۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر: 21833

پیشگیری از بیماری‌ها، اقدام بخردانه تامین‌اجتماعی

هوشنگ فولادی، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی
پیشگیری از بیماری‌ها، اقدام بخردانه تامین‌اجتماعی

پیشگیری از بیماری‌ها همواره به عنوان مهمترین اصل در برخورداری افراد جوامع از موهبت سلامت سنجیده می‌شود. امروزه اهمیت مسأله پیشگیری به‌ویژه در سال‌های اخیر با افزایش هزینه‌های درمانی که با بنیه اقتصادی بسیاری از افراد جامعه همخوانی ندارد، محور توجه متولیان نظام سلامت و سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به جایگاه درمانی در کشور و همچنین خرید خدمت درمانی به مسأله پیشگیری از بیماری‌ها پرداخته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در دست اقدام دارد؛ هرچند دسترسی به آمال «پیشگیری» برای حفظ سلامت مردم و کاهش هزینه‌ها نیازمند برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و فرهنگسازی عمیق و گسترده است، اما توجه و تفکر در این مبحث و نیز برداشتن قدم‌های اولیه، می‌تواند راهگشای دستیابی به آینده‌ای سالم باشد.

خوشبختانه امروزه رویکرد سازمان از نگرش «درمان‌محور» به «سلامت‌محور» تغییر کرده و سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان نهادی که درمان بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور را برعهده دارد، در عرصه پیشگیری و غربالگری بیماری‌ها ورود کرده و برنامه جامعی را تدارک دیده است. به‌ویژه اینکه امروزه رویکرد درمانی، امری سنتی و منسوخ شده به شمار می‌رود و متولیان نظام سلامت در دنیا به دنبال آن هستند تا اساساً از بیماری‌ها پیشگیری کرده و به تعداد بیماران مزمن نیز افزوده نشود.  

از سوی دیگر امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی در راستای بهداشت عمومی ‌و جهانی، منجر به پیدایش یکی از بزرگترین دستاوردهای جامعه بشری یعنی افزایش امید به زندگی شده و در جوامع مختلف اعم از جوامع توسعه‌یافته و جوامع در حال توسعه، این شاخص یک جهش قابل توجه یافته است.

اما باید توجه داشت که در اثر این شاخص، احتمال بروز بیماری‌های مزمن و عوارض ناشی از آن نیز افزایش یافته است؛ زیرا افزایش طول زندگی بدون بهبود کیفیت، منجر به درگیر شدن بشر با انواع بیماری‌ها می‌شود که خود معضل بزرگی است و این دستاورد را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال این هستیم که امید به زندگی و طول عمر را زیاد کنیم، قطعاً باید به دنبال آن باشیم که این افزایش طول زندگی همراه با کیفیت باشد.

برای همین به دنبال پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن و شناسایی زودهنگام‌ آن‌ها، درمان به موقع و پیشگیری از عوارض آن‌ها خواهیم بود و هر روز که می‌گذرد، بیش از گذشته این موضوع اهمیت می‌یابد.

سازمان تامین‌اجتماعی نیز با ورود به عرصه پیشگیری و غربالگری بیماری‌ها برای ارتقای سلامت مردم و نیز کاهش هزینه‌ها، بخردانه عمل کرده و برنامه‌های جامعی را تدارک دیده است؛ تشکیل پرونده بیماران مزمن که از سال‌های گذشته در سازمان به اجرا درمی‌آید و کنترل بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، اعصاب و روان، بیماری‌های تیروئید، آسم، برخی بیماری‌های ریوی و فشارخون از جمله این برنامه‌ها را شامل می‌شود.

کد خبر: 21833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =