۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 22047

کانون‌های ارزیابی در راستای شایسته سالاری و شایسته‌گزینی

علی بهرامی، معاون ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی
کانون‌های ارزیابی در راستای شایسته سالاری و شایسته‌گزینی

کانون ارزیابی در حوزه توسعه مدیریت و منابع انسانی امکان توانایی تطبیق صحیح  نیاز نیروی انسانی سازمان را با شایستگی های مد نظر برای جذب، انتصاب و ارتقا نیروی انسانی با اولویت پست های مدیریت و سرپرستی را فراهم می سازد.

 کانون ارزیابی با ارائه تصویری به طور نسبی جامع از توانایی ها و مهارت های شخص می تواند بهترین راهنما برای کارشناسان و مدیرانی باشد که به دنبال توسعه شخصی و پیشرفت می باشند. نتایج کانون نقشه راه بسیار مناسبی در تشخیص راهبرد های توسعه فردی می باشد. در پایان گزارشات نتایج ارزیابی، توصیه هایی برای توسعه فردی منعکس می گردد .

رویکرد کانون ارزیابی و توسعه، با طراحی مدل شایستگی منابع انسانی هر سازمان و با بهره مندی از دانش و تخصص تیم ارزیابان حرفه ای و کارآزموده و با استفاده از تمرین ها و شبیه سازی های چندگانه مدیریتی، به انتخاب شایسته ترین افراد برای ترفیع، استخدام، تعیین نیازهای آموزشی و... پرداخته و با برنامه ریزی برای افراد و سازمان و هدایت مستمر ایشان در مسیر توسعه، رشد و تعالی را برای سازمان به ارمغان می آورد.

کانون های ارزیابی که از روشهای کاربردی و پذیرفته شده در سطح سازمان های موفق و پیشرو می باشد پس از انجام امور مطالعاتی و بررسی های اولیه در سال ۹۳، در مورخ ۱۹‏‏/۸‏‏/۹۴ موضوع طراحی، استقرار و بهره‌برداری از کانون های ارزیابی بعنوان یکی از مهمترین ابزارهای شناسایی و ارزیابی استعدادهای مدیریتی و برقراری نظام شایسته سالاری، نخستین بار در جلسه شورای محترم معاونین ارائه وابلاغ گردید ، پس از آن طرح وارد فازهای بعدی شامل بروز رسانی مدل شایستگی، تربیت ارزیابان حرفه ای، طراحی ابزارها و برگزاری کانون های ارزیابی برای گزینه های معرفی شده به کمیته انتصابات ستاد مرکزی (ارتقاء و تصدی سطوح مدیریتی) گردید.

شایان بیان است حسب دستور مدیر عامل محترم سازمان مبنی بر شایسته گزینی و شایسته سالاری(طرح مدیران آینده) از میانه سال ۱۳۹۹ تا به کنون ، کانون های ارزیابی بامحوریت ومشارکت اداره کل ارزیابی و پایش عملکرد وهمکاری سازمان مدیریت صنعتی(عقد قرارداد) برگزار و تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر جهت تصدی سمت های مدیریتی از این طریق ارزیابی شده اند.

به منظور رشد و توسعه کانون های ارزیابی در سازمان، مدل های شایستگی مربوط به سمت های مدیریتی و سرپرستی، ازجمله مدل شایستگی روسای شعب، رئیس اداره منابع انسانی و توسعه مدیریت، رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات طراحی شده است. همچنین توسعه مدل های شایستگی برای تمامی گروه های شغلی مدیریتی و سرپرستی سازمان با استفاده از روش های علمی دردستورکار می باشد.اخذ مجوز برگزاری کانون های ارزیابی از سازمان اداری و استخدامی کشور، تجهیز محل برگزاری کانون های ارزیابی، تربیت ارزیابان حرفه ای بیشتر و آموزش و توسعه فرهنگ شایسته سالاری در سازمان از برنامه های آتی می باشد.

کد خبر: 22047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =