مسیر هموار «قهرمان» از اروپا به اسکار

قوانین نودوچهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار برای تسهیل حضور آثار سینمایی در این جوایز تغییراتی داشته است که راه «قهرمان» اصغر فرهادی به سوی اسکار ۲۰۲۲ را هموارتر کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از جشنواره کن که فیلم قهرمان از اصغر فرهادی و محفظه شماره ۶ یوهو کاسمانین به طور مشترک جایزه بزرگ جشنواره را گرفتند، بسیاری از منتقدین و کارشناسان سینمایی معتقدند که جدیدترین فیلم اصغر فرهادی یکی از امیدهای اصلی دریافت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی امسال خواهد بود. هفته پیش نیز ایندی وایر در مطلبی نوشت که «آن تامپسون» ضمن اعلام پیش‌بینی‌ شانس‌های جایزه اسکار بهترین کارگردانی، نام اصغر فرهادی را به‌دلیل ساخت «قهرمان» در میان ۱۵ نفر اولی که از شانس‌ بیشتری برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی برخوردارند، آورده است. همچنین به ادعای کمپانی آمازون، «قهرمان» علاوه بر بهترین فیلم بین‌المللی در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد نیز شانس بالایی دارد، به همین خاطر از هم‌اکنون تبلیغات پردامنه‌ای روی شانس بالای این فیلم در اسکار ۲۰۲۲ آغاز کرده است.

در این میان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تحت تاثیر همه گیری جهانی ویروس کرونا، در دو سال اخیر تغییراتی را برای تسهیل حضور آثار در این جوایز سینمایی ایجاد کرده است و شاخه بهترین فیلم بین المللی نیز به سبب حضور نمایندگان رسمی کشورهای دیگر دستخوش تغیراتی شده است. جدیدترین تغییر در قوانین مراسم اسکار به شاخه بهترین فیلم بین‌المللی برمی‌گردد.بر این اساس فیلم ها برای معرفی رسمی برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین المللی الزاما نیاز به اکران در کشور مبدا ندارند و در صورتی که در یکی از کشورها (غیر از آمریکا و کشورهای تحت قلمرو آن) به مدت حداقل هفت روز پیایی اکران تجاری داشته باشند، در صورت داشتن دیگر شرایط، واجد معرفی به عنوان نماینده رسمی کشور معرفی کننده خواهند شد.

طبق قوانین معمول آکادمی، فیلم ها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۲، باید در حد فاصل بین اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹ تا ۱۰ دی ۱۴۰۰) در کشور مبدا حداقل هفت روز اکران سینمایی  داشته داشته باشند. در ایران تنها ۱۱ فیلم تاکنون در این بازه زمانی اکران سینمایی شده اند که شامل «دیدن این فیلم جرم است»، «اینجا هم باران می بارد»، «آن شب»، «لاله»، «تکخال»، «خون شد»، «هفته ای یک بار آدم باش»، «مدیترانه»، «قصه عشق پدرم»، «سیا باز» و «دینامیت» می شود.

اگرچه هنوز تاریخ اکران «قهرمان» در ایران مشخص نشده است اما طبق قوانین جدید  اکران عمومی این فیلم در سوئد و فرانسه (از ۱۲ نوامبر در سوئد و از ۲۲ دسامبر در فرانسه) برای نمایندگی ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نودوچهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار کفایت می‌کند.سعید خانی، پخش‌کننده این فیلم، اما، نمایش عمومی «قهرمان» در پاییز امسال در ایران را قطعی می‌داند. خانی ضمن اشاره به اینکه «قهرمان اصغر فرهادی در کنار چند فیلم دیگر بعد از محرم و صفر اکران خواهند شد» می‌گوید که «وضعیت اکران قهرمان به شرایط اکران جهانی آن بستگی دارد. در حال حاضر منتظریم اصغر فرهادی به ایران بیاید و مذاکرات را درباره این موضوع انجام دهیم، اما به هر حال امیدواریم بتوانیم در فصل پاییز این فیلم را اکران کنیم.»همچنین «قهرمان» اصغر فرهادی ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۱ آبان) در سوئد، ۲۲ دسامبر (یک‌دی) در فرانسه و ۲۱ ژانویه (یک‌بهمن) در اسپانیا اکران می‌شود. آمازون اعلام کرد: این کمپانی قصد دارد فیلم را برای پنجره فصل جوایز ۲۰۲۲ در آمریکا و کانادا، اکران کند که احتمالا در فاصله میانه پاییز و اوایل زمستان امسال، «قهرمان» در آمریکا و کانادا اکران خواهد شد. به این ترتیب به‌احتمال زیاد اکران عمومی «قهرمان» در ایران و جهان همزمان آغاز شود.

آخرین مهلت معرفی نماینده رسمی کشورها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، ۱۵ دسامبر (۲۴ شهریور) است و به نظر می‌رسد رقیبی برای قهرمان فرهادی وجود ندارد. در سال۲۰۱۶ «فروشنده» فرهادی به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شد که درنهایت در مراسم  برگزیده شد.

کد خبر: 23906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =