۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 12654

حربه‌های جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از بازگشت به برجام

تغییر پارادایم از گزاره  «ایران فقط به زور پاسخ می‌دهد» به گزاره  «حُسن‌نیت منجر به حُسن‌نیت می‌شود» کابوس جنگ طلبان است.
حربه‌های جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از بازگشت به برجام

تلاش‌ها در وین امیدواری‌ها را برانگیخته است. اما این همه ماجرا نیست. تحریم طلبان و ویرانی خواهان در همه جای دنیا در تلاشند که مناسبات ایران و آمریکا به برجام بازنگردد. جمهوری خواهان که هنوز حسرت دوران طلایی ترامپ را میخورند می‌خواهند به هر شکلی جلوی بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های ایران را بگیرند.

به گزارش آتیه آنلاین مجله نشنال ریویو در مطلبی به چگونگی ایجاد موانع برای لغو تحریم‌های ایران پرداخته است. این مطلب با تیتر "چگونه جمهوری خواهان می توانند از لغو تحریم‌های ایران توسط بایدن جلوگیری کنند" به موانعی پرداخته که جمهوری خواهان می‌توانند به واسطه حضور در کنگره و فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران و لغو تحریم‌هایش انجام دهند.

نویسنده در ابتدای این مطلب پرسیده "کنگره قصد دارد برای دفاع از معماری تحریم‌هایی که طی سال‌های متمادی ساخته شده، چه کاری انجام دهد و در ادامه توضیح داده که "جمهوری خواهان و دموکرات‌های میانه رو در واشنگتن ابراز امیدواری می کردند که رئیس‌جمهور آمریکا باید از اهرم تحریم تاریخی که از سلف خود به ارث برده برای مذاکره در مورد توافق بهتر و جامع‌تری با ایران استفاده کند. " نویسنده این مطلب مدعی شده که هدف بایدن سخت و طولانی کردن محدودیت‌های هسته ای ایران و همچنین پرداختن به برنامه موشکی است و بلینکن به کمیته روابط خارجی سنا گفته که لغو تحریم‌های تروریسم علیه بانک مرکزی یا شرکت ملی نفت ایران (موسساتی که در برجام رفع تحریم شده بودند) به نفع آمریکا نخواهد بود.

با این حال نویسنده معتقد است "طبق پیشنهاد دولت بایدن، ایالات متحده تحریم‌های تروریسم (بدون اینکه ایران حمایت از گروه‌های منطقه‌ای را متوقف کند)  لغو خواهد کرد و ایران می‌تواند از طریق بانک مرکزی و شرکت ملی نفت (هر دو به دلیل ارتباط با تروریسم و ‌سپاه پاسداران که به همین دلیل واهی تحریم شد) به میلیاردها دلار دسترسی پیدا کند. "

این‌ها نشان می دهد، مساله لغو تحریم و حرکت به سوی عادی سازی روابط ایران و ایالات متحده تا چه میزان می‌تواند به کابوسی برای جنگ طلبان اردوگاه جمهوری‌خواهان تبدیل شود. نویسنده این مطلب توافق برجام را تکان دهنده خوانده و ادامه داده "توافق هسته ای نمی‌تواند توانایی ایران در تولید سلاح‌های هسته ای را محدود و تهران را وادار به پاسخگویی کند. " سپس در حالی که به اذعان آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران از سال ۲۰۱۵ و شروع توافق برجام تا سال ۲۰۱۹ و یک سال پس از خروج ترامپ از برجام به تمامی تعهدات خود عمل کرده، ایران را متهم به پنهانکاری و دروغ گویی در این باره کرده است.

این‌ها نشان می‌دهد که جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه و اندیشکده‌های فکری آنان تا چه اندازه از توافق بر سر بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران نگرانی دارند. این مساله در حالی است که به اذعان کارشناسان و سیاستمداران خود آمریکا کمپین "فشار حداکثری" نتوانست به اهداف خود برسد و ترامپ پس از دو سال و نیم تحریم، در زمان ترک کاخ سفید عملا برگی از ایران در اختیار نداشت. اما لابی ضد ایرانی و جنگ طلب قدرتمند در داخل و خارج از آمریکا که "عادی سازی" دو کشور را پایان رویاهای خود در منطقه می‌بیند، با تمام توان در حال سنگ‌اندازی در مسیر صلح است. این مطلب و بسیاری از مطالب در این سطوح تلاش می‌کند با فضاسازی علیه ایران و استفاده از اهرم‌های قانونی در کنگره کار را برای تیم سیاست خارجی بایدن سخت کند.

رضا نصری حقوقدان بین‌الملل معتقد است: لابی‌های ایران‌ستیز در واشنگتن قصد دارند از دو حربه استفاده کنند.  اول به کارگیری ترفندهای آئین‌نامه‌ای و حقوقی علیه توافق؛ و یکی ایجاد یک فضای روانی که در آن هرگونه «همسویی با ایران» حاوی هزینه سنگین سیاسی باشد.  در این میان، آن‌ها با مانور روی موضوعات حساسیت‌برانگیز برای افکار عمومی (مانند حمایت ایران از تروریسم یا زندانیان آمریکایی در ایران)  تلاش خواهند کرد هزینهٔ سیاسی عدم رأی به قطعنامه (توسط نمایندگان دموکرات) یا وتوی قطعنامه (توسط رئیس‌جمهور) را به شدت بالا ببرند.  پیشنهاد این است که با قرار دادن یک «اصلاحیه به قانون بودجه دفاعی»،  دولت را موظف کنند لغو تحریم‌ها را به «آزادی زندانیان آمریکایی در ایران» یا «پایان بخشیدن به حمایت از گروه‌های تروریستی» مشروط سازد.  

نصری برنامه این لابی‌ها را بالا بردن تهدید در کارشکنی شرکت‌های خصوصی دانسته و البته معتقد است تحقق این برنامه‌ها به همین آسانی نیست! چون مخالفان برجام یک کارنامه مملو از شکست در پرونده دارند و جریان موافق برجام در مقابل آن‌ها مقاومت خواهد کرد.  در واقع، اینکه تا چه میزان این لابی‌ها موفق خواهد شد علیه «سیاست خارجی» رسمی و اعلان‌شده دولت بایدن سنگ‌اندازی کنند، بستگی به این دارد که در این زورآزمایی تا چه حد موفق به «فضاسازی» شوند.  

او با مهم دانستن بازی ایران می گوید اقدامات ما می‌تواند کفه ترازو را به سمت موافقان یا مخالفان لغو تحریم در واشنگتن سنگین کند. مثلاً، نمایش غیرضروری توان هسته‌ای پس از توافق، افتادن در دام تنش‌افروزان در منطقه یا اظهارات و طرح‌های تند در مجلس به مقاصد جریان ایران‌ستیز کمک خواهد کرد.  از طرف دیگر، مبادرت به اقدامات کم‌هزینه برای ایران (اما حائز اهمیت برای افکار عمومی آمریکا)  مستعد کمک به جریان حامی توافق خواهد بود.  در واقع، یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار و حساسیت‌برانگیز برای افکار عمومی ایالات متحده سرنوشت زندانیان آمریکایی در ایران است که می‌توانند از آن به عنوان محمل و بهانه‌ٔ قانونگذاری علیه ایران استفاده کنند.  طبیعتاً عفو پیش‌دستانهٔ برخی از این زندانیان (یا اقدام به مبادلهٔ سریع آن‌ها)  می‌تواند کفه ترازو را به نفع حامیان لغو تحریم متمایل کند و یکی از مهم‌ترین حربه‌های روانی لابی‌های ایران‌ستیز را از آن‌ها سلب نماید.  

اقدامات «مثبت» ‌ این‌چینی از جانب ایران (دست‌کم از منظر افکار عمومی آمریکا)  استدلال جریان‌های تندرو مبنی براینکه «ایران فقط به زور پاسخ می‌دهد» ‌ را سُست و باطل جلوه خواهد داد.  فراموش نکنیم همواره یکی از کابوس‌های لابی ایران‌ستیز در واشنگتن تغییر پارادایم از گزاره  «ایران فقط به زور پاسخ می‌دهد» به گزاره  «حُسن‌نیت منجر به حُسن‌نیت می‌شود» بوده و هست.

کد خبر: 12654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =