گرانی؛ مانع سفر ایرانی‌ها

این روزها به دنبال به دنبال تورم و افزایش قیمت‌های سفر در ایران، تعداد وب‌سایت‌ها و آژانس‌هایی که خدمات قسطی سفر را عرضه می‌کنند درحال افزایش است.

به گزارش آتیه آنلاین، چند سالی می‌شود که با افزایش چشمگیر قیمت هزینه‌های سفر، دیگر همه مردم نمی توانند از امکان مسافرت بهره‌مند شوند.به همین خاطر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال 97 طرح سفر قسطی (ساب) را معرفی کرد و  توضیحاتش را اینگونه بیان کرد:« این طرح به معنای ارزان‌سازی سفر نیست. دفاتر مسافرتی با یکی دو بانک صحبت کرده‌اند تا مسافر مجبور نباشد تمام هزینه را یک‌جا پرداخت کند. تیموری می‌گفت: مردم ما فقیر نیستند. نمی‌توانیم بگوییم مردم چون پول ندارند داخل پارک می‌خوابند. واقعیت این نیست. مردم ایران بیشتر تمایل دارند آزاد و بدون تور و آژانس سفر کنند. ما می‌خواهیم فرهنگ سفر را عوض کنیم. چادرخوابی از بی‌برنامگی اتفاق می‌افتد.»در این میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حتی تعدادی از آژانس‌های دولتی و وابسته را مأمور اجرای طرح سفرهای قسطی کرد. اما طرح ساب یا همان «سفرهای آسان و برنامه ریزی شده» و به عبارتی دیگر سفر قسطی که قرار بود اوایل سال ۱۳۹۸ اجرا شود، تا امروز از آن خبری نشده است. حالا هم معاون گردشگری، علت مسکوت ماندن آن را همه‌گیری ویروس کرونا اعلام کرده است.

از طرفی مهرماه سال گذشته بود که خبر وام 20 میلیون تومانی سفر منتشر شد.حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که از عنوان «سفر کارت» برای این وام استفاده کرده و گفته بود: این طرح به نوعی وام قرض‌الحسنه محسوب می‌شود که دارندگان آن می‌توانند ظرف ۱۵۰ روز (پنج ماه) تا سقف ۲۰ میلیون تومان از مزایایِ سفرکارت و امکانات تأسیسات رسمی گردشگری که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، بهره‌مند شوند و با یک ماه تنفس، در ۱۸ ماه نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک طرف قرارداد هم، انگیزۀ پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی سفر را حمایت از مشاغل آسیب‌دیده در کرونا به‌ویژه گردشگری اعلام کرده بود.با این حال وام ۲۰ میلیون تومانی سفر یا «سفر کارت» که همزمان با اوج‌گیری کرونا رونمایی شد، انتقادها و واکنش‌های زیادی را برانگیخت و بعد هم مسکوت گذاشته شد. 

حالا این روزها افزایش نرخ بلیت وسایل نقلیه عمومی، هزینه بنزین، هتل و دیگر خدمات سفر، متقاضیان سفرهای قسطی را افزایش داده است و به گفته آژانس‌داران در سال‌های اخیر به دنبال تورم و افزایش قیمت‌ها، متقاضیان این طرح بیشتری داشته است.کیوان بیانی، یکی از آژانس‌دارانی که تورهای اقساطی به خارج از کشور اجرا می‌کند، به ایسنا می‌گوید: متقاضی سفرهای قسطی به‌ویژه به خارج از کشور بیشتر شده است که گرانی و کم‌توانی مردم، عامل اصلی ترویج این شیوه از سفر بوده است.او اضافه می‌کند: سفرهای قسطی در گذشته هم رواج داشته، اما حالا نمایان‌تر شده است، مخصوصا بعد از اصلاح قوانین چک که خیال طرفین را آسوده‌تر کرده است.سفرهای قسطی به خارج از کشور از زمانی که ارمنستان مجوز واکسیناسیون اتباع و گردشگران خارجی را صادر کرد، نمایان‌تر شده است؛ این مطلب را بیانی می‌گوید و می‌افزاید: روزهایی که سفر به ارمنستان اوج گرفت، خیلی‌ها برای سفر قسطی با آژانس‌ها تماس می‌گرفتند، ما چک می‌گرفتیم و خدمات سفر را عرضه می‌کردیم. 

اگرچه وزارت میراث فرهنگی برآورد خسارت صنعت گردشگری در همه‌گیری کرونا را 12هزار میلیارد تومانی عنوان کرده است اما به نظر می رسد  دیگر این روزها مهمترین دلیل مردم ایران برای نرفتن به سفر، مشکلات اقتصادی است و نه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا.

کد خبر: 23883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =