پیشتازی ژانر امنیتی در میان پربیننده‌ترین‌ها!

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما از مخاطبان تلویزیون، سریال «خانه امن» در زمستان ۹۹، حتی از «عصر جدید» و «دورهمی» پربیننده‌تر بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس این نظرسنجی ۷۷.۲ درصد مردم در فصل زمستان بیننده برنامه‌های مختلف سیمای رسانه ملی و ۵۴.۱ درصد هم از این برنامه‌ها راضی بوده‌اند و به‌طور میانگین سه ساعت و ۲۱ دقیقه پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند. نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما نشان می‌دهد که در میان شبکه‌های عمومی سیما، میزان بیننده شبکه‌های سه (۵۲ درصد بیننده) و یک (۴۴.۵ درصد بیننده) از دیگر شبکه‌ها بیشتر بوده است. در میان شبکه‌های تخصصی و اختصاصی هم شبکه «آی‌فیلم» معاونت برون‌مرزی با ۴۶ درصد مخاطب و شبکه «خبر» معاونت سیاسی با ۴۳.۴ درصد مخاطب از دیگر شبکه‌های هم‌جنس خود بیشتر مخاطب داشته‌اند.

همچنین در میان سریال‌های جدیدی که روی آنتن رفته است، مجموعه "خانه امن" شبکه "یک" با کسب ۴۴  درصد مخاطب، پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیون بوده است. .پیش از این سریال «گاندو ۲» نیز در ژانر امنیتی و سیاسی، موفق شده بود با کسب ۶۱ درصد مخاطب دومین سریال پربیننده نوروز ۱۴۰۰ شود.

در این نظر سنجی سازندگان «خانه امن» که  این روزها مشغول تولید سریال امنیتی جدید خود به نام «سرجوخه» هستند و امسال فصل دوم «خانه امن» را جلوی دوربین خواهند برد، با ۴۴ درصد مخاطب، حتی از مسابقه «عصر جدید» که معمولا در صدر جدول پربیننده‌ترین‌های تلویزیون بوده مخاطب بیشتری داشته است. پس از خانه امن، دادستان با ۳۸.۵ درصد در شبکه سه، فصل پنجم پایتخت با ۳۲.۶ درصد در آی فیلم، با خانمان با ۳۰ درصد در شبکه سه، بیگانه‌ای با من است ۲۷.۴ در شبکه دو، فصل چهارم پایتخت با ۲۶.۷ درصد در آی فیلم، روزهای ابدی با ۲۳.۴ درصد در شبکه یک، شرم با ۲۲.۱ درصد پربیننده‌ترین سریال‌های فصل زمستان ۱۳۹۹ بودند.

این آمارها در حالی منتشر می شود  که در طی سال‌های اخیر شاهد سیر نزولی کیفیت سریال‌سازی در تلویزیون هستیم. اگرچه در دهه ۶۰ سریال‌سازی با امکانات کمتری صورت می‌گرفت، اما آثار فاخر زیادی از آن دهه در خاطرات و قلب مردم باقی مانده است. تلویزیون در گذشته در ساخت سریال‌ها به قدری قوی بود، که بیننده برای دیدن قسمت بعدی سریال لحظه‌شماری می کرد اما حالا چند سالی می شود که تلویزیون با ریزش مخاطب زیادی مواجه است و دست کم طی چند سال اخیر، سطرهای فراوان از کم کاری، نازل بودن محتوا، ناشی‌گری و فقدان خلاقیت را پیش چشم مان زنده می کند.

اکنون اگرچه خیلی‌ها از نبود بیننده‌های تلویزیون و کاهش آمار مخاطبان گفته‌اند اما تلویزیون همچنان اصرار بر پرمخاطبی خود دارد.سال گذشته نیز رسانه ملی و واحد افکارسنجی و روابط عمومی سازمان صداوسیما، میزان مخاطب‌شان را حدود ۸۲درصد اعلام کردند و معتقد بودند از جمعیت حدود ۸۵میلیون نفری ایران چیزی حدود ۶۵میلیون نفر بیننده تلویزیون هستند و بیش از ۵۰ میلیون نفر یکی از برنامه‌های رسانه ملی را به طور مداوم پیگیری می‌کنند.اما واقعا  این نوع نظرسنجی‌ها درست و دقیق و قابل استناد هستند؟

تلویزیون به طور حتم تماشاگران خود را هم به‌صورت ثابت و هم مقطعی به‌خصوص در شهرها و روستاها تلویزیون داشته و دارد و البته این رسانه همواره توانسته در اعیاد و تعطیلات تعداد بیننده حداقلی را برای سریال و فیلم‌هایش جلب کند اما اینکه قواعد این نظرسنجی‌ها به چه صورت است و مبنای آن چیست را هیچ‌کس نمی‌داند. 

کد خبر: 15010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =