صحنه‌های خالی در روزهای بازگشایی

اگرچه تئاتر مانند سینما از روز ۱۸ اردیبهشت ماه مانعی برای فعالیت خود ندارد اما این خبر خوشحال کننده‌ای برای اهالی تئاتر نبود، چرا که به‌نظر می‌رسد این بازگشایی‌ها هیچ مشکلی را از تئاتر حل نمی‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سال ۹۹ سرشار از اتفاقات ناگوار و تعطیلی‌های بی‌سابقه برای تئاتر بود؛ اسفند ۹۸ بود که زمزمه‌های تعطیلی ناشی از کرونا آغاز شد و با اعلام رسمی آغاز پاندمی، فعالیت‌ها و مجموعه‌های هنری پیش از هر حرفه و محل تجمع دیگری تعطیل شدند. بر همین اساس چراغ سالن‌های تئاتر یکی پس از دیگری خاموش شد و ادامه این وضعیت فاجعه‌بار، شرایط اسفباری را برای هنرمندان تئاتر رقم زد. تئاتری‌ها نخستین کسانی بودند که با شیوع کرونا با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شغل‌شان را برای یک هفته از دست دادند. یک هفته‌ای که البته با تمدیدهای مداوم و بی‌آنکه چشم‌اندازی از چگونگی فعالیت‌شان وجود داشته باشد تا یکسال ادامه یافت. در این مدت، اهالی تئاتر در سه زمان آثار خود را به‌ منظور اجرا بر صحنه آماده کردند و سه بار تعطیلی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شد و آن‌ها یکسال تمام در بلاتکلیفی مطلق به سر بردند.

خانواده تئاتر بعد از یک سال سخت و نفس‌گیر، سال ۱۴۰۰ را با این امید آغاز کرد که شرایط قدری مساعدتر شود، اما در کمتر از یک هفته، پس از انتقال تئاتر به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن وضعیت کرونایی در پایتخت، بار دیگر این صنف با تعطیلی کرونایی مواجه شد و بحران حاکم بر فعالیت تئاتر وارد دومین سال شد.

تا اینکه ۱۸ اردیبهشت بعد از چند هفته تعطیلی، ‌ بار دیگر در تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند اما با این حال همچنان صحنه ها خالی از نمایش است. چراکه  اهالی تئاتر برای تولید و آماده‌سازی اجرای خود، حداقل به یک زمان ۳ تا ۴ هفته‌ای نیاز دارند و در بهترین حالت از اواخر این هفته فعالیت خود را آغاز کنند. از طرفی دیگر هنوز چشم‌انداز مشخصی برای حضور تماشاگران در سالن تئاتر و همینطور تمایل گروه‌های نمایشی برای اجرای نمایش  وجود ندارد.  

از سرگیری اجراها منوط به تمایل گروه‌ها

 قادر آشنا درباره این موضوع که آیا فعالیت‌های تئاتر نیز با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های مشاغل گروه ۱ و ۲ در شهرهای قرمز گفت: علی القاعده بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که مشاغل گروه‌های ۱ و ۲ در شهرهای قرمز می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند و تئاتر نیز در گروه ۲ مشاغل قرار دارد، سالن‌های تئاتر نیز باز خواهند بود. وی یادآور شد: ما تابع مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر و از سرگیری اجراهای تئاتری با نهایت دقت و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود. البته موضوع مهم در بحث از سرگیری فعالیت‌های تئاتری منوط به تمایل گروه‌های تئاتری برای اجرا در این مدت زمان است. ما در حال رایزنی با گروه‌هایی هستیم که در تهران شهرهای دیگر اجرای عمومی‌شان متوقف شده بود تا ببینیم آیا این گروه‌ها مایل به از سرگیری اجرای خود در این بازه زمانی هستند یا نه.

کد خبر: 15279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =