خیزش علیه مالک میلیارد دلاری آمازون

علیرغم اینکه بازخواست از آمازون در زمینه شرایط نامناسب کاری با شکست مواجه شده است اما اتحادیه‌های کارگری همچنان در برابر ناملایمت‌های این غول تجاری ایستادگی می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به ‌رغم سودهای سرشاری که طی یک سال گذشته شرکت‌هایی مانند آمازون به دست آورده‌اند، وضعیت کارگران در این شرکت‌ها همچنان اسفبار است. این در حالی است که بیشتر تلاش فعالان حوزه اجتماعی و کارگری برای بازخواست آمازون در زمینه شرایط نامناسب کاری با شکست مواجه شده است. با این همه، اتحادیه‌های کارگری همچنان در برابر ناملایمت‌های این غول تجاری ایستادگی می‌کنند.
اعتصاب ۴ روزه
طی روزهای گذشته گزارش شد که اتحادیه کارگری «وردی» که یکی از اتحادیه‌های کارگری صاحب‌نام و قدیمی ‌در آلمان محسوب می‌شود، از کارگران در شش انبار آمازون واقع در این کشور اروپایی خواسته به مدت چهار روز دست به اعتصاب بزنند. این اقدام، جدیدترین تلاش اتحادیه کارگری مذکور برای وادار کردن کمپانی آمازون برای به رسمیت شناختن قراردادهای دسته‌جمعی است. «وردی» اعلام کرد اعتصابات در انبارهای آمازون واقع در راینبرگ، ورن، کوبلنز، لایپزیگ و دو انبار دیگر در بدهرسفلد نشان‌دهنده آغاز غیررسمی ‌مذاکرات برای دستمزد در صنعت خرده‌فروشی و ارسال سفارش است. قرار است مذاکرات مذکور در هفته‌های آتی آغاز شود. نماینده این اتحادیه کارگری گفت: «آمازون در بحران ویروس کرونا به سودآوری دست یافته است. به همین دلیل تنها باید اجتناب از پرداخت دستمزد در اینجا متوقف شود.» گفتنی است وردی خواهان افزایش ۴.۵ درصدی کارگران در بخش خرده‌فروشی و ارسال سفارش است.
 انسان، نه ربات
رینا کامینگز از زمان آغاز فعالیت خود در اواخر سال ۲۰۱۸‌، هر هفته سه بار شیفت ۱۲ ساعته در انبار عظیم آمازون در شهر نیویورک‌، به نام (JFK۸)، در جزیره استاتن کار کرده است. به عنوان یک کارگر در اسکله کشتی‌های خروجی‌، کار او بازرسی و اسکن است با نرخ کار اجباری هزار و ۸۰۰ بسته در هر ساعت که از طریق یک ناودان فرستاده و قبل از اینکه از مرکز برای تحویل خارج شوند، روی تسمه نقاله حمل می‌شوند. کارگرانی مانند کامینگز به آمازون کمک کردند تا بهترین کریسمس را طی سالیان اخیر داشته باشد. حمل‌ونقل سریع‌تر سبب شد درآمد آمازون ‌برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به ۸۷ میلیارد دلار برسد و ۱۲.۸ میلیارد دلار دیگر به ثروت ۱۲۸.۹ میلیارد دلاری جف بزوس، رئیس این شرکت اضافه شود. آمازون به تازگی قراردادی را امضاء کرده است که فضای ذخیره‌سازی در این جزیره را به میزان ۴۵۰ هزار فوت افزایش داده و برای سرعت بخشیدن به تحویل مصرف‌کنندگان در منطقه نیویورک خود اختصاص داده است.
اگرچه ممکن است مشتریان نیویورک و سهامداران آمازون از این موضوع خوشحال باشند ‌اما برخی از کارگران چنین احساسی را ندارند. در ماه نوامبر، با اوج گرفتن تعطیلات‌ سال نوی مسیحی، کامینگز یکی از ۶۰۰ کارگر انبار آمازون بود که با امضای طوماری به مدیریت خواستار آمازون برای بهبود شرایط کار شد.  در این طومار از آمازون خواسته شده که دو وقفه ۱۵ دقیقه‌ای کارگران را در یک وقفه ۳۰ دقیقه‌ای ادغام کند. کارگران می‌گویند صرف ‌پیاده‌روی از اتاق استراحت انبار ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. کارگران همچنین خواستار آن شده‌اند که آمازون برای ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی ‌راهکارهای بهتری را به آن‌ها ارائه کند. آن‌ها همچنین بر اساس گزارش‌ها صدمات این شرکت به اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA)، گزارش‌های مربوط به میزان بالای صدمات در تأسیسات آنجا را که سه برابر میانگین کشوری برای انبارها بود، مورد توجه قرار دادند. کامینگز پس از مشاهده چندین مورد مشابه در زمینه فعالیت‌های کارگری وارد ماجرا شد؛ چراکه معتقد بود با همکاران‌اش ناعادلانه رفتار شده و هیچ نگرانی‌های ایمنی و امنیتی در زمان شیفت کاری آمازون رعایت نمی‌شود. 
آسیب‌های کاری
کامینگز در این رابطه گفت: «روزهایی وجود دارد که با خودم می‌گویم فقط رحمت و لطف خدا می‌تواند من را سالم نگاه دارد.» وی گفت تنها تغییری که آمازون پس از انتشار گزارش آسیب‌های زیاد کاری انجام داد، نصب مانیتورهای ویدئویی در اطراف انبار بود که به کارگران می‌گفت ایمنی اولویت اول شرکت است. کامینگز همچنین گفت که آسیب‌دیدگی در بین همکاران‌اش شایع است و خود او هم چندین بار خطر آسیب‌دیدگی از بیخ گوشش گذشته است. چند هفته پیش‌، یک سنجاق که از تسمه نقاله بیرون آمده بود ‌یکی از دستکش‌های کار او را پاره کرد و تقریباً دست‌اش را با آن برد. وی همچنین گفت برخی بسته‌هایی که از ناودان به نوار نقاله می‌ریزند یا آنقدر بزرگ هستند که نمی‌توانند روی آن قرار بگیرند یا به طور نامناسب بسته‌بندی می‌شوند و در نتیجه ‌محتوای بسته روی کمربند باز می‌شود ‌که به گفته وی همین امر موجب آسیب‌دیدگی یکی از همکاران‌اش شد. 
ارتش سایبری
  به ‌رغم شکایت‌های متعددی که از شرایط نامناسب کاری در آمازون می‌شود، این شرکت همچنان تلاش دارد خود را مبرا از هرگونه انتقاد نشان دهد. انتشار اسناد داخلی آمازون نشان داد این غول اینترنتی تحت یک برنامه محرمانه، به استخدام و تعلیم کارمندان برای دفاع از این شرکت در فضای توئیتر پرداخته است. بنا به گزارش ایندپندنت، آمازون در خصوص ارتش کارمندانی که برای دفاع از این شرکت و جف بزوس، مدیرعامل‌اش در توئیتر در برابر انتقادات از شرایط کارمندان آمازون به کار گرفته، با دور جدیدی از تفحص روبه‌رو است. وب‌سایت اینترسپت اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهند آمازون تحت برنامه‌ای با عنوان «وریتاس»، به استخدام و تعلیم کارمندانی پرداخته تا اجازه ندهند انتقاداتی که علیه آمازون و شرایط کارمندان این شرکت در توئیتر مطرح می‌شود، بدون پاسخ بماند. طبق اسنادی که به دست اینترسپت رسیده، آمازون از سفیران‌اش خواست تجربه قوی و سابقه روابط‌عمومی ‌پاکی داشته، شوخ طبع بوده و با انرژی نظرشان را بگویند و انتقادها را مؤدبانه رد کنند. در یک آزمایش تحت این برنامه از کارمندان آمازون خواسته شد به تمرین پاسخگویی علیه این انتقادات که بزوس باید مالیات بالاتری دهد، بپردازند. این در حالی است که بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، مدیران ارشد و تیم‌های روابط‌عمومی ‌آمازون اخیراً در توئیتر رفتار تهاجمی‌تری پیدا کرده و علناً به مشاجره با نمایندگان کنگره پرداخته‌اند که از شرایط کاری در این شرکت انتقاد دارند.
بی‌عدالتی و نابرابری
البته نفوذ آمازون بسیار گسترده است. با این حال، همین گستردگی و شهرت به ضرر این شرکت تمام می‌شود. انگشت گذاردن بر موضوعاتی چون نابرابری ثروت و درآمد تا سیاست ضدانحصاری‌، روابط آمریکا با چین‌، قدرت همه‌جانبه نظارت بر محل کار و تأثیر ‌تجارت ‌در متمرکزترین و قدرتمندترین حالت ‌بر خانواده‌ها و جوامع؛ اینها موضوعاتی است که می‌تواند سیاست‌های عادی را در هم بکشد و حداقل برای یک لحظه سیاستمداران متضادی چون «مارکو روبیو» و «استیسی آبرامز» را در یک سمت قرار دهد. با این همه، به نظر می‌رسد که کارزار کارگران آمازون برای حقوق مناسب‌تر رو به سمت پیروزی دارد؛ انتخاباتی که برای پیوستن کارگران بخش‌هایی از کارگاه‌های آمازون در آمریکا به اتحادیه فروشگاه‌های خرده‌فروشی‌، عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ صورت می‌گیرد. این کمپین مورد توجه بی‌سابقه ‌رسانه‌های بزرگ و دستگاه سیاسی آمریکا قرار گرفته است. «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در ابتدای ماه مستقیماً با ویدئویی اظهاراتی بر زبان آورد که بسیاری آن را نشانه حمایت وی از این کارزار تلقی کردند. جو بایدن در سخنرانی خود اشاره کرد شرکت آمازون مالیات‌های دولت فدرال را پرداخت نکرده است. او در این سخنرانی به بار مالیات بر شرکت‌های چندملیتی و افزایش نرخ مالیات شرکتی نیز پرداخت. در ادامه، قطاری از نمایندگان و سناتورهای دموکرات‌، از جمله سناتور ایالت ورمونت «برنی سندرز»، برای حمایت از این کمپین به بسمر سفر کرداند. حتی سناتور جمهوریخواه «مارکو روبیو» نیز همراه با گزارش‌های مطلوبی از رسانه‌های راست مانند وال‌استریت ژورنال و فاکس نیوز، حمایت خود را از این کارزار اعلام کرده است. 
کارگران؛ ابزار فشار
بدون شک‌، کارگران آمازون به دنبال راهی برای مبارزه با این شرکت هستند. شرایط در آمازون غیرقابل تحمل است. کارگران در معرض شیفت ۱۰ ساعته تنها با وقفه ۳۰ دقیقه‌ای قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند بدون اعتراض این شرایط نابرابر را تحمل کنند. این شرایط کارگران را به مصدومیت می‌کشاند و چنانچه آسیب ببینند بدون هیچگونه خسارت یا مرخصی از کار برکنار می‌شوند.  این نکته را نیز باید در نظر داشت که گذشت یک سال پس از شروع بیماری همه‌گیر کرونا که باعث شد بسیاری از آمریکایی‌ها در خانه بمانند فرصتی بی‌مانند برای این شرکت محسوب می‌شد. مردم به خاطر وضعیت سلامتی، کارهای خود را در خانه انجام داده و لوازم خود را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را باید از شرکت‌هایی چون آمازون خریداری کنند. این فرصتی بادآورده برای آمازون بوده و هست که بسیاری از این خدمات را تأمین می‌کند. درآمد آمازون در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۴۰ درصد و نیروی کار آن حدود ۵۰ درصد رشد داشت. البته شکی نیست که کارگران آمازون بنا نیست از این مزایا بهره‌مند شوند. ریموند ولز از اکتبر سال ۲۰۱۸ تا نوامبر سال ۲۰۱۹ به عنوان بسته‌بندی در انبار آمازون (JFK۸) کار می‌کرد. او باید با سرعت ۷۰۰ قلم کالا در ساعت بسته‌بندی می‌کرد. وی گفت کارگران به دلیل از دست دادن این نرخ‌ها مرتباً اخراج می‌شوند. ولز افزود: «این تنها چیزی است که آن‌ها برای‌شان مهم است. آنها به کارمندان خود اهمیتی نمی‌دهند. ‌آن‌ها بیشتر از اینکه به کارمندان اهمیت دهند، به ربات‌ها اهمیت می‌دهند. من دو بار به دلیل اینکه حالم خوب نبود به بخش پزشکی انبار رفتم و تنها کاری که آنها کردند این بود که یک آسپرین به من داده و بار دیگر مرا به سر کار فرستاند.» انتخابات پیش رو یکی از مهمترین رویدادهای کارگری در قرن جدید است و باید امیدوار بود که نتایج آن بتواند بار دیگر امید را برای مقابله با شرکت‌های سرکوب‌گری چون آمازون در دل همه بیدار کند.
گزارش: کامران برادران
کد خبر: 12738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =