اولین مهمان خاورمیانه در تل‌آویو

سفر رئیس پنتاگون به سه کشور اروپایی اگرچه برای مهار روسیه و چین انجام می‌شود اما ورود لوید آستین به تل‌آویو آنهم به عنوان اولین مقصد خاورمیانه‌ای او، بیانگر وجود تنش‌های جدید در منطقه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وزیر دفاع آمریکا قرار است در نشست ناتو که امروز برگزار می‌شود، به بررسی تهدیدهای چین و روسیه بپردازد. وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اذعان داشت، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده قرار است امروز (شنبه) به بلژیک سفر کند و با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیدار داشته باشد. وی قرار است در این دیدار به بررسی این مساله بپردازد که چگونه ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) می‌تواند به مقابله با رفتار بی‌ثبات کننده روسیه، افزایش اقدامات و فعالیت‌های نظامی چین، تروریسم و چالش‌هایی جهانی چون پاندمی کرونا و تغییرات جوی بپردازد.

در ادامه بیانیه پنتاگون همچنین آمده است: «ژنرال آستین قرار است با همتایانش و سایر مقام‌های ارشد درباره اهمیت روابط دفاعی بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کند و بر تعهد آمریکا درباره دفاع و بازدارندگی، شراکت و تضمین امنیت ائتلاف بین آمریکا و ناتو تاکید کند».

بازهم روسیه!

در همین راستا خبرگزاری اینترفکس روز پنجشنبه با انتشار گزارشی با اشاره به تحولات جاری میان مسکو و واشنگتن که در برخی از موارد منجر به تنش شده است نوشت: «چندی قبل سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری مربوط به اعزام ناوگان دریایی جدید از سوی فرماندهی ارتش فدراسیون روسیه اعلام کرد، بیش از ۱۰ کشتی از جمله قایق و کشتی‌های جنگی توپخانه‌ای برای مانورهایی از دریای خزر به دریای سیاه منتقل می‌شوند».

 این در حالی است که کشورهای غربی و اوکراین بر سر تقویت حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای کی‌یف ابراز نگرانی کرده‌اند. مسکو گفته است که نیروهایش تا زمانی که لازم باشد، در آنجا باقی می‌مانند و هیچ تهدیدی ندارند. همچنین روز پنجشنبه مسکو از آغاز بازرسی و آمادگی رزمی برنامه‌ریزی شده نیروهایش خبر داد که این ماه بیش از ۴۰۰۰ مانور انجام خواهند داد.

ملاقات وزیر دفاع آمریکا با دبیر کل ناتو در حالی در بلژیک انجام میشود که وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در راستای بررسی آموزش زمستانی، بیش از ۱۰ قایق و توپخانه دوزیست و توپخانه سیال در منطقه نظامی جنوب در حال حرکت بین ناوگانی از دریای خزر به دریای سیاه هستند. افزایش اقدامات نظامی و اعزام ناوگروه‌های جدید از سوی مسکو در حالی با واکنش‌های مختلفی همراه بوده است که دولت بایدن در حال بررسی اعزام ناوهایی به دریای سیاه در هفته‌های آتی به منظور مقابله با افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهایش با اوکراین است.

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نوشت، هواپیمای شناسایی نیروی دریایی آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای سیاه به منظور رصد تحرکات دریایی روسیه پرواز می‌کند. حضور ناوهای نیروی دریایی آمریکا در منطقه مخابره کننده پیام قدرتمندی برای روسیه و مطلع کردن کرملین است که آمریکا اوضاع را رصد می‌کند. اگر تغییراتی در اوضاع رخ دهد، ما آماده واکنش هستیم. آلمان، انگلیس و اراضی اشغالی مقاصد بعدی لویدآستین هستند و قرار است بعد از دیدار با دبیرکل ناتو از کشورهای مذکور نیز دیدار به عمل آورد.

به گفته وب سایت آمریکایی آکسیوس، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا طی روزهای آینده به اراضی اشغالی سفر می‌کند و در آنجا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی دیدار خواهد داشت

این وب سایت گزارش داد: آستین در طول سفر خود درباره موضوعات منطقه‌ای بحث خواهد کرد که از جمله مهمترین آنها پرونده ایران، لبنان و سوریه خواهد بود. تاکید بر تعهد آمریکا درباره همکاری استراتژیک با رژیم صهیونیستی از دیگر اهداف سفر وزیر دفاع آمریکا عنوان شده است. آستین از زمان استقرار رئیس جمهور دموکرات در کاخ سفید در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۰، اولین وزیر در دولت جو بایدن خواهد بود که به اراضی اشغالی سفر می‌کند.

در راه تل‌آویو

سفر وی به تل‌آویو در حالی توجه رسانه‌های مختلف را به خود جلب کرده که برخی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه بر این باورند با توجه به اینکه آستین اولین مسافر کاخ سفید برای حضور در خاورمیانه است، مطمئناً رابطه مستقیمی میان انتخاب چنین گزینه‌ای در برابر تنش‌های موجود میان تل‌آویو و اشنگتن از یک سو و تهران از سوی دیگر وجود دارد. وزیر دفاع آمریکا در شرایطی راهی تل‌آویو می‌شود که تنها چند روز قبل در عملیاتی یک کشتی اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت. اقدامی که از سوی اسرائیلی‌ها بدون پاسخ نماند و بدون ارائه هیچگونه مدارک مستدلی مبنی بر دست داشتن ایران در این اقدام، یک کشتی کشورمان در دریای سرخ هدف اقدامات خرابکارانه و عملیات دستبرد قرار گرفت. این در حالیست که هرچه اخبار دور جدید مذاکرات ایران با طرف‌های غربی در وین مثبت مخابره می‌شود، عزم رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این فرآیند بیشتر می‌شود.    

از سوی دیگر بحران موجود در عراق و حواشی مربوط به اجرای مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی و عناصر تحت فرماندهی سنتکام یکی دیگر از شاخص‌های اثرگذار در خصوص اعزام رئیس پنتاگون به عنوان اولین دمکرات در دولت بایدن در خاورمیانه است.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند توافق حاصل شده در دور آخر گفتگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد میتواند شرایط عراق را به سوی بحرانی جدی و همه‌گیر هدایت کند. موضوعی که با واکنش برخی گروه‌های مقاومت در عراق رو به رو شده و در ادامه باعث شد تا الکاظمی نیز به اتخاذ مواضعی در این خصوص بپردازد. حالا در روزهایی که مدت زمان زیادی از حضور بایدن در کاخ سفید نمی‌گذرد خاورمیانه به عنوان یکی از اهداف استراتژیک و ثابت واشنگتن با رشد روزافزون بحران برای آمریکایی‌ها همراه شده است. بحرانی که به اعتقاد ناظران و مفسران مسائل امنیتی نه تنها سنتکام و عناصر مربوط به جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا را درگیر خود می‌کند، بلکه تل‌آویو و متحدان آمریکا در حاشیه خلیج فارس نیز در آن سهیم هستند.  

مقصد بعدی وزیر دفاع آمریکا کشور آلمان و میزبان، فرماندهی ناتو در خاک اروپا است. آستین در آلمان با وزیر دفاع این کشور و یان هکر، مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی آلمان درباره روابط دفاعی دوجانبه، مقابله با تاثیر مخرب رقبای مشترک استراتژیک و موضع نیروهای آمریکا در آلمان نیز گفت‌وگو می‌کند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا، وزیر دفاع این کشور در بازدیدش از فرماندهی آمریکا در اروپا و مقر فرماندهی آفریقایی ایالات متحده در آلمان با سربازان آمریکایی و فرماندهان ارشد دیدار می‌کند و بر دیدگاهش درباره منافع امنیتی در منطقه تاکید خواهد کرد.

این سفر در انگلیس و دیدار با بن والاس، وزیر دفاع این کشور پایان می‌یابد. آستین در این سفر بر اهمیت همکاری نظامی و دفاعی بین دو کشور برای مقابله با چالش‌های امنیتی در جهان تاکید می‌کند. در آخر باید گفت که مسیر ملاقات‌های نماینده کاخ سفید حاکی از عزم جدی واشنگتن برای مقابله با تهدید چین و روسیه از یک سو و کنترل بحران در خاورمیانه از سوی دیگر است. موضوعی که نوید راهی دشوار برای دمکرات‌های حاضر در کاخ سفید طی چهار سال آینده را می‌دهد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 12655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =