رصد و شناسایی، گام نخست مقابله با آسیب‌های اجتماعی

آسیب‌های‌اجتماعی‌ همانند حوادث طبیعی‌ مثل زلزله و سیلاب ویرانگر هستند و اگر به‌ موقع شناسایی یا پیشگیری نشوند، احتمال افزایش بروز خسارات‌ زیان بار آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پیگیری و اجرای «طرح‌تحولات محلات کشور» توسط دستگاه‌های دولتی ناشی از دل‌نگرانی مسوولان از افزایش بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور است واقعیت تلخی که بسیار از سوی آن‌ها مطرح شده و به فراخور این موضوع در جلسات مختلف اذعان و تاکید کرده‌اند.

مقام معظم رهبری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در همین زمینه فرمودند: «درست است که ما در کشور در درجه‌ اول مساله اقتصادی را داریم و خود مشکلات اقتصادی هم [به عنوان] یکی از آن عوامل ریشه‌ای این مفاسد، مورد توجه ما است، لکن مساله مفاسد اجتماعی با شرحی که در جلسه‌ی قبل داده شد، یکی از بیماری‌هایی است که هر روزی که بر آن بگذرد و علاج نشود، عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاجش دشوارتر خواهد شد. لذا مساله فوق‌العاده مهم است.»

ایشان در همان جلسه اقدامات در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی را ناکافی خواندند و افزودند: برای حل این مساله، باید کار شبانه‌روزی کرد. «توقعات بیشتر از این‌هاست... اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌فهمد که چه قدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت.»

تاکید رهبر انقلاب اسلامی در جلسات مختلف بر کار جهادی مستمر ویژه‌ در این زمینه است و در همان روز نیز تصریح کردند: «انتظارم از مجموعه‌ حاضر کارهای فوق‌العاده است؛ یک کارهایی هست که کارهای طبیعی دستگاه شما است و باید انجام بدهید، لابد هم انجام می‌دهید، بعد از این هم -این جلسه و امثال این جلسه باشد یا نباشد-انجام می‌دهید؛ این چیزی نیست که ما را قانع کند؛ یک کار فوق عادت انجام بگیرد، یک تلاش مضاعف انجام بگیرد.»

امروزه بسیاری از مسوولان از افزایش روزافزون آسیب‌های‌اجتماعی می‌گویند و بر ضرورت اقدامات آسیب شناختی و حمایتی در این حوزه تاکید می‌کنند و در همین راستا از ماه‌ها پیش نیز اقدام جهادی برای بررسی «آسیب‌های‌اجتماعی و مناطق حاشیه ای» در مناطق آسیب‌خیز و بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفته است.

وحید قبادی دانا - رئیس سازمان بهزیستی کشور- نیز روز گذشته در آئین آغاز به‌ کار عملیات اجرایی طرح مشترک تحولات محلات کشور، از آغاز فعالیت‌های اجتماع محور مراکز مثبت زندگی در مناطق آسیب‌خیز و حاشیه‌ای خبر داد و گفت: از دو  هزار و ۲۰ محله آسیب‌خیز در کشور شناسایی شده در تقسیم کار ملی، هزار مرکز مثبت خدمات بهزیستی در هزار محله آسیب‌خیز و حاشیه‌ای به عهده بهزیستی گذاشته شده است.

وی افزود: ماموریت بهزیستی در این طرح این است که با ساماندهی فعالیت‌های مراکز مثبت زندگی در قالب فعالیت‌های اجتماع محور نه تنها بستر بهره‌گیری از نیروهای بومی، ظرفیت‌ها و ساختار موجود در محلات مانند مساجد و هیات‌ها را فراهم آورد بلکه با تجمیع این همکاری و همسویی‌ها، زمینه ارتقاء اثرگذاری وسیع‌تر را در این زمینه ایجاد کند.

لزوم رصد محله‌محور آسیب‌های اجتماعی

به نظر می‌رسد همانگونه‌که رهبری بر به کارگیری ظرفیت‌های تمام دستگاه‌های اجرایی و قضایی، تبلیغاتی و... به موازات استفاده از نیروهای مردمی در شناسایی و درمان این مساله تاکید دارند دستگاه‌های مختلف باید در اجماعی به دور از موازی‌کاری وارد میدان عمل شوند.

باتوجه به تنوع آسیب‌های اجتماعی، رصد محله‌محور آسیب‌ها باید در دستور کار جدی و اولویت قرار گیرد؛ رصدی بر اساس شناسایی شرایط فرهنگی و جغرافیایی و... که براساس آن مداخله به هنگام در همان زمینه ممکن شود، مسوولان امر بایدآگاه باشند که به طور مثال علت خودکشی در ایلام متفاوت از خودکشی در پایتخت است و یا علل قتل در مناطق غربی کشور با قتل در کلان شهرها تفاوت دارد، بنابراین تنها در صورت آنالیز این موضوع و انجام اقدامات مستمر، همه جانبه‌نگر و متناسب می‌توانیم به کنترل، کاهش و حذف آسیب های اجتماعی در کشور امیدوار باشیم.   

کد خبر: 23968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =