۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 14235

تحول دیجیتال و ارزش‌آفرینی در فرایندهای مالی ارائه خدمت

جمیل حق پرست، معاون برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی
تحول دیجیتال و ارزش‌آفرینی در فرایندهای مالی ارائه خدمت

در تمامی سازمانها، حتی سازمانهایی که ماموریت آنها تولید و ارائه خدمات مالی نمی باشد، فرایند ها وفعالیت های مالی همواره مورد توجه جدی بوده و در برنامه ریزی و سنجش کارایی و اثر بخشی نقش حائز اهمیتی را ایفا می نمایند.

طبعاً در سازمانهای درآمد – هزینه ای، این مقوله اهمیتی دو چندان یافته و عملکرد سازمان و به تبع آن بهره وری و رضایت خدمت گیرندگان با گردش کارهای مالی و رویه های ثبت، نگهداری و دستیابی به اطلاعات آن درهم تنیده خواهد بود. بی تردید سازمان تامین اجتماعی نیز که واجد همین ماهیت می باشد، از این مهم مستثنی نبوده و در قریب به اتفاق خدمات آن، رد پایی از فعالیت های مالی مشهود است.
بر این اساس آنگاه که بهبود و اصلاحاتِ روش های ارائه خدمت و طرح هایی از جنس تحول دیجیتال در اولویت برنامه های سازمان قرار می گیرد، یقینا ً بازنگری در رویه ها و سیستم های مالی ضرورت یافته  و می توان  با سیستم سپاری و هوشمند سازی فعالیت ها، در روند تحول و ارائه خدمت غیر حضوری موثر واقع گردید.
اکنون، همسو با یکی از طرح های مهم تحول دیجیتال سازمان موسوم به طرح ۳۰۷۰ و شعار کاهش ۷۰ میلیون مراجعه در سال با ارائه غیر حضوری  ۳۰خدمت بیمه ای، معاونت برنامه ریزی، مالی وپشتیبانی به ویژه حوزه مالی سازمان که از دیر باز توسعه و بهره برداری از  فناوری اطلاعات را در دستور کار خود داشته است، با سرعتی بیش از پیش، با تحلیل انتظارات مراجعین، شناسایی دستاورد های فناوری و اهتمام شبانه روزی در لایه های مدیریتی و کارشناسی توفیق یافته است بهبود هایی ارزشمند در روند ارائه خدمت پدید آورد که از جمله می توان به:
 برقراری امکان پرداخت برخط تعهدات کوتاه مدت (پاداش ازدواج،کمک هزینه کفن و دفن،غرامت مقطوع، بیمه بیکاری و...) به ذینفعان
 برقرای امکان وصول برخط حق بیمه (بیمه اختیاری،حرف و مشاغل آزاد و اقساط بیمه سربازی و...)  و ارائه بی درنگ خدمت
 حذف چک درفرایند پرداخت تعهدات کوتاه مدت درتعامل با بانک رفاه
اشاره نمود. بالطبع این دستاورد ها علاوه بر تاثیری که در روانسازی ارائه خدمت و جلب رضایت به ذینفعان دارد، با کاهش حجم مراجعات به واحد های اجرایی و حذف فعالیت های دریافت و پرداخت( مربوط به تعهدات و وصول حق بیمه) در شعب و همچنین حذف فعالیت هایی نظیر تجمیع ،کنترل و صحت سنجی اطلاعاتِ پرداخت در واحد های ستادی، دربهره وری سازمانی و بهبود های ساختاری نیز تاثیری جدی داشته است. 
اینک هنگام آن است که با نگاهی نو به فرایند ها و فعالیت های مالی بپردازیم و توان آزاد شده همکاران خدوم وفکور این حوزه را در تثبیت رویه های بهبود یافته، اصلاح و بازنویسی ضوابط و دستورالعمل ها، توسعه فعالیت های تحلیلی و پردازش داده های انبوه به کار گیریم.یقینا این مهم، با ایده های نو ارزشی دیگر خواهد آفرید.

کد خبر: 14235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =