محصولات ارگانیک، گامی برای  سلامت انسان و محیط زیست

یک متخصص کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک را در علمی شدن فرآیند کشاورزی موثر دانست و گفت: با استفاده از دانش و مدیریت و حذف مواد شیمیایی، تولید محصولات سالم میسر شده و با توجه به بازار گرم این محصولات در دنیا، ضمن افزایش ارزش افزوده و ارزآوری، سلامت انسان‌ها و محیط زیست حفظ خواهد شد.

مهدی مهدی‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه محصولات ارگانیک در کشور براساس صادرات شکل گرفته است، اظهار کرد: برای دستیابی به بازارهای صادرات، کشت محصولات ارگانیک در مزارع، باغات و واحدهای فرآوری مورد توجه قرار گرفته است و محصولاتی مانند پسته، خرما، گل محمدی و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله گلاب، اسانس گل، غنچه خشک‌شده و باقی محصولات گل محمدی به صورت ارگانیک صادر می‌شود.

وی افزود: همچنین گیاهان دارویی هم به دلیل برخورداری از پتانسیل مناسب برای برداشت طبیعی در کشور و نیز به دلیل فراهم بودن شرایط آب‌وهوایی برای تولید محصول با کیفیت، سایر محصولات ارگانیک را شامل می‌شود؛ از جمله این گیاهان می‌توان به شیرین‌بیان، گزنه، اسطوخودوس و زعفران اشاره کرد.

کارشناس ارشد کشاورزی، با اشاره به قرار گرفتن زعفران در زمره گیاهان دارویی، ادامه داد: باید توجه کرد به دلیل اینکه شاخه بزرگی از صادرات محصولات مربوط به زعفران است، تقاضای زیادی در بازار این محصول ایجاد شده است. اما متاسفانه این محصول به صورت فله‌ای به اتحادیه اروپا رفته و به نام سایر کشورها بسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل مبدا آن گم شده و به عنوان زعفران اسپانیا در دنیا شناخته می‌شود.

تولید ارگانیک راهی برای معرفی مبدا محصول

مهدی‌پور با تاکید براینکه وقتی تولید ارگانیک شود، دیگر هیچ محصولی ماهیت و محل تولید خود را گم نمی‌کند، اعلام کرد: فرآیند کشاورزی ارگانیک به دلیل اینکه قائل به شناسنامه‌دار شدن محصولات است، به این روند کمک می‌کند. زیرا در این فرآیند تا رسیدن محصول به دست آخرین مصرف کننده لازم است که تمام مراحل، ثبت و اعلام شود و به این ترتیب محصولات قابل ردیابی است.

وی ادامه داد: به این ترتیب، اگر زعفران ارگانیک از ایران صادر شود و چند دست هم در کشورهای اتحادیه اروپایی بچرخد، مبدا تولید باید اعلام شود و جلوی سوء استفاده از محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی گرفته می‌شود.این یکی از عواملی است که باید به آن توجه شده و برای آن برنامه‌ریزی شود؛ زیرا هم تقاضای بازار بین‌المللی برای محصولات ارگانیک زیاد است و هم باعث شناسنامه‌دار شدن محصولات می‌شود.

مهدی‌پور با بیان اینکه محصولات ارگانیک تنها در محصولات خوراکی دسته‌بندی نمی‌شود، گفت: می‌توان پنبه ارگانیک، پوشاک ارگانیک، مواد آرایشی ارگانیک و ... تولید کرد و این‌ محصولات در دنیا تعریف شده است و تنها در محصولات غذایی و فرآورده‌های غذایی خلاصه نمی‌شود.

تولید محصولات ارگانیک در داخل

متخصص کشاورزی ارگانیک، با اشاره به دلایل کمبود این محصولات در داخل و ترجیح برای صادرات آن، تصریح کرد: تولید این محصولات برای داخل، نیازمند مداخلات وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های گوناگون است؛ زیرا هم بحث کشاورزی، هم فرآوری و نیز تجارت در میان است و از این‌رو یک اقدام مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنایع و معادن و بازرگانی است.

مهدی‌پور ادامه داد: یکی از مسائلی که سبب می‌شود کشاورزی ارگانیک در داخل کشور همپای صادرات این محصول پیش نرود، بعضا نداشتن برنامه منسجم و عدم هماهنگی بین این سازمان‌ها و وزارتخانه است؛ در سایر کشورها برای تولید محصولات ارگانیک، کمیته راهبردی بین نهادها تشکیل می‌شود تا اخذ مجوزها آسان‌ شود؛ اما متاسفانه در کشور ما در زمینه تولید محصولات ارگانیک، هریک از نهادها به تنهایی کار می‌کنند و به دلیل نبود هماهنگی، رشدی که در داخل برای تولید محصولات ارگانیک ایجاد شده، همپای صادرات پیش نرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه صادرات این محصول باید تابع مقررات استانداردهای بازار هدف باشد، تولید کننده آن مقررات را رعایت کرده با دریافت گواهی ارگانیک، محصول خود را صادر می‌کند.  

متخصص کشاورزی ارگانیک، با اشاره به ارزآور بودن محصولات ارگانیک، اظهار کرد: این محصولات در مقایسه با سایر محصولات صادراتی، درآمد ارزی بیشتری را عاید می‌کند؛ برای مثال پسته صادراتی ایران، وقتی ارگانیک شود، در هر کیلو ۵ یورو گران‌تر به فروش می‌رسد و این میزان درآمد هم ارزآوری بیشتری داشته و محیط زیست را نیز سالم نگه می‌دارد.

مهدی‌پور با بیان اینکه در کشور شرایط مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی مانند گندم و جو وجود دارد، گفت: باید در حفظ این نعمت خدادادی کوشا باشیم و این مسئله با کشاورزی ارگانیک میسر می‌شود. همچنین توجه به تولید محصولات ارگانیک می‌تواند فرآیند کشاورزی را علمی کند تا با استفاده از دانش و مدیریت، فرآیند شیمیایی در تولید حذف و محصول بهتری تولید شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور بسیاری از نهاده‌ها مانند کود و سم، وارداتی است و این محصولات از ضایعات واحدهای فرآوری تولید می‌شود؛ ما نیز در کشور خود می‌توانیم این ضایعات را تبدیل به نهاده کشاورزی کنیم که نیازمند تکمیل چرخه بازیافت است؛ توجه به این صنعت می‌تواند ضمن ارزآوری، ایجاد اشتغال کرده و در حفظ محیط زیست موثر واقع می‌شود.

کد خبر: 18120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =