ورود ویروس انگلیسی از عراق، مهمترین عامل موج چهارم

رییس جمهوری گفت:مهم ترین و بزرگترین عامل ورود موج چهارم کرونا ورود ویروس انگلیسی از عراق به ایران بود.

به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما تاکنون سه موج شیوع را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: تمام تلاش ما از اسفندماه سال گذشته این بود که وارد موج چهارم نشویم،  اما امروز این اتفاق متاسفانه رخ داده است. اگر بخواهیم عوامل این موج چهارم را بشماریم اولین علت شیوع ویروس انگلیسی از مرزهای عراق است.

وی افزود: مسئله دوم تجمع و ترددهای فراوان مردم پیش از عید در محل کسب‌وکارها بوده است. و عامل سوم خود مراسم عید نوروز است که هرچند کار خوبی از جهت ملی و دینی است اما این دیدوبازدیدهای فراوانی که افراد در منزل یکدیگر به خاطر صرف پذیرایی ماسک را کنار می‌زدند و همین عامل ابتلا می‌شد.

روحانی با اشاره به مراسم مختلف در ماه شعبان اظهار کرد: عامل دیگری در این زمینه برگزار عروسی یا مراسم دیگر خانوادگی در این ماه بوده است که افراد یکدیگر را هم دعوت کرده‌اند. همچنین سفر مردم به شهرهای قرمز و نارنجی که آن را ممنوع کرده بودیم، یکی دیگر از عوامل ایجاد موج چهارم است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه افرادی مبتلا بودند و در عین حال به دیدوبازدید عید و مسافرت رفتند، تاکید کرد: این تخلف بسیار بزرگی است. این فرد نباید از خانه خارج شود. باید با اینگونه موارد برخورد شدید شود. متاسفانه بعضی جاها گزارش‌ها می‌گوید که چنین مواردی رعایت نشده است. همچنین کسانی که باید مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا را اجرا کنند نیز لازم است در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهند.

وی تصریح کرد: جلوگیری از شیوع کرونا یک جمله بیشتر نیست. اگر پروتکل‌های بهداشتی بالای ۹۰ درصد رعایت شد که جامعه حفظ سلامت خواهد کرد اما اگر این میزان کاهش یابد عوارض آن دامن همه مردم جامعه را می‌گیرد و امروز رعایت پروتکل‌ها به ۶۵ درصد رسیده است که معلوم است چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت.
 

روحانی با تاکید بر اینکه همه کسانی که مکلف به اجرای مصوبات ستاد در نهادها و ارگان‌های مختلف هستند، باید با تمام توان به صحنه بیایند، گفت: اگر برای مناطق قرمز و نارنجی مقرراتی را مشخص کردیم و این مقررات روی کاغذ بماند و دستورالعمل‌ها اجرا نشود، خاصیتی ندارد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه اگر مراعات پروتکل‌ها به ۵۰ و ۶۰ درصد رسید خطر در کمین است، یادآور شد: حتی اگر ویروس انگلیسی نباشد یا اینکه عید هم نباشد، ما باید پروتکل‌ها را کامل رعایت کنیم. امروز آمار و ارقام به ما نشان داد که پروتکل‌ها به طور متوسط ۵۶ درصد مراعات می‌شود.

وی یادآور شد: در مبارزه با کرونا همه دنیا باید دست به دست هم دهند تا نقطه‌ای اطمینان بخش حاصل شود و یکی از این نقطه‌های اطمینان واکسن است. اگر واکسن به اندازه کافی تولید شود، و به اندازه کافی واکسیناسیون انجام شود، شاید در روند کنترل آن تاثیر داشته باشد. واکسن بی تردید هم در ابتلا و هم در مرگ و میر تاثیرگذار است بنابراین با همه توان و قدرت باید واکسن خارجی تا روزی که واکسن داخلی به بازار بیاید وارد کنیم.

روحانی با بیان اینکه واکسن داخلی هم که به بازار آمد باید با همه توان برای حمایت از آن کمک کنیم، تصریح کرد: شاید واکسن داخلی کافی باشد و نیاز به وارد کردن نباشد اما امروز باید همه توان خود را برای تهیه واکسن به کار بگیریم که مردم از این نعمت الان استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در مبارزه با کرونا همه باید یکصدا باشیم، اظهار کرد: روزها و هفته‌های سختی در پیش رو داریم بنابراین نباید چندصدایی در این زمینه باشد. اینکه ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای جلوگیری از چندصدایی است. اگر بنا باشد هرکسی در تلویزیون مصاحبه کند و هر حرف و بیانی به کار بگیرد که نمی‌شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما یک ستاد هستیم و وقتی تصمیم می‌گیریم همه با هم مسئولیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم. چندصدایی جز اینکه به دست ضدانقلاب و ایران بهانه می‌دهیم هیچ کار دیگری نیست و در کنار آن باعث خسته شدن کادر درمان می‌شویم.

 روحانی اظهار کرد: اگر کسی به ناروا بگوید مصوبه ستاد ملی را فلان نهاد اجرا نکرد، باعث خستگی و ناامیدی کادر درمان می‌شود چرا که می‌گویند وقتی نهادی با آن عظمت همکاری نمی‌کند ما برای چه کار کنیم. اگر هم بر فرض صحت هم دارد باید به آن نهاد گوشزد کنیم که وارد عمل شود و مصوبات را اجرا کند.

وی با بیان این که اگر ما در تبلیغات و سخن گفتن، مردم را دچار یاس و مشکل کنیم کار درستی نیست، افزود: ما فکر می‌کردیم که موج چهارمی قرار است بیاید و همه تلاش ما این بود که وارد مرحله چهارم نشویم و به همین دلیل بیشترین مراقبت ما از فرودگاه‌ها بود و فلان پرواز از انگلیس ممنوع شد و در پروازهای اروپایی دقت شد اما متاسفانه از جای دیگری اتفاق افتاد و دیدیم که کلا از جایی دیگر بند را آب برده است و همه ویروس‌های انگلیسی از مرز عراق، ایلام و خوزستان وارد شده است.

روحانی با یادآوری اینکه امروز کادر درمان خسته است، اظهار کرد: جامعه ما هم خسته است و یک سال و نیم است گفتیم فرزندش مدرسه و جوانش، دانشگاه نرود. بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کردیم؛ همه خسته هستند و در خستگی تصمیم گیری کمی سخت است و ناچار به تصمیم گیری محتاطانه هستیم. اما در عین حال چاره‌ای برای ما وجود ندارد.

وی گفت: اگر می‌گوییم از امروز تا ۱۰ روز همه محدودیت ها با شدت اعمال شود، می فهمیم اعمال کردن در این خستگی جامعه کار سختی است اما چاره دومی وجود ندارد و به عبارتی راه دومی پیش روی ما نیست و باید همه پروتکل ها را مراعات کنیم.

رئیس جمهوری افزود: ممکن است کسی بگوید خوب بود شما مرزها، فرودگاه‌ها یا همه بخش‌ها را آنچنان محکم می گرفتید که ویروس انگلیسی وارد نشود؛ آیا کسی توانست این کار را بکند؟ همه کشورهای اروپایی که مرزها و پروازهای خود را بستند آیا مصون ماندند؟ اصلا این داستان، داستانی است که می‌توان برای آن تاخیر ایجاد کرد. اما اینکه بگوییم ۱۰۰ درصد مرز را جوری می بندیم که این ویروس وارد نشود امکان پذیر نیست.

روحانی یادآور شد: علت این که می‌گویم این ماجرا پاندمی است، این است که یعنی تا دنیا نتواند با هم مبارزه کند، موضوع کرونا حل نمی شود. این اشتباه است که برخی کشورها مانند غربی ها همه چیز را برای خودشان می‌خواهند و می‌گویند بقیه کشورها آلوده باشند و اینکه نمی‌خواهد به آنها دارو و واکسن بدهند، خطای بزرگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر ۵ کشور هم از ویروس مصون باشند و کشورهای اطراف از این پاندمی نجات نیافته باشند آن‌ها هم مجدد گرفتار می‌شوند.

رییس جمهوری افزود: به هر حال الان این اتفاق افتاده است و وارد این مشکل شدیم. این مشکل واقعی است که باید هم واقعیت‌ها را بدانیم و همانجایی که لازم است بگوییم اما این که هرکس یک طور حرف بزند اینها به ضرر کشور است و همه باید مراعات کنیم. امروز باید همه دست به دست هم دهیم یک دوره سخت ۱۵ روزه پیش رو است که همه باید مراعات کنند چرا که بر دوش کادر درمان بار سنگینی است.

وی بار دیگر تاکید کرد: در زمینه واکسن از همه توان دولت استفاده می‌کنیم که واکسن بیشتر وارد کشور شود و به تبع واکسیناسیون هم بیشتر شود و در داخل کشور هم بتوانیم واکسن داخلی را تولید کنیم.

روحانی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: تصمیم اول این است که ما امروز ۱۲ هزار تخت بیمارستانی آماده داریم. این تخت‌های بیمارستانی گاهی بیش از ۹۰ درصد آن آماده است و تجهیزاتی می‌خواهد که نیاز به ارز دارد. آماده کردن این بیمارستان‌ها با توان داخلی امکان پذیر است. بیمارستانی که تخت و پرستار و دکتر و آنچه برای کرونا لازم است، آماده است آن را افتتاح می‌کنیم تا تجهیزاتی که باقی مانده است را به مرور کامل می‌کنیم بنابراین همه توان را به کار می‌گیریم که در کوتاه ترین زمان ممکن این ۱۲ هزار تخت جدید وارد مدار شود.

رییس جمهوری ادامه داد: از نظر استخدام کادر درمان همه کارهای لازم انجام گرفته است و در بهمن ماه سال گذشته مجوز صادر شده است و بقیه کار با نظر وزارت بهداشت و درمان است که کارهای استخدامی را سریعتر انجام دهد و این کار انجام بگیرد که مشکلی نباشد.

وی با بیان اینکه امروز بسته حمایتی ماه رمضان را تصویب کردیم که ۶۰ میلیون نفر از آن استفاده خواهند کرد، افزود: بسته معیشتی ماهیانه پرداخت می‌شود و امروز یک نوبت اضافه به خاطر ماه رمضان پرداخت می شود. همچنین نیاز به تغییری در سقف بودجه برای موارد ضروری کرونایی بود که امروز آن را تصویب کردیم که به آن هم عمل می شود. در کنار آن افرادی که وام گرفتن که قبلا اعلام کردیم و مهلتی داده بودیم برای پرداخت تا پایان سال ۹۹ که آن را شش ماه دیگر تمدید کردیم که برای مردم توضیح داده می‌شود.

کد خبر: 12706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =