بلای انگلیسی که در خوزستان جا خوش کرده است

کرونای انگلیسی این روزها بلایی همه گیر شده که در استان خوزستان جا خوش کرده است و قصد رفتن ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، رنگ بازی کرونا با مردم تمامی ندارد، مرگ و میر دوستان و نزدیکان بر اثر کرونا همچنان ضایعه دردناکی است که هنوز تکراری نشده، آنقدر این ویروس گستاخ شده که بر گوشه گوشه زندگی سایه انداخته  است، به هر طرف که نگاه کنی رد پای آن جا مانده است، فکر و ذکرمان این ویروس لعنتی و امید به واکسنی است که همه این اتفاقات را شاید روزی به خاطره تبدیل کند.

در نخستین روز هفته گذشته خبر خوش خروج هشت شهرستان خوزستان از وضعیت قرمز کرونا منتشر شد  اما دیری نپایید که خوزستان به خانه اول  بازگشت و دوباره شهرهای بیشتری در این استان قرمز شدند.

مسئولان کشوری و استانی همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارند و آن را عامل مهمی در کاهش کرونا می‌دانند اما مردم جسته و گریخته به رعایت پروتکل‌ها معتقدند در برخی شهرها و روستاها هنوز مجالس عروسی‌ و عزا به سبک و سیاق قبل از کرونا و با جمعیت‌های بالا برگزار می‌شوند.

محدودیت‌های کرونا  شامل محدودهای ورود خروج پلاک‌های بومی و غیر بومی، چگونگی حضور کارمندان ادارات متناسب با رنگ هر شهر کم و بیش اعمال می‌شوند.

تاکنون ۲۳ هزار دوز واکسن به مردم خوزستان تزریق شده است از این تعداد ۱۵ هزار و ۱۶۵ دوز به کادر درمانی، ۴۲۳ واکسن به کادر بهداشتی، یک‌هزار و ۷۸۰ واکسن بیماران خاص، ۳۶۵ دوز به پزشکان بالای ۶۰ سال، ۴۸۳ واکسن به جانبازان، ۵۶۰ دوز پاکبانان و ۳۸۳ واکسن به سالمندان خوزستان تزریق شده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال حاضر ۲۵ درصد موارد بیماری در خوزستان از تماس با افراد خانواده است همچنین ۲۳ درصد تماس با سایر بستگان، ۱۸ درصد تردد درون شهری، ۱۱ درصد تردد خارج شهر و ۱۱ درصد حضور افراد در سایر تجمع ها می باشد.

در حال حاضر ۱۵ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۱۰ شهرستان نارنجی هستند.

خروج هشت شهر از وضعیت قرمز کرونایی

فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز شنبه ۱۴ فروردین از خروج هشت شهرستان استان از وضعیت قرمز خبر داد و گفت: به دنبال محدودیت‌های اعمال شده و بهبود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شهرهای اهواز، آبادان، ایذه، بندرماهشهر، دزفول، شوش، مسجد سلیمان و شوشتر از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و پنج شهرستان لالی، خرمشهر، اندیمشک، امیدیه و بهبهان قرمز کرونایی شدند.  

بنا بر گفته ابول‌نژادیان در روز شنبه گذشته ۱۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار گرفتند.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار  خوزستان نیز  شنبه گذشته در پنجاه و ششمین نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان پیش بینی کرد به دلیل برگزاری آیین‌های ترحیم در شهرستان‌های شوش و کرخه، این ۲ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار خواهند گرفت.

وی از فرمانداران خواست برخورد جدی‌تری با برگزارکنندگان جشن و عزا داشته باشند و اگر قرار است آیین بزرگی در شهرستان برگزار شود با اولیا دم صحبت کرده و با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضا جلوی برگزاری آن گرفته شود.

نگرانی از کرونای برزیلی در خوزستان

اما یکی از خبرهای مهم در هفته‌ای که گذشت ابراز نگرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از شیوع کرونای برزیلی در خوزستان بود.

فرهاد ابول‌نژادیان شنبه گذشته با بیان اینکه نگران شیوع گونه برزیلی کرونا در خوزستان هستیم گفت: ضروری است به دلیل پهلو گرفتن کشتی‌های برزیلی در بندر امام خمینی (ره)، این موضوع را جدی بگیریم گونه برزیلی کرونا از نوع انگلیسی آن بسیار خطرناک‌تر است لذا باید تدابیر لازم و جدی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

یکشنبه گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با ابراز نگرانی از بحرانی شدن وضعیت بیمارستان‌های خوزستان گفت: امیدواریم مسافرت‌های مردم در ایام عید و دید و بازدید نوروزی وضعیت بیمارستان‌های خوزستان را بحرانی نکند و با کمبود تخت مواجه نشویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: احتمال آن وجود دارد که مسافرت های استانی و شهرستانی، تا حدودی وضعیت کاهشی بیماران بستری در شهرهای نارنجی را به خطر بیاندازد.

همچنین فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در همان روز با بیان این که  ۹ بیمارستان اهواز همچنان به بیماران کرونایی خدمات رسانی می‌کنند توضیح داد: همچنان بار مراجعه به مراکز درمانی بالا و قرمز است البته مشکل تجهیزاتی و کمبود تخت نداریم و وزارت بهداشت به لحاظ تامین دستگاه اکسیژن ساز حمایت خوبی از خوزستان انجام داده است.

استاندار خوزستان نیز  یکشنبه گذشته پس از یک ماه و نیم عهده داری سمت استانداری نخستین نشست خبری خود را در استانداری خوزستان و در فضای باز  به منظور جلوگیری از شیوع کرونا برگزار کرد.

در این نشست خبری بیش از ۵۰ خبرنگار از رسانه‌های خوزستان حضور پیدا کردند و پیرامون مسایل مختلف استان با استاندار بحث و گفت و گو کردند که  از مهم ترین این مباحث می‌توان به  وضعیت آب و فاضلاب  استان، معیشت و اقتصاد مردم، چگونگی انتصابات در استان، مقابله با کرونا، انتقال آب اشاره کرد.

سلیمانی دشتکی همچنین در یکشنبه ای که گذشت نشستی با ۴۶ دبیر احزاب مختلف خوزستان از جناح های اصولگرا، اصلاح طلب، معتدل برگزار کرد و  در آن نشست با تاکید بر اینکه مردم از حاشیه و بی‌برنامگی بیزار هستند از  احزاب  خواست برای انتخابات پیش‌رو ایده،  الگو و برنامه بدهند و به شکلی حرکت کنند که مردم بدانند چه برنامه‌ ای دارند.

 بازگشت شهرهای خوزستان به وضعیت قرمز

در روز دوشنبه گذشته فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بازگشت وضعیت چهار شهرستان خوزستان که در وضعیت نارنجی کرونایی قرار داشتند به وضعیت قرمز خبرداد و گفت: شهرستان‌های آبادان، شوشتر، دزفول و رامهرمز که روز چهاردهم فروردین به رنگ نارنجی تبدیل شده بودند مجددا قرمز شدند.

وی با بیان اینکه در روز دوشنبه ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند بیان کرد: خرمشهر، امیدیه، بهبهان، لالی و اندیمشک دیگر شهرستان‌های قرمز خوزستان هستند و اهواز، کارون، مسجدسلیمان، ایذه، شوش، شادگان، باغملک، دشت آزادگان و ماهشهر در وضعیت نارنجی و شهرستان های باوی، هویزه، هفتکل، حمیدیه، هندیجان،  رامشیر، آغاجاری، اندیکا و گتوند در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

ابول نژادیان هشدار داد: با توجه به اینکه گونه غالب ویروس کرونا در خوزستان از نوع انگلیسی است هر لحظه ممکن است تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی خوزستان تغییر کند.

قتل عام خانوادگی

یکی از خبرساز ترین سوژه های هفته گذشته متعلق به خبر قتل عام خانوادگی در شهر اهواز بود در این قتل عام بنا به گفته فرماندار اهواز  یک مرد به دلیل اختلاف خانوادگی در صبح روز دوشنبه با استفاده از اسلحه هشت نفر از بستگان خود را به قتل رساند و سپس به زندگی خود نیز پایان داد این مرد ۵۰ ساله که سابقه اعتیاد به شیشه و سابقه کیفری داشته در ساعت ۶:۴۰ دقیقه صبح ابتدا چهار نفر از اعضای خانواده همسر اول خود را با اسلحه جنگی به قتل رساند سپس به شهرستان کارون رفته و در آنجا نیز چهار نفر دیگر را با اسلحه به قتل رساند و سپس خودکشی کرد.

 در روز سه شنبه گذشته فرهاد ابول نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت بیان کرد: روند بیماری در استان خوزستان از روز بیستم اسفندماه کاهشی شد و تا اولین روز فروردین ماه این روند ادامه داشت اما بعد از تعطیلات نوروز به دلیل دید و بازدیدها و خریدهای آخر سال شاهد روند افزایشی بروز بیماری در استان هستیم.

 وی وجود پیک چهارم بیماری در ایران را  متاثر از ترکیه دانست و گفت: نباید تصور کرد که بیماری از خوزستان به دیگر نقاط کشور سرایت کرده است چرا که شهرستانهای قزوین، ارومیه و جلفا تحت تاثیر ترکیه هستند و اگر آمار بیماری در کشور افزایشی شود نباید مردم خوزستان را عامل بروز بیماری در کشور دانست، در ایام نوروز تمامی پروازها و تورها به کشور ترکیه در حال انجام بود اما در خوزستان هر مسافری که قصد خروج از استان را داشت ابتدا تست کرونا از او گرفته می شد و در صورت منفی بودن جواب تست، مجوز خروج دریافت می کرد.

کرونای برزیلی در خوزستان مشاهده نشده است

ولی‌الله حیاتی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان، روز سه شنبه گذشته گفت: تاکنون موردی از کرونای برزیلی در استان مشاهده نشده و این موضوع ما را تهدید نمی کند اما کنترل کشتی‌ها باید انجام شود تا با چالش دیگری مواجه نشویم، هر کشتی که وارد بندر می‌شود باید مراقبتها و احتیاط‌ لازم درباره آن انجام شود.  

وی افزود: کشتی هایی که از کشور برزیل در بندرامام پهلو گرفته اند ۴۰ روز پیش از این کشور حرکت کرده اند و آن هنگام موضوع کرونای نوع برزیلی مطرح نبود لذا نباید در مصاحبه ها موضوعی مانند این مطرح شود و بی دلیل یک بار روانی برای مردم استان ایجاد کند.

در سه شنبه ای که گذشت سرمربی سابق استقلال، بعد از رایزنی فراوان در نهایت هدایت تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان را بر عهده گرفت. محمود فکری پس از توافق با مدیران باشگاه نفت مسجد سلیمان به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی شد و در ادامه این فصل رقابت‌های لیگ برتر هدایت تیم را برعهده دارد.

پیش از این داریوش یزدی سرمربی این تیم بود که پس از باخت مقابل نساجی مازندران از بازیکنان تیم خداحافظی کرد تا زمزمه های پیوستن سرمربی جدید در تیم شنیده شود.

در حال حاضر تیم نفت مسجدسلیمان با ۲۰ امتیاز در مکان دوازدهم جدول رده بندی قرار دارد.

۱۷ شهر خوزستان در وضعیت قرمز کرونا

در روز چهارشنبه هفته گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز  از قرمز شدن وضعیت هفت شهرستان خوزستان خبر داد و گفت: شهرستان‌های اهواز، کارون، ایذه، مسجدسلیمان، شوش، باغملک و ماهشهر که روز چهاردهم فروردین به رنگ نارنجی درآمده بودند در ۱۸ فروردین  قرمز شدند.

وی با بیان اینکه ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند افزود: خرمشهر، امیدیه، آغاجاری، بهبهان، لالی، دزفول، شوشتر، رامهرمز، آبادان و اندیمشک دیگر شهرستان‌های قرمز خوزستان هستند، شهرستان های رامشیر، اندیکا، گتوند، دشت آزادگان، هندیجان، شادگان، هفتکل و باوی اکنون در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

امراله مردانی، رییس مرکز بهداشت شرق اهواز نیز از متوقف شدن فرایند نمونه گیری از مسافران برای تست کرونا در فرودگاه شهید قاسم سلیمانی اهواز خبر داد و بیان کرد: هدف از انجام تست در فرودگاه جلوگیری از انتشار بیماری به نقاط دیگر کشور بود اما با توجه به وضعیت قرمز بسیاری از استان های کشور انجام فرایند تست گیری در فردگاه اهواز متوقف شد.

وی عنوان کرد: در فرودگاه اهواز ۴۱ هزار تست انجام شد که از این تعداد ۴۱۲ تست مثبت بود همچنین در پایانه مسافربری شرق اهواز ۱۱ هزار تست انجام و ۹۵ بیمار کرونایی شناسایی شدند.

ممنوعیت خروج مرغ از خوزستان

در پی گرانی و کمبود مرغ در استان خوزستان سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان از نیروی انتظامی خواست جلوی خروج مرغ را از استان بگیرد تا جلوی تنش و تخلف در این بخش گرفته شود . همچنین سازمان جهاد کشاورزی مکلف شد بر میزان عرضه مرغ به کشتارگاه‌های خوزستان نظارت داشته باشد و آماری دقیقی را از این بخش ارایه دهد، و سازمان صمت نیز باید بر توزیع مرغ در بازار نظارت،  و میزان و نحوه عرضه مرغ را رصد کند و گزارش آن را ارایه دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی میزان جوجه‌ریزی در استان گفت: برای ماه مبارک رمضان امسال ۹هزار تن مرغ در استان تولید و تامین‌خواهد شد و در صورت کمبود ستاد تنظیم بازار باید مرغ منجمد توزیع کند.

خدارحم امیری زاده افزود: استان‌های ایلام و فارس اعلام آمادگی کرده اند در صورت نیاز به خوزستان مرغ عرضه کنند.

مصرف روزانه مرغ در خوزستان با توجه به گران شدن گوشت قرمز به ۴۵۰ تن رسیده است در خوزستان ۷۵۰ واحد مرغداری فعال وجود دارد.

بازگشت پیکر ۶۳ شهید دفاع مقدس

پیکرهای مطهر تازه تفحص شده ۶۳ شهید دفاع مقدس روز پنجشنبه گذشته  از طریق مرز شلمچه به کشور بازگشت.

به گفته فرمانده کمیته جستجوی مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران،  پیکرهای این شهدا پس از ۲ ماه تلاش مستمر در مناطق فکه، شلمچه، حزایر مجنون و شرق دجله پیدا شده است.

سردار پاسدار سیدمحمد باقرزاده افزود: این شهدا در عملیات‌های والفجر مقدماتی، خیبر، بدر، کربلای پنج، کربلای۸ و  تک دشمن در شلمچه در سال ۶۷ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی افزود: پیکر مطهر این شهدا در اسرع وقت برای شناسایی به تهران منتقل می شود و پس از تعیین هویت به خانواده ها تحویل داده می‌شود. همچنین اجساد پنج کشته عراقی دفاع مقدس نیز به مقام‌های این کشور تحویل داده شد.

 در پنجشنبه ای که گذشت مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از ظرفیت ها، قابلیت ها و امکانات پایانه لجستیکی شلمچه بازدید کرد.

حمیدرضا مومنی به همراه مدیر عامل و معاونین سازمان منطقه آزاد اروند و هیات همراه دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد پس از بازدید از آزمایشگاه غذا و داروی منطقه آزاد اروند با حضور در نقطه صفر مرزی ایران و عراق از پایانه لجستیکی و بارانداز تجاری شلمچه بازدید کرد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.  
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  

واکسیناسیون ۵۰ پزشک دیگر در خوزستان 

امراله مردای،  رییس مرکز بهداشت شرق اهواز پنجشنبه گفت: مرحله دوم واکسیناسیون پزشکان بالای ۵۰ سال امروز در اهواز انجام شد. واکسیناسیون پزشکان بر اساس لیست نظام پزشکی انجام می شود، سهمیه استان ۶۰۰ دوز است که در مرحله اول ۳۰۰ دوز آن تزریق شد.

وی گفت: دوز دوم واکسن ۲۸ روز بعد به این پزشکان تزریق خواهد شد. نوع گروه های دریافت کننده واکسن از سوی وزارتخانه مشخص می شود.

اما در آخرین روز هفته ای که گذشته انتشار ویدیویی از یک پیرمرد بیمار رها شده در خیابان های اهواز واکنش های بسیاری به همراه داشت در همین راستا مدیر کل بهزیستی استان خوزستان به خبرنگار ایرنا گفت:پس از اطلاع از این موضوع همکاران اورژانس اجتماعی در محل حاضر شدند. پس از بررسی و انجام امور مددکاری وی به دلیل عفونت شدید پای ناشی از بیماری دیابت برای درمان تحویل اورژانس ۱۱۵ شد.

صدیق راد اضافه کرد: سالمند مذکور در بیمارستان گلستان اهوز بستری و تحت درمان قرار گرفت و همزمان با کار درمان وی اقدامات مددکاری بهزیستی استان برای شناسایی خانواده این سالمند انجام شد که برادرش در بیمارستان حاضر شد. در صورت عدم امکان نگهداری این سالمند از سوی خانواده وی در مرکز نگهداری سالمندان بهزیستی پذیرش خواهد شد.

در روز جمعه ای که گذشت نشستی با حضور استاندار خوزستان، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس، تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و برخی مدیران استانی در استانداری خوزستان برای بررسی مساله آب شرب، آب کشاورزی و طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری همچنین طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌ رودخانه های خوزستان برگزار شد.

استاندار خوزستان در این نشست گفت: پیشنهاد شده است مسائل آب، خارج از فضای احساسی و غیرکارشناسی، بررسی و بر اساس قانون و واقعیت‌ها در این زمینه عمل شود.

کد خبر: 12694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =