مطالعه بیشتر با کتاب‌های صوتی

کاربران اپلیکیشن‌های کتاب‌های صوتی طی یک سال و نیم گذشته، همراه با اوج‌گیری کرونا در ایران و اجبار به خانه‌نشینی، زمان بیش‌تری را صرف مطالعه یا شنیدن کتاب کرده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، اولین پلتفرم آنلاین کتاب الکترونیـک و صوتی ایران از سال ۹۲ با تمرکز بر ارائه کتابهای الکترونیک به صورت قانونی فعالیتش را آغاز کرد. البته کتاب صوتی روشی نسبتا قدیمی برای مطالعه کتاب‌ها نسبت به کتاب‌های الکترونیکی است. در گذشته نوار کاست‌هایی وجود داشتند که بیشتر قصه‌های کودکانه را برای بچه‌ها همراه با موسیقی روایت می‌کردند. اما از سال ۱۳۸۵ کم کم گروه‌های مختلف تصمیم گرفتند با هماهنگی ناشران عمومی کتاب‌ها و رمان‌های مختلف را به صورت صوتی تهیه کنند و سی‌دی آن‌ها را بفروشند. اما اوج دوران فراگیری کتاب‌های صوتی با راه پیدا کردن اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی و صوتی در دستگاه‌های موبایل هوشمند صورت پذیرفت.

کسب و کاری سودآور

از نظر اقتصادی، رونق تولید کتاب صوتی نرخ بازده بسیار خوبی دارد. بسیاری از انتشارات کتاب های صوتی تأیید کرده اند که فروش کتاب های الکترونیکی رونق خوبی یافته است و تنها راهی که نوع دیجیتالی یک کتاب به طور مداوم باعث کسب سود شده است، کتاب صوتی است. طبق آماری که از سوی شنوندگان کتاب صوتی رایگان و غیر رایگان وجود دارد، ۴۸ درصد از شنوندگان زیر ۳۵ سال دارند. ناشران با این آمار این ذهنیت را دارند که: «اگر بسیاری از افراد در سنین پایینتر به شنیدن کتاب صوتی علاقه مند شوند با وقت بیشتری که دارند در رسیدن به سنین میانسالی کتاب های بیشتری خوانده اند و وقتی که علاقه مندی به این فرمت ها از سنین کمتر آغاز شود در آینده ترجیحی برای انتخاب نوع خاصی از کتاب وجود نخواهد داشت. از سویی دیگر روند شنیدن کتاب صوتی بسیار سریعتر از خواندن متن انجام می گیرد و از این رو، کتاب ها با سرعت و پویایی بیشتری خوانده می شوند.» این جمعیت شناسی همچنین باعث شده است تا بسیاری از مردم به سمت کتاب های صوتی روی آورند و بیشتر آنها اظهار داشتند که (یا اکیداً موافق بودند) کتابهای صوتی سرعت بیشتری برای پایان دادن به خوانش کتاب های حجیم یا کوچک را در بازه زمانی محدود فراهم می کند. نتیجه گیری از این موضوع چندان سخت نیست. شما به واسطه کتاب صوتی هر کجا که باشید و در حال انجام هر فعالیتی که باشید می توانید مطالعه کنید.

رونق تدریجی کتابهای صوتی

ناشران کتابهای صوتی در سال‌های ابتدایی فعالیت محدود خود، ناچار بودند بیشتر به‌سراغ عناوین کتاب‌هایی بروند که می‌توانستند در دل مخاطبان جایی باز کنند. در آن زمان وزارت ارشاد و نهادهای دیگری در زمینه کتاب‌های صوتی اطلاعات چندانی نداشتند و برای کتاب‌های صوتی حتی متولی وجود نداشت. کم کم حوزه کتابهای گویا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان معرفی شد. اما در سالهای اخیر که پلتفورم‌ کتاب‌های گویا شکل گرفت و معرفی شد، متولیان بسیاری در این بازار ورود کردند. امروزه دیگر در گوشی‌ همراه کاربران به‌ندرت گوشی یافت می‌شود که یک یا چند اپلیکیشن کتاب‌های گویا بر روی آن نصب نشده باشد و این اتفاق خوبی را برای کتاب‌های گویا رقم زده است. به همان نسبتی که اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی افزایش پیدا کرده‌ به همان نسبت در بازار کتاب گویا رونق پدیدار شده‌ است. امروزه روند تولید و عرضه کتاب‌ گویا در جامعه بسیار امیدوارکننده است، ناشران با این پشتوانه که مردم استقبال خوبی از بازار کتاب‌های گویا نشان داده‌اند، به حوزه تولید کتاب‌ گویا بسیار امیدوار هستند و پیش بینی می‌کنند بازار آینده خیلی بیشتر از دیروز و امروز پذیرای کتاب گویا خواهد بود.

مطالعه بیشتر با کتاب‌های صوتی

برای همه، همه جا، همه وقت

اولین بار کتاب های صوتی برای نابینایان تهیه شد. اما امروزه بخش زیادی از مخاطبان کتاب‌های صوتی افراد غیرنابینا هستند. برای مثال افرادی که برای مدت طولانی مشغول به انجام کاری هستند که به تمرکز کمتری نیاز دارد، مثل ظرف شستن، نقاشی کردن، آشپزی و یا بسته‌بندی محصولات؛ همچنین گوش دادن به کتاب‌های صوتی شب‌ها، قبل از خواب.

انتخاب درست

انتخاب کتاب صوتی از جهاتی مانند انتخاب کتابهای کاغذی است. برای خرید کتاب صوتی بیشتر از هر چیزی باید به موضوع کتاب توجه کنیم. موضوع کتاب باید موضوع مورد علاقه ما باشد تا بتوانیم با تمرکز بیشتری به آن گوش دهیم. بعد از آن باید به گوینده کتاب توجه کنیم. در حال حاضر بازیگران و خواننده‌های مختلفی در زمینه تولید کتاب‌های صوتی فعالیت می‌کنند و ناشران سعی می کنند از نام های آشناتری برای مخاطبان استفاده کنند، کسانی مانند بازیگران تئاتر و سینما، شاعران نویسندگان معروف.

کد خبر: 23010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =