رییس‌جمهور آینده حوزه اجتماعی  را به اهلش بسپارد

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تصریح بر اینکه حوزه اجتماعی خونه خاله نیست، عنوان کرد: در حوزه علوم اجتماعی دو دو تا چهار تا نداریم، یک مساله اجتماعی در ایران با منطقه دیگر و زمان با زمانی دیگر متفاوت است، بنابراین پیچیدگی مساله اجتماعی ایجاب می‌کند در عرصه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا، افراد کاردان این حوزه در صدر قرار گیرند.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهار کرد: برای اداره هر کشوری حوزه‌های مختلف باید مورد توجه قرار بگیرند. در تمام کشورهای دنیا در نظام آموزشی و رسمی آن‌ها تربیت متخصصان اجتماعی در اولویت قرار دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است. وقتی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت در حوزه اجتماعی مستلزم حضور افرادی با دانش اجتماعی است همانگونه که برای ساختن یک ساختمان و یا سد مهندس مربوطه باید پای کار هستند و یا برای درمان بیماران، پزشکان وارد عمل می‌شوند، در حوزه اجتماعی نیز باید متخصصان ویژه وارد شده و مدیریت کنند.

وی افزود: بسیاری از مدیران اجتماعی و سیاستگذاران حوزه اجتماعی در طول این ۴۲ سال افراد با تخصص اجتماعی نبوده‌اند. در شرایط کنونی نیز همین مساله را در حال تجربه هستیم؛ دولت‌های پیشین هم همین بوده‌اند حالا به ندرت در بین مدیران غیراجتماعی، افراد قوی و استثناء هم وجود دارند که خود فرد تلاش کرده است اما در کل هیچگاه فرمان حوزه امور اجتماعی را به دست متخصصانش نداده‌اند حتی در سازمان‌هایی که به ظاهر سازمانی کاملا اجتماعی هستند جای خالی متخصصان و نخبگان اجتماعی را می‌بینیم.

موسوی چلک با تصریح بر اینکه حوزه اجتماعی خونه خاله نیست، ادامه داد: در حوزه علوم اجتماعی دو دو تا چهار تا نداریم، یک مساله اجتماعی در یک منطقه ایران با منطقه دیگر متفاوت است در یک زمانی با زمان دیگر متفاوت است اما همیشه دو دو تا چهار تاست. بنابراین پیچیدگی مساله اجتماعی ایجاب می‌کند در عرصه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا، فرمان این حوزه را به دست افراد کاردانش بسپارند. طبیعتا وقتی در چنین شرایطی افراد غیرمتخصص در صدر قرار می‌گیرند آن حوزه بهم می‌‍‌ریزد. برخی افراد تلقی‌شان این است که ذاتا مدیر اجتماعی متولد شده‌اند و حرف دیگران را هم نمی‌پذیرند. مدیری که تخصص مربوطه را ندارد مثل راننده‌ای که رانندگی بلد نیست و فرمان را به دستش داده‌ایم، قطعا مسیری که می‌رود نافرجام نخواهد بود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مصیبت‌های اجتماعی موجود ناشی از عدم بکارگیری نخبگان و شایستگان در حوزه اجتماعی در جایگاه خودشان است؛ مگر نه اینکه هرکسی را بهر کاری ساختند و در دین اسلام، کلام پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) به این مهم و با این مضمون کسی که فردی را شایسته یک جایگاه خاص نیست را منصوب کند، هم فردی که منصوب می‌‍کند و هم آن کس که می‌پذیرد خیانت‌کار هستند، تاکید شده است؛ تمامی حوزه‌ها هم فرقی نمی‌کند و باید شایستگان در راس قرار گیرند.

موسوی چلک تاکید کرد: مدیران بسیاری وجود دارند که در دایره تخصصی خود حرفی برای گفتن دارند اما جایگاه اجتماعی که به آن‌ها سپرده می‌شود با تخصص آن‌ها، فرسنگ‌ها فاصله دارد و این موضوع در مدیریت اجتماعی کشور مساله آفرین شده است و هزینه‌های انسانی و مادی و....بسیاری را بر دوش دولت و جامعه و کشور متحمل می‌سازند.

این مددکار اجتماعی افزود: در چنین شرایطی احساس یاس و نومیدی برای خروج از آن شرایط حاکم می‌شود و گاهی تبعات این موضوع غیرقابل جبران است. رییس جمهور بعدی باید امور اجتماعی را به دست متخصصانش بسپارد که در سایه مدیریت شایسته حوزه اجتماعی، کشور را از فروغلتیدن در سونامی آسیب‌های متعدد و روز افزون اجتماعی نجات دهد.

کد خبر: 18433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =