ضرورت احیای «شورای عالی نظارت تامین اجتماعی»

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره نگرانی کارگران نسبت به آینده سازمان تامین اجتماعی گفت: ضرورت احیای «شورای عالی نظارت تامین اجتماعی» در حال حاضر کاملاً محسوس است و انتظار جامعه کارگری تحت پوشش تامین اجتماعی از دولت آینده احیای این شورا در راستای تامین و حفاظت از منابع و منافع سازمان تامین اجتماعی است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: کارگران به عنوان صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی همواره نگرانی‌هایی از آینده این سازمان دارند. باید این نکته را مورد توجه قرار داد که تامین اجتماعی یک سازمان حمایتی عام نیست بلکه یک سازمان کاملاً مشخص برای افراد با کدملی و اشخاص حقیقی است.

وی افزود: اینکه اقشار خاص (کمتر برخوردار) به جمع افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اضافه شده و از امکانات و حمایت‌های این سازمان بهره‌مند شوند، در ماهیت اقدام مناسبی است اما به شرط اینکه حمایت‌های مورد نظر دولت‌ها و مجلس در دوره‌های مختلف شامل حال آن‌ها شود و این اقشار برای تامین اجتماعی هزینه صرف نداشته باشند.

این فعال کارگری ادامه داد: سیکل تعریف شده سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد بیمه‌گر نیازمند کنترل و مدیریت ورودی‌ها و خروجی‌هاست که در غیر اینصورت شاهد برهم خوردن تعادل منابع و مصارف این سازمان خواهیم بود و این اتفاق، آینده جامعه تحت پوشش سازمان به خصوص کارگران را با مخاطره مواجه می‌کند و نگرانی اصلی کارگران از این موضوع است.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرد: کارگران با سال‌ها بیمه‌پردازی به تامین اجتماعی، حق دارند از محل منابع پرداختی ۳۰ ساله خود به این سازمان از مواهب بازنشستگی استفاده کنند و منطقی نیست که دولت ها با بیشتر کردن افراد تحت پوشش و عدم پرداختی حق بیمه و نهایتاً کوچک کردن سفره سازمان نقش داشته باشند.

نبود منابع، اصلی‌ترین دلیل اجرا نشدن متناسب‌سازی در گذشته

وی گفت: اگر بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین در سنوات گذشته و زودتر از این اجرایی نشد دلیل آن نبودن منابع لازم اجرای متناسب‌سازی است و زمانی که بدون اقدامات کارشناسی و دیده شدن منابع لازم برای طرح‌های مختلف با حمایت‌های تامین اجتماعی و همچنین بزرگ شدن سفره تامین اجتماعی و کاهش منابع آن را شاهد هستیم، اقدامات ارزشمند و ضروری مانند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با تاخیر صورت می‌گیرد.

ابوی با اشاره به اینکه تاکید ما به همه مسئولان در سطوح مختلف مدیریتی این است که با توجه به اینکه اموال تامین اجتماعی از حقوق عامه محسوب می‌شود، از منابع این سازمان حفاظت کنند، اضافه کرد:  از دیگر انتظارات جامعه کارگری این است که با توجه به ماهیت تامین اجتماعی، متولیان اصلی تامین اجتماعی یعنی کارگران در اداره این سازمان نقش پرررنگ‌تری را ایفا کنند.

وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت یکی از دلایل شرایط مذکور و نگرانی کارگران نسبت به شرایط سازمان تامین اجتماعی، بدهی‌های انباشته دولت‌ها در دهه‌های گذشته به این سازمان است که انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب اولاً به این بدهی‌ها اضافه نشود و دیگر اینکه مطالبات سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود.

کد خبر: 18421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =