بیماران، نخستین ذی‌نفعان نسخه الکترونیک

با توجه به اهمیت مقوله سلامت و در راستای ارائه خدمات بهینه و خدمات هوشمند سلامت، سازمان تامین اجتماعی تصمیم به توقف صدور دفترچه درمانی و جایگزینی آن با نسخه الکترونیک گرفت. در این بین، پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها، بیمارستان ها و سایر مراکز پاراکلینیکی توانستند با متصل شدن به سامانه تامین اجتماعی و یا استفاده از واسط‌های برنامه نویسی کاربردی (API) از این خدمت بهره‌مند شده و نسخه‌ها را به صورت الکترونیکی تولید کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی دکتر حمید جلیلوند متخصص بیماری‌های داخلی از جمله پزشکانی است که از از یک سال و نیم پیش استفاده از نسخه الکترونیک را آغاز کرده است. برای اطلاع از ماحصل تجربه او در بهره‌مندی از نسخه الکترونیک، گفت‌وگویی را با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

جنابعالی از جمله پزشکانی هستید که از نسخه الکترونیک استفاده می‌کنید؛ لطفا تجربه خودتان را در خصوص مزایای این طرح بفرمایید.

اجرای طرح نسخه الکترونیک اقدامی ضروری و حتمی است که باید بدون هیچ کم و کاستی ادامه داشته باشد. حذف نسخه کاغذی و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ می‌تواند اثرات زیست محیطی فراوانی داشته باشد. صرفه جویی در وقت و زمان از دیگر منفعت‌های این طرح برای مردم است.

ذی‌نفعان درمان نسخه الکترونیک چه کسانی هستند؟

با این اقدام، بیماران اولین سود را می‌برند. وقتی تمام اطلاعات بیماران وجود داشته باشد، پزشکان بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که سیر بیماری به چه صورت بوده و بیمار به چه درمان‌هایی بهتر جواب می‌داده است. این درمان‌ها برای بیمار چه عوارضی داشته و در عین حال هزینه‌هایش چطور کنترل می‌شود. دومین ذی‌نفع این اقدام، پزشکان هستند. زیرا در کوتاه‌ترین زمان و با دیدی باز می‌توانند تصمیم بگیرند. به عنوان مثال اگر بیماری به دارویی حساسیت داشته باشد، در سوابق او ثبت شده و پزشک به سرعت می‌تواند تصمیم‌های درستی بگیرد و در عین حال تداخل دارویی و عوارض داروها بر روی بیماران را کنترل کند. همچنین با استفاده از فناوری‌های اطلاعات در حوزه درمانی، بیمه‌ها و دولت نیز منتفع شده و می‌توانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند تا منابعشان را در حوزه‌هایی که بیشتر نیاز است، متمرکز کنند.

در خصوص تمهیدات و امکاناتی که برای تسهیل و توسعه نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان فراهم شده بفرمایید.

 

تسهیل و توسعه نسخه‌نویسی منوط به زیرساخت‌های مناسب است. در حال حاضر قطعی اینترنت، کندی سرعت اینترنت، نبودن لیست کامل داروها، اختلاف بین کد بعضی از داروها با نسخه‌های داروخانه، مطالبی محدود کننده است. بسیاری از پزشکان به خصوص مسن‌ترها با نسخه الکترونیک و استفاده از رایانه به خوبی آشنا نیستند. در مورد کد داروها به طور مثال آمپول زیر جلدی رسیژن، دارای کد  K۴ در نسخه الکترونیک است، در حالی که در نسخه فارماکوپه تامین اجتماعی که باید به تایید داروخانه برسد کد این آمپول متفاوت‌ است و بیمار مجبور به دریافت نسخه آزاد می‌شود.

چقدر امکان خطای پزشکی در این طرح وجود دارد؟ مشکلات سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک را بفرمایید.

در نسخه نویسی الکترونیک احتمال خطا به مراتب از سوی پزشک و از سوی داروخانه کمتر خواهد بود اما همانطور که گفتم ناهماهنگی بین کدهای دارویی، مشکل بزرگ این روزهای ما پزشکانی است که از نسخه الکترونیک استفاده می‌کنیم. از طرف دیگر اخیرا با فعال کردن امضای الکترونیکی، اختلالی در تایید نسخ به وجود آمد که با زحمات فراوان همکاران شما در مرکز اسناد، مشکل برطرف شد. به اعتقاد من، راه ارتباطی مناسب جهت حل مشکلات به وجود آمده در نسخه نویسی الکترونیک این است که زمانی که پزشکان با مشکل خاصی برخورد می‌کنند، به طور مستقیم بتوانند با فردی که توانایی حل موضوع را دارد ارتباط داشته باشند؛ در غیر این صورت کار بسیار دشوار خواهد بود.

در مدتی که از نسخه الکترونیک استفاده می‌کنید، میزان رضایت‌مندی خود را از این طرح بفرمایید.

بیش از یک سال و نیم است که از این امکان استفاده می‌کنم. به خصوص یکی دو ماه اخیر به تعداد بسیار بیشتری نسخه الکترونیک تولید کرده‌ام و در مجموع رضایت ۷۰ درصدی دارم.

چه توصیه‌ای به اعضای جامعه پزشکی برای حمایت از پروژه نسخه الکترونیک دارید؟

حتماً به همکاران خود پیشنهاد می‌کنم که از نسخه الکترونیک استفاده کنند. بحث نسخه الکترونیک یکی از الزامات امروزه حوزه درمان است. موضوع درمان در عصر امروز باید بتواند از تکنولوژی‌های روز استفاده کند که یکی از این تکنولوژی‌ها، نسخه نویسی الکترونیک است. امیدوارم با تمهیدات و پشتیبانی شما عزیزان راه شروع شده به سرمنزل مقصود برسد.

کد خبر: 14355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =