ماست را از سر سفره‌تان حذف نکنید

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، درباره تداخل مصرف ماست با مواد پروئینی در ایجاد اختلال جذب آهن، تصریح کرد: مصرف متعارف ماست درکنار وعده‌های غذایی پروتئینی اختلال جدی در جذب آهن ایجاد نمی‌کند.

دکتر محمد هاشمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به این مسئله که گفته می‌شود مصرف ماست همراه با مواد غذایی دارای پروتئین مانند گوشت، منجر به ایجاد اختلال در جذب آهن در بدن می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که آهن و کلسیم دو ظرفیتی هستند، جذب آن‌ها در بدن دارای «ناقل» مشترک است و مصرف آن‌ها به طور هم‌زمان حالت رقابت ایجاد می‌کند و با توجه به اینکه تمایل «ناقل» نسبت به ترکیب با کلسیم، بیش از آهن است، جذب آهن کاهش می‌یابد ولی این واقعیت به مفهوم ممنوعیت مصرف ماست در کنار غذا نیست.

وی افزود: باید توجه داشت که در یک رژیم غذایی متعادل، به دلیل اینکه تمامی نیازمندی‌های تغذیه‌ای فرد باید لحاظ شود، نباید از مصرف هم‌زمان ماست با غذا نگران بود. مصرف متعارف ماست در کنار وعده غذایی، فرد را دچار کمبود آهن نخواهد کرد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اینکه بخواهیم به دلیل این جذب رقابتی، افراد را از خوردن ماست به همراه غذا منع کنیم، به بیراهه رفته‌ایم؛ زیرا ممکن است افراد غیر از همراهی با وعده غذایی، فرصت دیگری برای مصرف لبنیات و ماست نداشته باشند. از این‌رو توصیه می‌شود با حفظ تعادل ماست در کنار وعده غذایی مصرف شود؛ اما بهتر است مصرف ماست هم‌زمان با غذای گوشتی نباشد و پس از تمام شدن غذا خورده شود.

خواص انواع ماست

هاشمی با بیان اینکه گروه لبنیات تامین‌کننده بخش عمده‌ای از کلسیم، پروتئین، فسفر، برخی از انواع ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است، تصریح کرد: مصرف کلسیم برای استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها، سلامت پوست و رشد بدن لازم است. از این‌رو مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات در روز الزامی است که بخشی از آن را می‌توان با مصرف ماست یا دوغ تامین کرد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: ماست‌های پروبیوتیک به دلیل اینکه با تغییر میکروب‌های روده‌ای به میکروب‌های مفید سبب افزایش سطح ایمنی و نیز افزایش جذب برخی از مواد غذایی می‌شود، گزینه مناسب‌تری نسبت به ماست معمولی است.

وی اظهار کرد: دوغ نیمی از خواص ماست را دارد و همانند ماست می‌تواند در جذب آهن غذا اختلال ایجاد کند؛ اما چنانکه اشاره شد، تعادل در مصرف آن علاوه بر اینکه مانعی جدی در جذب آهن ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند بخشی از نیازهای تغذیه‌ای بدن را فراهم کند.

وی گفت: نکته مهم این است که برخی تصور می‌کنند که دوغ جزو خوراکی‌های آزاد بوده و میزان مصرف آن نیز آزاد است؛ اما باید این نکته را خاطرنشان کرد که نوشیدن بی‌رویه دوغ می‌تواند هم جذب آهن را تحت تاثیر قرار دهد و هم به لحاظ کالری موجود منجر به اضافه وزن شود. این نکته درباره دوغ‌های گازدار که باعث اتساع معده و تحریک اشتها می‌شود، بیشتر صدق می‌کند.

به گفته دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، نوشیدنی کفیر به دلیل دارا بودن مخمرها و مواد حاصل از آن‌ها، خواص بیشتری نسبت به دوغ داشته و با درنظر گرفتن تعادل در مصرف، گزینه بهتری است.

کد خبر: 20705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =