیدنی، شعله بیشتر به رنگ زرد باشد تا آبی، این نوشیدنی برای مصرف مناسب نیست.

کد خبر: 23987

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =