حمایت حداکثری از تئاتر با پنج میلیون تومان!

با وجود اینکه از آغاز همه‌گیری کرونا برای چندمین بار است که سالن‌های تئاتر تعطیل می‌شوند، اداره کل هنرهای نمایشی حمایت ناچیزش را فقط به اجراهای متوقف شده در دو هفته تعطیلی کرونایی اختصاص می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از روز شنبه ۱۲ تیرماه وضعیت کرونایی تهران قرمز شد و روابط عمومی تئاتر شهر و تعداد زیادی از مراکز فرهنگی اعلام تعطیلی کردند. این در حالی‌ست که با توجه به ادامه فعالیت سینماها به نظر می‌رسد مدیران و مسئولان تئاتری بدون رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا و در اقدامی منفعلانه تصمیم به تعطیلی تئاتر گرفته‌اند در حالی که امکان فعالیت تئاتر در این شرایط نیز با رایزنی امکانپذیر بود چراکه اکنون تنها حوزه تئاتر به‌عنوان یکی از مشاغل گروه دو ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل است و باقی مشاغل از جمله کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سینما در شرایط قرمز کرونایی فعلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 این تعطیلی‌ها در حالی رقم خورد که هنرمندان، گروه‌ها و سالن‌های تئاتر به اندازه کافی طی بیش از یک سال گذشته از شرایط کرونایی متضرر شده‌اند و هیچ مدیر و مسئول تصمیم گیرنده‌ای وقعی به این وضعیت ننهادند و حالا در یک ماه اخیر پس از مدتی با استقبال تماشاگران و هنرمندان، بعد از بیش از یک سال و نیم  رکود و سکون در روند اجراهای آثار نمایشی، بالاخره شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر در هفته‌های گذشته بودیم که سالن‌های تئاتر برای چندمین بار تعطیل شدند.

حالا در پی تعطیلی سالن‌های نمایش قادر آشنا -مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد- از تخصیص کمک هزینه حمایتی به منظور جبران بخشی از خسارت‌های گروه‌های مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی که از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی و اجرای خود را طی دو هفته اخیر تعطیل کردند، خبر داد. بر این اساس مقرر شد مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال به گروه‌های نمایشی تهران و ۲۰ میلیون ریال به گروه‌های نمایشی دیگر استان‌ها اختصاص یابد. مبلغ حمایتی مذکور پس از شناسایی گروه‌های متضرر از تعطیلی سالن‌ها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی، پرداخت خواهد شد. اینکه مبالغ سه و پنج میلیون تومان برای گروه‌های تهرانی و دو میلیون تومانی برای گروه‌های دیگر استان‌ها تا چه حد ناچیز است و دردی از گروه‌های تئاتری متضرر درمان نمی‌کند به کنار، سیاست دو پهلوی اداره کل هنرهای نمایشی نیز طی دو هفته گذشته در نوع خود قابل توجه است.

مبلغ مورد نظر که با هدف جبران «بخشی از خسارت وارده» تعیین شده است به قدری ناباورانه بود که صدرا صباحی کارگردان جوان تئاتر در گفت‌وگویی که یکی از رسانه‌ها انجام داده، می‌گوید: «در این روزهایی که تئاتر و هنرمندان این حوزه به دلیل کرونا به‌شدت متضرر شده‌اند، جا دارد از اداره کل هنرهای نمایشی بپرسیم مگر چند نمایش اجرای‌شان لغو شده که بودجه‌ای در اختیار ارشاد نیست تا بتواند همه این گروه‌ها را حمایت کند؟ نزدیک به سه هفته است که اجراها لغو شده و همچنان همزمان بازگشایی سالن‌های تئاتر دولتی مشخص نیست. کاش به این موضوع هم توجه شود که بچه‌های تئاتر بار دیگر بلاتکلیف هستند و این شکل حمایت‌ها اتفاق مثبتی برای ضررهایی که در این دوران پاندمی کرونا به تئاتر زده، نیست.»

کد خبر: 22253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =