تعطیلی «تئاتر» با کرونا

آغاز این هفته برای اهالی تئاتر با خبر تعطیلی چند هفته ای تئاتر آغاز شد.

به گزارش آتیه آنلاین، در سال گذشته هنر تئاتر و خانواده نمایش بیش از دیگر آثار هنری و حتی مشاغل دیگر متضرر شدند چرا که این اعتماد وجود نداشت تا تماشاگر تئاتر وارد سالن‌های نمایش شود و حتی با رعایت فاصله و اصول بهداشتی پای نمایش‌ها بنشیند بر همین اساس چراغ سالن‌های تئاتر یکی پس از دیگری خاموش شد و ادامه این وضعیت فاجعه‌بار، شرایط اسفباری را برای هنرمندان تئاتر رقم زد تا جایی که برخی از تماشاخانه‌های خصوصی راهی به جز تعطیلی دائمی تالار نمایشی خود پیش رو نداشتند. از طرفی بسیاری از نمایش ها روی صحنه نرفتند، برخی نمایش ها نیمه کاره رها شدند و برخی از نمایش ها با اندک تماشاگر چراغ سالن‌های تئاتر را روشن نگه داشتند تا جریان تئاتر همچنان جاری و ساری باشد.

با این حال اهالی تئاتر امیدوار بودند که سال جدید برایشان سال بهتری باشد.   تقویم اجراهای نمایشی سال ۱۴۰۰ نیز از روز هشتم فروردین با روی صحنه رفتن چند اثر، در چند سالن مختلف ورق خورد که در کمتر از یک هفته، پس از انتقال تئاتر به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن وضعیت کرونایی در پایتخت، بار دیگر این صنف با تعطیلی کرونایی مواجه شد و بحران حاکم بر فعالیت تئاتر وارد دومین سال شد. تا اینکه ۱۸ اردیبهشت بعد از چند هفته تعطیلی، بار دیگر در تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و تماشاخانه های تئاتر با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌بردن از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان فعالیت خود را آغاز کردند. اگرچه در ابتدا بازگشایی آنطور که باید مورد استقبال گروه های نمایشی قرار نگرفت اما  پس از مدتی با استقبال تماشاگران و هنرمندان، بعد از بیش از یک سال و نیم  رُکود و سکون در روند اجراهای آثار نمایشی، بالاخره شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر در هفته های گذشته بودیم.

اما از انجایی که شهر تهران از روز جمعه ۱۱ تیر بار دیگر وارد شرایط قرمز کرونایی شد، صبح امروز  روابط عمومی مجموعه تئاترشهراعلام کرد که تمامی آثار نمایشی به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاترشهر به دلیل قرار گرفتن در وضعیت قرمز کرونایی پایتخت و مصوبه ستاد ملی کرونا در حوزه طبقه بندی مشاغل از روز یکشنبه (سیزدهم تیرماه) تا اطلاع ثانوی اجرایی ندارند. قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره اینکه این تعطیلی کرونایی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، می گوید: تجربه نشان داده که تعطیلی‌های کرونایی حداقل ۲ هفته‌ای هستند ولی اینکه تعطیلی اخیر تا چه زمانی ادامه داشته باشد بسته به شرایط کرونایی شهر تهران و دیگر شهرهایی است که وارد شرایط قرمز کرونایی شده‌اند.

اگرچه  این تعطیلی برای همه سالن‌های تئاتر و گروه‌های نمایشی که آثارشان در حال اجرا یا تمرین بوده، شرایط سختی را ایجاد می‌کند، اما در این بین جشنواره تئاتر دانشگاهی، وضعیت خاص‌تری دارد. سید مجتبی جدی، دبیر این جشنواره درباره تازه‌ترین تصمیم‌های ستاد برگزار کننده این رویداد هنری به ایسنا گفت: با توجه به شرایط خاص تهران و بعد از مشورت با وزارت علوم به این نتیجه رسیدیم که فعلا فروش بلیت نمایش‌های جشنواره را متوقف کنیم. به همین دلیل پیش فروش بلیت دو روز آینده متوقف شده ولی اجراهای امروز، شنبه، ۱۲ تیر ماه روی صحنه می‌روند. او ادامه داد: در حال حاضر وزارت علوم مشغول نامه‌نگاری با ستاد ملی مقابله با کروناست تا بهترین تصمیم را بگیریم که کمترین آسیب را برای جشنواره به همراه داشته باشد.

این در حالی ست که کشورهای اروپایی رفته رفته از لاک قرنطینه کرونا در می‌آیند و فعالیت‌های جمعی در بعضی از کشورها آغاز شده است که نمونه بارز آن، برگزاری بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپاست که با حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها انجام می‌شود اما در ایران هنر نمایش، بار دیگر با تعطیلی کرونایی مواجه شده است!

کد خبر: 20646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =