۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 22048

تامین اجتماعی و عدالت در سلامت

دکتر صادق اسمعیل زاده، مدیر درمان تأمین اجتماعی آذربایجانغربی
تامین اجتماعی و عدالت در سلامت

تأمین اجتماعی جامع و فراگیر از دیرباز یکی از دغدغه های جوامع بشری بوده و زندگی همراه با آرامش روحی و روانی و عاری از نگرانی همواره از آرزوهای اصلی انسان ها در طول حیات اقتصادی و اجتماعی بوده است. و بدون اغراق باید گفت مهم ترین ابزار تحقق این مهم و بسط عدالت اجتماعی ایجاد و گسترش نظام جامع و کارآمد تأمین اجتماعی می باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دست یابی به عدالت اجتماعی یکی از اهداف محوری تلاشهای اجتماعی مردم است بدون عدالت اجتماعی، جامعه از رشد موزون و یکسان  باز می ماند و تبعیض میان قشرهای مختلف جامعه عمومیت و گسترش می یابد.

عدالت در لغت به معنای مساوات بوده و مفاهیمی چون توزیع مناسب و متناسب خدمات، دسترسی آسان و عادلانه به خدمات اجتماعی اقتصادی و درمانی آحاد جامعه بدون تبعیض و تفاوت می باشد. که این امر می تواند موجب اطمینان به آینده و به تبع آن تامین امنیت و پویایی جامعه شود. از این رو تامین اجتماعی به عنوان مهمترین اهرم برقراری عدالت اجتماعی تلقی می شود و در واقع می توان گفت عدالت اجتماعی بدون تامین اجتماعی کارآمد محقق نخواهد شد.

امروزه تامین اجتماعی به عنوان یک حق اجتماعی برای هر یک از افراد جامعه و یک تکلیف قانونی برای دولت، یکی از مهمترین ابزارها در تحقق و بسط عدالت اجتماعی در جامعه بشمار می رود. و سازمان تامین اجتماعی به عنوان بخش اصلی تحقق این امر تلاش می کند با مسئولیت پذیری و ارتقاء شان و کرامت انسانی، امنیت، مشارکت اقتصادی، سیاست های باز توزیعی و افزایش تولید موجبات برقراری عدالت اجتماعی را فراهم سازد.

عدالت در سلامت و بهداشت و درمان نیز به این معناست که هر انسانی حق دارد از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب برخوردار بوده و فرصت عادلانه ای برای دستیابی به سلامت و رفع نیازهای بهداشتی و درمانی خود داشته باشد. از آنجا که سلامت روحی و جسمی افراد جامعه در تولید و توسعه کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از نیاز ها و حقوق اساسی مردم می باشد. سازمان تأمین اجتماعی نیز با درک این موضوع و ارائه خدمات متنوع درمانی در دوبخش درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم با بهره گیری از تمام توان خود سعی در حفظ و ارتقاء سلامت بیمه شدگان و رفع نیازهای درمانی آنان داشته و در این زمینه اقدامات مناسبی نیز انجام داده است.

بررسی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در حوزه درمان گویای آن است که در راستای توزیع عادلانه امکانات و خدمات درمانی مناسب جهت کاهش شکاف عدالت در دسترسی به امکانات درمانی و کاهش هزینه های درمانی بیمه شدگان به عنوان یکی از اهداف اصلی سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار گرفته است که طرح های حمایتی خوبی نیز اجرا با در حال اجرا می باشد.

طرح هایی مانند اجرای نسخه الکترونیک ، حمایت های مالی از بیمه شدگان و دسترسی به خدمات درمانی رایگان در بخش بستری در شهرهایی که سازمان فاقد بیمارستان ملکی می باشد، گسترش و تجهیز مراکز درمانی ملکی و بسیاری اقدامات دیگر علی الخصوص در دوران همه گیری بیماری کرونا ما را بدین سو رهنمون می سازد که سازمان تأمین اجتماعی اهتمام ویژه ای برای رفع نا برابری ها در حوزه درمان داشته و در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند ما میخواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد قدم های موثر و خوبی برداشته است.

کد خبر: 22048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =