۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 16559

گامی دیگر برای آرامش شرکای اجتماعی

مازیار هوشمند، مدیرعامل مؤسسه آهنگ آتیه
گامی دیگر برای آرامش شرکای اجتماعی

مدیریت تأمین‌اجتماعی در دو سال گذشته تحولی شگرف در چارچوب بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور ایجاد کرده؛ اما اگر یک نکته را به عنوان خط اتصال این خدمات در نظر بگیریم، آن ایجاد حس امنیت در مخاطبان است. 

اهمیت کار در رأس تأمین‌اجتماعی زمانی آشکار می‌شود که بدانیم این سازمان با بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور، ارتباط مستقیم دارد. حال اگر بتوان در نیمی ‌از جمعیت فعال این سرزمین آرامشی ایجاد کرد، باید آن را بزرگترین موفقیت عملکرد نامید.

در سال‌های گذشته وقتی مراجعان در صف‌های طولانی در شعب در پی رفع مشکلات خود بودند، ساده نبود در نظر گرفتن روزی که بتوان با زدن چند کد دستوری، چالشی چندساعته را در چند دقیقه برطرف کرد و یا تا همین سال گذشته، تصور اینکه بتوان از خدمات درمانی این سازمان، بدون همراه داشتن دفترچه درمانی استفاده کرد، در مخیله کسی نمی‌گنجید؛ اما امروز خدمات گسترده تأمین‌اجتماعی با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان بدون به زحمت انداختن شرکای اجتماعی انجام می‌پذیرد.

آخرین نمونه از این سلسله تعاملات سازمان با مخاطبان، تنقیح قوانین بود. اینکه بتوان مجموعه‌ای از قوانین، بخشنامه‌ها و مباحث حقوقی پیچیده را ساده‌سازی کرد تا در کمترین زمان و با کمترین امکان تفسیر، امکان قابلیت داشته باشد، کاری سترگ است که تنها از یک مدیر جوان و شجاع برمی‌آید. در تمامی‌ سال‌های اخیر، مخاطبان تأمین‌اجتماعی (بخصوص مستمری‌بگیران و سپیدمویان) از درک مجموعه تمام‌نشدنی قوانین اظهار عجز کرده و گاهی با عدم آشنایی با قوانین طلب چیزی را می‌کردند که «من‌غیرحق» محسوب می‌شد.

حال با تنقیح قوانین، آرام‌آرام فضا به سوی آرامش مضاعف میان همکاران سازمانی و ارباب‌رجوع پیش خواهد رفت. اینکه یک کارمند شعبه مجبور باشد تفسیر هر بخشنامه را به زبان ساده برای چندین نفر در طول روز توضیح دهد، کاری طاقت‌فرساست که هم از بازدهی کار کارمند می‌کاهد و هم ارباب‌رجوع توجیه نشده را با حالت نارضایتی از سازمان تأمین‌اجتماعی و از شعبه خارج می‌کند. از سوی دیگر، باز با تعدد بخشنامه‌ها و قوانین، کار مدیران کل سازمانی با دشواری همراه بود و رعایت همه‌جانبه این مجموعه قواعد سبب‌ساز اتلاف وقت بسیاری در طول زمان می‌شد. 

نکته مهم در این میان آنکه مدیرعامل تأمین‌اجتماعی معتقد است که در کنار بهبود بخشنامه‌های قدیمی‌ و تنقیح آنها، بتوان برای صدور بخشنامه‌های آتی از نظر شرکای اجتماعی نیز بهره برد تا تعامل سازنده منتج به ایجاد قوانین و بخشنامه‌هایی مورد تأیید ‌طرفین شود.

کد خبر: 16559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =