بازگشایی نصفه و نیمه تئاتر

از آنجایی که از آغاز همه‌گیری کرونا برای چندمین بار است که سالن‌های تئاتر تعطیل می‌شوند، سالن‌های خصوصی تئاتر  تصمیم گرفته‌اند فعالیت خود را مستقل از مجموعه‌های دولتی ادامه دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از اوایل تیر مشخص بود که تهران وارد خیز جدید کرونا خواهد شد و  از روز شنبه ۱۲ تیرماه وضعیت کرونایی تهران قرمز شد. پیش از این تئاتر و سینما جزو مشاغل گروه ۲ محسوب می‌شدند و در وضعیت نارنجی هم فعالیت آن‌ها تعطیل می‌شد ولی فروردین ماه امسال، سینما و تئاتر در دسته اول مشاغل طبقه‌بندی شدند که تعطیلی آن‌ها در وضعیت قرمز، صورت می‌گیرد. به همین دلیل روز شنبه روابط عمومی تئاتر شهر و تعداد زیادی از مراکز فرهنگی اعلام تعطیلی کردند اما اهالی سینما همچنان چشم انتظار خبر رسمی تصمیم ستاد کرونا استان تهران ماندند که با وجود قرمز شدن تهران سینماها به‌کار خود ادامه می‌دهند یا خیر. چرا که نیمه اردیبهشت ماه امسال ستاد ملی مقابله با کرونا هر گونه اظهار نظر قطعی در باره تعطیلی‌ها را به تردید کشاند و اعلام کرد مشاغل گروه یک و گروه دو در وضعیت قرمز هم می‌توانند فعال باشند. بر همین اساس روز شنبه با اعلام وضعیت قرمز کرونا در تهران، سالن‌های سینما ترجیح دادند تا قبل از اعلام خبر دقیق به فعالیتشان ادامه دهند و در نهایت علی سرتیپی رئیس انجمن پخش‌کنندگان سینما گفت: باتوجه به فضای امن سالن‌های سینما و قرار گرفتن این حوزه شغلی در گروه دوم، سالن‌های سینما همچنان باز هستند.

با توجه به ادامه فعالیت سینماها به نظر می رسد مدیران و مسئولان تئاتری بدون رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا و در اقدامی منفعلانه تصمیم به تعطیلی تئاتر گرفته‌اند در حالی که امکان فعالیت تئاتر در این شرایط نیز با رایزنی امکانپذیر بود. چراکه اکنون  تنها حوزه تئاتر به‌عنوان یکی از مشاغل گروه ۲ ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل است و باقی مشاغل از جمله کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سینما در شرایط قرمز کرونایی فعلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. از طرفی چندی پیش  توزیع خارج از نوبت سهمیه واکسن برای صدا و سیما و بازیگران در شرایطی انجام شد که متولیان تئاتر کشور، علی رغم بازگشایی سالن ها و روی صحنه بودن تئاتری ها، هیچ واکنشی در خصوص لزوم واکسینه شدن این هنرمندان نداشته اند و بسیاری با ترس و لرز بسیار نمایش‌های خود را روی صحنه بردند .در حالیکه در پروژه‌های تلویزیونی، پیش از شروع کار، واکسیناسیون انجام می‌شود.

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در هفته گذشته در نشست خبری با انتقاد از بی‌برنامگی مدیران هنری وزارت ارشاد در شرایط کرونایی، خواستار آن شد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت پیوسته فرهنگی و هنری به نوعی ادامه پیدا کند. او در این زمینه پیشنهاد داد برای مثال، ظرفیت تماشاگران نمایش‌ها به ۳۰درصد کاهش یابد اما تعطیل نشود. وی در این نشست افزود: «شیوع کرونا، مشکلات و تنگناهای زیادی را برای عموم مردم و اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرد. البته این مشکلات در زمینه‌های مختلف شدت‌های متفاوتی داشته است و هنرمندان تئاتر، سینما، تجسمی و... هریک به نوعی تحت‌تاثیر این وضعیت دشوار قرار گرفتند. با توجه به اینکه این ویروس و تغییرات آن قابل پیش‌بینی هم نیست، شرایط عجیبی را از ابتدا تاکنون رقم زده است؛ اما لازم است خود را با شرایط وفق و به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ادامه دهیم.» وی تاکید کرد: «در این شرایط، هنرمندان علاوه بر اینکه معیشت خود را از طریق فعالیت‌های هنری دنبال می‌کنند، باید به مردم نیز به‌واسطه کارهایی که تولید می‌کنند، امید و روحیه بدهند.»

در همین‌راستا بعضی از تماشاخانه‌های خصوصی در صفحات رسمی‌شان اعلام کردند که فعالیت‌های خود را از روز یکشنبه ۲۰ تیر ماه ادامه خواهند داد و از روز دوشنبه ۲۱ تیر شاهد بازگشایی و ادامه کار تماشاخانه‌های خصوصی از جمله پردیس تئاتر شهرزاد، تماشاخانه نوفل‌لوشاتو و سالن مشایخی خواهیم بود.این درحالی است که مجموعه‌های دولتی همچنان تعطیل هستند اما اداره‌کل هنرهای نمایشی، تاکنون در این خصوص موضعی شفاف در پیش نگرفته است.محمد دشت گلی، مدیر تماشاخانه شهرزاد درباره فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی از روز دوشنبه به بولتن نیوز گفت: شاهین چگینی، مدیر انجمن تماشاخانه‌های خصوصی در نامه‌ای مکتوب از قادر آشنا، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی درخواست کرد که درباره فعالیت‌های انجمن تماشاخانه‌های خصوصی تجدید نظر کند، اما تاکنون پاسخی از سوی مرکز دریافت نکرده ایم. وی افزود: به دلیل زیرساخت‌های لازم در تماشاخانه پردیس تئاتر شهرزاد و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و هم چنین به دلیل بازگشایی سالن‌های سینما تصمیم گرفتیم که تماشاخانه شهرزاد فعالیتش را از دوشنبه آغاز کند .

باید بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کنیم

با این حال یک فعال تئاتر، تعطیلی سالن‌های نمایش را در شرایط فعلی، عاقلانه خواند و گفت: می‌دانم بیکاری به اهالی تئاتر فشار آورده و شرایط خوب نیست اما اکنون باید بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کرد. این نگاهی عوامانه است که بگوییم چون فلان کافه باز است، ‌ تئاتر هم باید باز باشد. خیرالله تقیانی‌پور  در گفتگویی با ایسنا درباره تعطیلی سالن‌های نمایش همزمان با موج پنجم کرونا، گفت: به هر حال وقتی ما ادعا می‌کنیم تئاتری و هنرمندیم و بالاتر از عموم مردم فکر می‌کنیم باید خودمان را ملزم به قانون بدانیم. سوای این امر نیز ما باید از خود بپرسیم آیا تعطیلی تئاتر درست است یا مرگ افراد؟ وی با تاکید بر اینکه باید بین مرگ و تعطیلی تئاتر یکی را انتخاب کرد، ادامه داد: عقل سلیم به شما می‌گوید کدام یک از این دو را انتخاب کنید. کدام هنرمندی است که راضی شود یکی از اعضای گروهش دچار کرونا شود یا مخاطبی برای دیدن نمایش او بیاید و کرونا بگیرد یا کرونا داشته باشد و مخاطبان دیگر را آلوده به این ویروس کند؟ و خدای نکرده کسی در این میان از ابتلا به ویروس کرونا که در تئاتر برایش رخ داده، از دنیا برود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: نه تنها هنرمندان بلکه هیچ کس در شرایط کنونی راضی به مرگ کسی نیست. شخصا بین تعطیلی تئاتر و مرگ، تعطیلی را انتخاب می‌کنم. نه تنها من بلکه هر عقل سلیمی بین بیکاری و مرگ، بیکاری را انتخاب می‌کند. تقیانی‌پور ادامه داد: می‌دانم فشار زیادی روی تئاتری‌ها بوده و بیکاری خانواده تئاتر را اذیت می‌کند ولی اکنون بحث مرگ و زندگی هم برای خودمان و هم برای دیگران است. در نتیجه بهترین تصمیم در شرایط فعلی تعطیلی است.

کد خبر: 21556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =