آغاز به کار تئاتر با کور سوی امید

از زمان آغاز به کار مجدد سالن‌های نمایشی نزدیک به ۱۰ روز می‌گذرد و حالا ۲۰ نمایش روی صحنه است که درصورت ادامه اجراها بلیت‌فروشی بهتری خواهند داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال گذشته هنر تئاتر و خانواده نمایش بیش از دیگر آثار هنری و حتی مشاغل دیگر متضرر شدند چرا که این اعتماد وجود نداشت تا تماشاگر تئاتر وارد سالن‌های نمایش شود و حتی با رعایت فاصله و اصول بهداشتی پای نمایش‌ها بنشیند و شرایط اسفبارش برای هنرمندان تئاتر رقم بخورد. ضمن اینکه صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی نیز به منظور پرداخت اجاره‌بهای ملک و هزینه‌های جاری تالار نمایشی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند، تا جایی که برخی از آن‌ها راهی به جز تعطیلی دائمی تالار نمایشی خود پیش رو نداشتند. از طرفی بسیاری از نمایش ها روی صحنه نرفتند، برخی نمایش ها نیمه کاره رها شدند و برخی از نمایش ها با اندک تماشاگر چراغ سالن‌های تئاتر را روشن نگه داشتند تا جریان تئاتر همچنان جاری و ساری باشد.

با این حال اهالی تئاتر امیدوار بودند که سال جدید برایشان سال بهتری باشد.  تقویم اجراهای نمایشی سال ۱۴۰۰ نیز از روز هشتم فروردین با روی صحنه رفتن چند اثر، در چند سالن مختلف ورق خورد که در کمتر از یک هفته، پس از انتقال تئاتر به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن وضعیت کرونایی در پایتخت، بار دیگر این صنف با تعطیلی کرونایی مواجه شد و بحران حاکم بر فعالیت تئاتر وارد دومین سال شد. تا اینکه ۱۸ اردیبهشت بعد از چند هفته تعطیلی، بار دیگر در تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند  و در یک هفته گذشته، نزدیک به ۲۰ نمایش، اجرای خود را شروع کردند. با نگاه اجمالی به سایت‌های فروش با توجه به تعداد صندلی‌های یک سالن و رعایت ظرفیت ۵۰ درصدی سالن،   این روزها برای یک نمایش بین ۱۰ تا ۱۵ بلیت به فروش می‌رسد و درصورت ادامه اجراها بلیت‌فروشی بهتری خواهند داشت که  با هم مروری  به تعدادی از این نمایش ها خواهیم داشت:

«بوی گوشت آدمیزاد» در تماشاخانه چهارم

«بوی گوشت آدمیزاد» عنوان نمایشی است به نویسندگی فرشید گویلیان و کارگردانی علی مولایی که از ۲۶ اردیبهشت اجرایش در مجموعه تئاتر دیوار چهارم آغاز شده و تا ۷ خرداد میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. کارگردان درباره نمایش نوشته است: این نمایش با دیدی انتزاعی افرادی را به تصویر می کشد که در مکان و زمانی نامشخص اسیر و گرفتار شدند. برخی از آنها بر این اسارات آگاهی دارند و برخی خیر. قدرت و نیرویی آنها را گرفتار کرده و تلاش می کنند از دست آن نیرو و آن حصار بیرون بیایند.

گار افراشته ، امیرحسین توانا ، محمد رجبیان ، مریم شیرازی ، مریم محبی ، محمد مرادی ، علی مولایی بازیگران این نمایش هستند.

«مرگ و استعاره»با بستری پلیسی معمایی

نمایش «مرگ و استعاره» نوشته رضا سرور به کارگردانی پوریا جلال‌وندی از ۲۳ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه تئاتر دیوار چهارم روی صحنه است. بازیگران این نمایش افشین کامیاب‌فرد، پوریا جلال‌وندی، مانلی خاتمی و میلاد قنبری هستند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است:  مرگ و استعاره نمایشی جذاب با زمینه پلیسی است که در آن زمان گذشته و حال در هم ادغام می‌شوند، کشف مایعی ناشناس منجر به مرگ تعداد زیادی از افراد جامعه شده و...

«هار» نمایشی در سکوت

نمایش «هار» به کارگردانی حسین پوریانی فر که اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران است، از ۲۶ اردیبهشت  در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است. در این اثر نمایشی که تهیه‌کنندگی آن را حمید پورآذری برعهده دارد، بردیا مشهودی، سپندار اعلم، مهدی قربانی، اکبر سلمانی اله دادی، میلاد افواج، نیما خطیب شاد، علی اصغر حسینی، جواد کارگرو علیرضا آشوری به ایفای نقش می‌پردازند.

روایتی دیگر از طبقه کارگر در نمایش «لوله»

نمایش لوله به کارگردانی علیرضا اجلی نیز از  ۲۵  اردیبهشت ماه به روی صحنه رفته است و  تا ۲۵ خرداد  در ساعت ۱۸:۳۰، در سالن استاد ناظرزاده کرمانی اجرا می‌شود. مضمون این نمایش درباره بی عدالتی در میان طبقه کارگر است و در آن جریان سرمایه داری به چالش کشیده می‌شود. محمدرضا آبادی، پانیذ اسماعیلی، ابراهیم عبدی، مصطفی عطری، یاسمن وفایی، حسین یوسفی و ارغوان راستی بازیگران این نمایش فیزیکال هست.

«شب/خارجی/یرما» در تالار مولوی

اجرای «شب/خارجی/یرما» به کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی به دلیل بیماری کرونا با ۱۰ روز تاخیر از ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۸ در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفته است. نمایش شب/خارجی/ یرما روایت زنی به نام یرما است که برای آنچه که آرزویش را دارد میجنگد و تسلیم قضاوت های جامعه نمی شود، روایت یرما با روایت های مستند بازیگران از زندگی شخصی خود گره میخورد و به این ترتیب این نمایش با تصاویر بدیع و دیدنی روی صحنه جان می گیرد.

نوفل لوشاتو میزبان «شب بیست و یکم»

نمایش «شب بیست و یکم»، نوشته محمود استاد محمد با طراحی و کارگردانی مهدی رضایی و مهدی خالدی با بازی احسان احمدی، ایمان حاج عظیمیان، مهدی رضایی، کامران طاهری، مجید عراقی، میلاد کرباسی و برسام نوری در عمارت نوفل لوشاتو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره به اجرا در آمده است. ‌

قصه این  نمایش در اواسط دهه ۵۰ در پایین شهر تهران می‌گذرد. ۲ برادر اعتیاد به هرویین دارند و پدرشان که از افراد متمول و شناخته شده محل است آنها را مجبور کرده که در طول ۲۱ روز اعتیادشان را ترک کنند و حالا ما شاهد ۲ روز از این بیست و یک روز هستیم که اتفاقات هولناک و خشنی در طول این زمان رخ می‌دهد.

کد خبر: 16116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =