فرمول تکراری «ماه عسل»

امسال ویژه‌ برنامه‌های افطار شبکه های تلویزیونی به تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور اختصاص دارد، برنامه هایی با  داستان های تکراری «اشک‌آور» که بدون به‌کار بردن کمی ایده و خلاقیت مشابه «ماه عسل» ساخته شده اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در ماه رمضان عموم مردم  اوقات فراغت و استراحت خود را با تماشای آثار تلویزیون سپری می‌کنند. به همین جهت در این ماه ،صدا و سیما مخاطبان بیشتری دارد و زمان بهتری برای جذب مخاطب است. در این میان ویژه برنامه‌های افطار تلویزیون سال‌هاست که مورد توجه مخاطبان و تولیدکنندگان تلویزیونی قرار گرفته و عرصه‌ای را برای رقابت برنامه سازان در ماه رمضان فراهم آورده است.

این نوع برنامه تقریبا ۱۴سال پیش با برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی شروع شد. برنامه‌ای که ساعاتی پیش از افطار آغاز می‌شد  و مهمان‌های آن به طور کلی مردم عادی جامعه بودند که در زندگی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و حادثه های مهمی در زندگی‌شان رخ داده‌است. پخش این تک برنامه تا سال ۹۷ ادامه داشت و  به شدت مورد استقبال واقع  شد و تلویزیون در آن سال‌ها با تولید و پخش این برنامه با سوژه‌های جدید توانست مخاطب خوبی پیدا کند.اکنون پس از گذشت سه سال از بسته شدن پرونده این برنامه، مدیران سیما به واسطه پربیننده‌ بودن «ماه عسل»  ترجیح دادند راه این برنامه را با نسخه‌های مشابه آن و بدون به‌کار بردن کمی ایده و خلاقیت ادامه دهند. به گونه ای که  در ساعات نزدیک افطار، با نگاهی اجمالی به شبکه‌های تلویزیونی از دیدن چندین برنامه به اصطلاح ماه عسلی که  با فرمول تکراری و ساختاری کاملا مشابه، با حضور یک یا چند مهمان ضبط می شوند و مجری در مقابل، با طرح پرسش هایی تقریبا یکسان، سعی در پیشبرد برنامه دارد ، متعجب خواهید شد!

اگر حوالی افطار شبکه یک تلویزیون را تماشا کنید، مجری روحانی روبه‌روی میهمانش نشسته و در هر قسمت خانواده ای  قصه زندگی‌اش را تعریف می‌کند. در واقع این برنامه نیز مانند «ماه عسل» تلاش می‌کند با روایت قصه‌های خود، گذشت، فداکاری در زندگی، بخشش و امید به زندگی را رواج دهد.سراغ شبکه ۲ می‌روید؛ برنامه «آدم‌های خوب شهر» که رمضان سال گذشته هر روز بعد از ظهر از شبکه ۲ پخش می‌شد، امسال به عنوان ویژه‌برنامه افطار این شبکه روی آنتن می‌رود. سید کاظم احمدزاده، مجری این برنامه تلویزیونی، در هر قسمت با یکی از آدم‌های خوب شهر که اقدام به کاری خیر و نیکوکارانه کرده‌اند، به گفت‌وگو می‌نشیند  که این فرمول پیش از این نه تنها در «ماه عسل» و همه ویژه‌برنامه‌های افطار ماه رمضان بلکه در دیگر برنامه‌های تلویزیون مانند «هزار داستان» و «فرمول یک» هم استفاده شده بود.

اگر گذرتان به شبکه سه هم افتاد «مثل ماه» را خواهید دید. برنامه ای که در غیاب احسان علیخانی و برنامه «ماه عسل» تصمیم گرفت یک کپی کامل از این برنامه را با اجرای رسالت بوذری روی آنتن بفرستد.در این میان تنها ویژه‌ برنامه ای با ساختاری متفاوت از دیگر برنامه‌ها، «زندگی پس از زندگی» ست که  شبکه چهار در لحظات عرفانی افطار پخش می‌کند. در این برنامه مستندگونه از مرگ و قصه‌های پس از مرگ می‌گویند. شبکه ۵ نیز امسال در  لحظات قبل از افطار، برنامه «شهر زیبا» را با اجرای مصطفی امامی روی آنتن برده است. این برنامه هم میزبان چهره‌های مردمی است و  هم مانند ۴ شبکه قبلی میهمان دارد.

اکنون با رصد ویژه برنامه های افطار شبکه های تلویزیونی مشخص است که تلویزیون در ساخت ویژه‌برنامه‌های افطار هم دچار تکرار شده است و گویا ماه عسل های تلویزیون تمامی ندارد. در حالی که مردم از تماشای آن در این سال‌ها اشباع شده‌اند.

کد خبر: 14582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =