سودان با پیشنهاد امارات درباره مناقشه با اتیوپی مخالفت کرد

عضو شورای حاکمیت انتقالی سودان از مخالفت با ابتکارعمل امارات برای حل و فصل درگیری سودان -اتیوپی پیرامون منطقه مرزی الفشقه خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبسایت سودان تریبون، مالک عقار، عضو شورای حاکمیت انتقالی سودان گفت، ابوظبی می‌خواهد منطقه الفشقه میان سودان و اتیوپی تقسیم شود اما خارطوم این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: اماراتی که پشت دریاها قرار گرفته می‌خواهد خاک ما را تقسیم کند. تبعات این اقدام منطقه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

عقار گفت، درگیری در منطقه الفشقه وجود نداشت و این منطقه ۱۰۰ درصد متعلق به خاک سودان است. نظام عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان این بحران را درست کرده و مثل مار تا مرحله گزیدن پرورش داده است.

پس از اینکه ارتش سودان در ماه نوامبر در منطقه مرزی الفشقه مجددا مستقر شد و اعلام کرد، ۹۰ درصد از اراضی حاصلخیز را که تحت کنترل کشاورزان و نیروهای مسلح اتیوپی بود، پس گرفته است، روابط میان دو کشور متشنج شد.

همچنین مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان که طی سفری وارد دوحه شده بود، در نشست خبری پیرامون سد النهضه گفت، جایی برای صحبت از گزینه نظامی درباره حل بحران سد النهضه وجود ندارد بلکه در حال حاضر گزینه های سیاسی مطرح است.

وی افزود، نمی‌توان نتایج اخیر مذاکرات پیرامون این سد در پایتخت جمهوری کنگو را ناکام توصیف کرد. سودان با نهایت اشتیاق به این مذاکرات رفت تا قبل از دومین مرحله آبگیری به یک توافق قانونی الزام آور برسد.

الصادق المهدی گفت، آبگیری سد النهضه بدون تعهد قانونی خطرناک بوده و تهدیدی مستقیم برای سودان است.

وی افزود، اظهارات وزیر آب اتیوپی که گفته بود سودان و مصر مشارکت آفریقای جنوبی در مذاکرات سد النهضه را رد کردند، صحت ندارد. سودان خواستار دستیابی به توافقی است که مورد رضایت همه طرف ها باشد و منافع آنها از جمله حق اتیوپی در توسعه را حفظ کند مشروط بر اینکه آدیس آبابا توافقنامه الزام آور درباره آبگیری و راه اندازی سد النهضه را براساس توافق درباره بیانیه اصول در سال ۲۰۱۵ امضا کند.

جلسات مذاکرات درباره سد النهضه هفته جاری در سطح وزیران سه کشور ذیربط؛ مصر، سودان و اتیوپی در جمهوری کنگو به پایان رسید اما هیچ توافقی حاصل نشد.

کد خبر: 12639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =