۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 21415

یادداشت

تامین اجتماعی بهترین بستر خدمت‌رسانی

سیدعلی اصغر محمودی، مدیرکل تامین اجتماعی مازندران
تامین اجتماعی بهترین بستر خدمت‌رسانی

سـازمان تأمین اجتماعـی در مسیر اجرای راهبردهای خود و نیل به تحقق امنیت اجتماعی و توسـعه پایدار اقدامات ارزنده ای را اعمال  نموده اسـت و گام بلند دیجیتالی نمودن خدمات را با طرح ۳۰۷۰  برداشته است تا ضمن سهولت خدمت رسانی در کاهش هزینه های مخاطبان و کمک به حفظ محیط زیست پیشگام باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، سیدعلی اصغر محمودی، مدیرکل تامین اجتماعی استان مازندران با انتشار یادداشتی به مناسب آغاز هفته تامین اجتماعی، به تحلیل جایگاه این نهاد عمومی غیردولتی در جامعه و اهمیت نقش و عملکرد آن پرداخت. در این یادداشت آمده است: 

در تقویم رسمی کشور ما بیست و پنجم تیرماه روز «تامین اجتماعی» است. ضمن گرامیداشت این روز و تبریک این روز به جامعه بزرگ بیمه شدگان و کارفرمایان این مناسبت فرصتی را فراهم می سازد تا به  نقش مهم وحیاتی این سازمان بزرگ بیمه گر اجتماعی اشاره شود.

در جوامع توسعه یافته  واژه های رفاه و تامین اجتماعی، لغاتی همراه و توامان بوده که یادآور سیاست هایی مدون در توانمندسازی احاد جامعه به سمت یک زندگی با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس هستند.  واژه های "رفاه" و "تامین " به خصوص با پسوند  "اجتماعی" لغاتی مولود تحولات مدرن هستند و به خاطر همین ویژگی، پیچیدگیهای مناسبات اجتماعی مدرن در تفسیر و تاویل آنها راه جسته است.  سیاستگذاری در راستای ایجاد یک جامعه رشد یافته و رفع محرومیت از زوایای مختلفی مانند فرهنگی صنعتی اجتماعی و ...  از اهم برنامه های حاکمیت است و مدعیان مسئولیت از جمله رهبران و روسای جمهور در این  جوامع در ارائه برنامه های خود به شاخص هایی مانند ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از نیروی مولد، توسعه درمان  و ... اشاره می‌کنند.

یکی از دستاوردهای تامین اجتماعی اجتماعی این است که جامعه به سمت حفظ  کرامت و شرافت انسانی در ارائه خدمات حرکت می‌کند و بر خلاف نظام های صرف حمایتی، بهترین نوع خدمات که  بر اساس پرداخت حق بیمه بوده نه بر اساس مساعدت حاکمیت را ارائه می‌نماید و مبین  زیرساخت یک جامعه تولیدمحور و برنامه‌دار است و نه یک جامعه روزمره و بی برنامه.

بدیهی است تامین اجتماعی  زیر مجموعه ای از نظام جامع رفاه اجتماعی است که تحقق ابعاد مختلفی از رفاه  جامعه را با کارکردهای خود رقم می زند. از دلایل مهم اثبات این ادعا نیز میتوان به نقش تامین اجتماعی در  حراسـت و صیانـت از نیـروی انسـانی اشاره کرد. سـازمان تأمین اجتماعـی نیـز بر اسـاس ایـن  ماموریت ملـزم به مباحـث مربوط بـه تأمین شـرایط مناسـب اجتماعی بـرای نیروی انسـانی و اعمال حمایتهـای اجتماعی لازم در دوران نیازمنـدی و سـالمندی نیروها اسـت.

با یک بررسی سطحی  پی می بریم سـازمان تأمین اجتماعـی خصوصا در سالهای اخیر در دولت تدبیر و امید در مسیر اجرای راهبردهای خود و نیل به تحقق امنیت اجتماعی و توسـعه پایدار اقدامات ارزنده ای را اعمال  نموده اسـت و گام بلند دیجیتالی نمودن خدمات را با طرح ۳۰۷۰  برداشته است تا ضمن سهولت خدمت رسانی در کاهش هزینه های مخاطبان و کمک به حفظ محیط زیست پیشگام باشد. ضمن اینکه با توجه به میزان بالای عملیات حوزه درمان تامین اجتماعی در گسترش فرهنگ سلامت و توسعه خدمات درمانی به یاری دولت شتافته است.

البته تا رسیدن به آرمان سازمان تامین اجتماعی فاصله زیادی مانده است و در این راه  تدوین  نظریات منسجم  و گفتمان سازی در مقوله تامین اجتماعی بر مبنای  سیاستگذاری اقتصادی دانش محور موجب می‌گردد تا این نهاد خدمت رسان خودکفا و بدون نیاز دولت بتواند اقشار مختلف  کشور خصوصا  بخش مولد را به سمت زندگی سالم و با عزت سوق دهد. صعود به قله موفقیت یعنی یک نظام جامع تامین اجتماعی که تامین کننده رفاه اجتماعی باشد در گرو درک عمیق و شناسایی  وابستگی و ارتباط تنگاتنگ وجود نهاد توانمند تامین اجتماعی و برقراری یک  جامعه رفاه محور  از سوی همه دلسوزان، متخصصان، نخبگان در معرفی این پیوند و همچنین تعامل منطقی با صاحبان قدرت، نهادهای قانونگذار و شرکای اجتماعی خواهد بود.

کد خبر: 21415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =