سند همکاری ایران و چین الزام‌آور نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه سند راهبردی ایران و چین، سند تعهدآور و الزام‌آور نیست، گفت: این سند ضمن تاکید بر همکاری مشترک و مبتنی بر احترام متقابل، موضعی برابر و منافع برد- برد دو کشور را دنبال می‌کند.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با آتیه آنلاین بیان کرد: براساس همکاری‌های گسترده ایران و چین در زمینه‌های گوناگون در سال‌های گذشته و با توجه به حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو طرف، چین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکای اقتصادی ایران به حساب می‌آید.

وی افزود: برای توسعه بیشتر فعالیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های متقابل، سند راهبردی بین ایران و چین امضا شد.

آرگون بیان کرد: این سند تعهدآور و الزام‌آور نبوده و ضمن تاکید بر همکاری مشترک و مبتنی بر احترام متقابل و موضعی برابر، منافع برد- برد برای دو طرف را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: این سند از جامعیت برخوردار بوده و علاوه بر حوزه اقتصادی، حوزه سیاسی، دفاعی، امنیتی و فرهنگی را نیز شامل می‌شود و نشان‌دهنده نقشه‌ راه و افق روابط همه‌جانبه و چارچوب همکاری و زمینه‌های مشارکت برای طرفین در بلندمدت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: باید از این فرصت‌ها برای ارتقا و توسعه همکاری‌های بین‌المللی حداکثر استفاده را کرد چراکه اسنادی از این دست می‌تواند زمینه افزایش تولید و ثروت کشور را فراهم کند. اما به شرطی که در راستای اجرایی‌کردن این سند همکاری، در تنظیم قراردادها از تمامی ظرفیت‌های کارشناسی و حقوقی استفاده شده و همچنین از شفافیت‌های لازم نیز برخوردار باشد.

وی گفت: در شرایط حاضر یکی از نیازهای اصلی کشور برای رشد و توسعه اقتصادی، تامین منابع مالی است و بدون تردید نقش جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها نظیر راه و راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها، صنعت و صنایع پیشرفته و حوزه‌های مزیت‌دار از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری و... بسیار برجسته است.

آرگون اضافه کرد: تامین مالی طرح‌ها برای افزایش رشد و توسعه اقتصادی ‌کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر: 12631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =