نجات درختان با توسعه بازار کتاب صوتی

یک ناشر کتابهای صوتی از بکر بودن بازار این محصولات فرهنگی خبر داد و گفت: بازار نشر صوتی در کشور ما هنوز خیلی جای توسعه دارد. با توجه به استقبال خوب و رو به رشدی که از کتابهای صوتی در جامعه وجود دارد هم مسئولان و مدیران کشور باید به این موضوع اهمیت بدهند و هم اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری فرهنگی کند، این بازاری است که تا دهه‌های آینده جای کار و توسعه دارد.

مدیر نشر «آئینه رسای اساطیر پارسی» در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با اشاره به تازگی و نو بودن حضور کتاب‌های صوتی در جامعه در مقایسه با کتاب‌های چاپی، گفت: شاید شما تصور می‌کنید که همه با کتاب صوتی آشنا هستند، ولی در واقعیت اینطور نیست. من خودم خیلی مواقع با کسانی روبرو می‌شوم که یا تازه با کتاب صوتی آشنا شده‌اند یا خودم برای اولین بار به آنها پادکست و کتاب صوتی معرفی می‌کنم و آنها ذوق‌زده می‌شوند از این که چنین امکانی برای مطالعه کتاب وجود دارد.

مریم تفضلی افزود: به همین علت، به نظرم بازار نشر صوتی در کشور ما هنوز خیلی جای توسعه دارد. می‌گویم نشر صوتی و منظورم فقط کتاب نیست، بلکه پادکست را هم شامل می‌شود.

مدیر نشر «آئینه رسای اساطیر پارسی» تصریح کرد: بازار کتابهای صوتی ویژه کودکان به مراتب بکرتر است. تعداد ناشرانی که کتابهای صوتی برای کودکان منتشر می‌کنند در مقابل ناشران کتابهای کاغذی کودکان در کشور ما کم است و از این رو امکان توسعه و فعالیت زیادی وجود دارد.

کتاب صوتی هنوز خیلی جای توسعه دارد

وی با اشاره به برتری‌های کتاب‌های صوتی برای کودکان در قیاس با کتاب‌های کاغذی گفت: فقط از منظر اقتصادی اگر به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم نشر صوتی نیاز به کاغذ و صحافی و توزیع ندارد و همه چیز در فرم‌ها و قالب‌های مجازی و دیجیتال و الکترونیکی انجام می‌شود و برای تولیدکننده، ناشر، مصرف کنندگان و مخاطبان بسیار به صرفه‌تر و راحت‌تر است،

تفضلی ادامه داد: بسیاری ممکن است فکر کنند که کتاب کاغذی به خاطر داشتن عکس و نقاشی، برای کودکان جذابیت بیشتری دارد؛ این حرف در همه شرایط درست نیست. تجربه شخصی خود من نشان داده که مثلا در مسافرت، وقتی بچه ها داخل ماشین هستند از کتابهای صوتی بیشتر استقبال می کنند، یا مواقعی که بچه ها می خواهند بخوابند کتاب صوتی بهتر است چون نیاز به روشنایی و ورق زدن کتاب نیست.

وی افزود: کتابهای صوتی از طریق گوشی های تلفن همراه، در زمانها و مکان های مختلف قابل شنیدن است و این یکی از برتریهای کتابهای صوتی بر کتابهای کاغذی و چاپی است. افراد زیادی هستند که کتابهای صوتی را در مسیرهای رفت و برگشت بین منزل و محل کار گوش می کنند، خواه با وسیله نقلیه شخصی باشند یا توی اتوبوس و مترو یا داخل تاکسی و اسنپ.

مدیر نشر «آئینه رسای اساطیر پارسی» ادامه داد: راننده های بسیاری به من می گویند کتابهای صوتی زیادی در حین رانندگی گوش کرده اند و یا از این طریق توانسته اند مهارت خود را در زبانهای دیگر تقویت کنند.

وی با تاکید بر این که «کتاب صوتی درختان را نجات می دهد»، گفت: همان طور که می‌دانید کاغذ از درختان به دست می‌آید و انتشار محتوای الکترونیکی به جای چاپ آنها می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از قطع بیشتر درختان و آسیب کمتر به محیط زیست شود. شاید در نگاه اول این موضوع کم ‌اهمیت به نظر برسد اما یقینا در ابعاد و حجم گسترده چاپ کتاب‌ها و به خصوص روزنامه‌های پرتیراژ مصرف کاغذ بسیار زیاد خواهد بود.

تفضلی افزود: با توجه به استقبال خوب و رو به رشدی که از کتابهای صوتی در جامعه وجود دارد به نظرم هم مسئولان و مدیران کشور باید به این موضع اهمیت بدهند و هم اگر کسی می خواهد سرمایه گذاری فرهنگی کند، این بازاری است که تا دهه های آینده جای کار و توسعه دارد.

کد خبر: 19886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =