ثبات قیمت خرما در سال جاری

رییس انجمن ملی خرما گفت: به دلیل تورم، هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی ۵ برابر شده است اما خرما تنها محصول کشاورزی است که افزایش قیمت نداشته است.

محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهارکرد: هر ساله قیمت خرما در ماه رمضان ۱٠ درصد افزایش پیدا می‌کند ولی این میزان افزایش قیمت هزینه‌های کشاورزان را پوشش نمی‌دهد و اگر بخواهیم ۱٠ درصد افزایش قیمت داشته باشیم تا کشاورزان نابود نشوند، ستاد تنظیم بازار وارد عمل می‌شود.

وی افزود: در فروردین ماه تورم ۴٠ درصدی را تجربه کردیم و به دلیل تورم، هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی ۵ برابر شده اما خرما تنها محصول کشاورزی بود که افزایش قیمت نداشت.

رییس انجمن ملی خرما با اشاره به نبود انگیزه در کشاورزان برای ادامه تولید، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ در آستانه رسیدن به نیم میلیارد دلار صادرات خرما بودیم ولی در شرایطی که کشور نیاز به ارز داشت ستاد تنظیم بازار صادرات خرما را ممنوع کرد.

رشید فرخی گفت: با این تصمیم، صادرات خرما ۵۰ درصد افت کرد و بازارهای محصول ایرانی از دست رفت و دیگر کشورها جای ما را در بازار گرفتنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر انبارها از خرمای سال زراعی قبل پر است و مشکلی برای تامین نیاز مردم وجود ندارد. در این راستا جلساتی با وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار برگزار کردیم تا برای ذخایر انبارها تصمیمی گرفته شود.  

به گزارش آتیه‌آنلاین،  سالانه  ۸.۵ میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن سهم ایران بوده و به عنوان دومین تولیدکننده در دنیا شناخته می‌شود اما هرساله حجم زیادی از خرماهای تولیدی کشور به دلیل عدم بازار رسانی مناسب و تقاضا به صنایع تبدیلی وارد می‌شود.

کد خبر: 14967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =