ویژگی مناسب عینک آفتابی

یک متخصص اپتومتری، برای خرید عینک مناسب، تنها انجام تست یو وی (لایه محافظ ماورای بنفش) را کافی ندانست و توجه به برخورداری از لایه محافظ مادون قرمز و اشعه‌های پلاریزه را نیز ضروری بیان کرد. این اپتومتریست همچنین استفاده از عینک آفتابی را توسط کودکان و افراد مسن، به عنوان دو گروه آسیب‌پذیر در مقابل اشعه خورشید ضروری دانست.

دکتر محمدرضا زرین در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه در صورت نبود مراقبت‌های بهداشتی، چشم در دو زمینه دچار آسیب می‌شود، افزود: یکی مربوط به بحث اپتیکال و دیگری مربوط به پاتولوژی‌های چشمی است.

وی با اشاره به بحث پاتولوژی‌های چشمی، اظهار کرد: پاتولوژی‌ چشم می‌تواند متاثر از بیماری‌های سیستمیک از جمله دیابت، فشارخون و تیروئید قرار بگیرد و این سه بیماری بیشترین آسیب را به بافت‌های چشمی وارد می‌کنند.

متخصص اپتومتری گفت: برای مصون ماندن از این عوارض چشمی، باید معاینات دوره‌ای عمومی برای کنترل بیماری‌ها و بر اساس نظر متخصص داخلی انجام شود و به ویژه بیماری‌هایی نظیر تیروئید، فشارخون و دیابت که سلامت چشم‌ها را هدف قرار می‌دهند، کنترل و درمان شوند. همچنین در کنار این اقدامات معاینات دوره‌ای چشم‌ها نیز نباید فراموش شود و بر اساس شدت بیماری‌ها از جمله بیماری دیابت حتی لازم است تا ماهی یک‌بار این معاینات انجام شود.

زرین، درخصوص صدمات چشمی مربوط اپتیکال تصریح کرد: بحث اپتیکال، اشعه‌های مضر موجود در محیط مانند اشعه ماورای بنفش، اشعه مادون قرمز و اشعه‌های پلاریزه را دربر می‌گیرد. باید توجه داشت، اشعه‌هایی به میزان فراوان در محیط وجود دارند که وارد چشم شده و با جذب از طریق بافت‌های چشم، آسیب وارد می کنند؛ اما می‌توان با عینک‌های محافظ این عوارض را کنترل کرد.

وی با اشاره به ویژگی مناسب عینک‌های محافظ افزود: این عینک‌ها درواقع عینک‌های آفتابی هستند که ویژگی‌ مختلف دارند؛ برخی عینک‌های آفتابی وجود دارند که اشعه‌های پلاریزه، ماورای بنفش و مادون قرمز (فروسرخ) را نیز کنترل می‌کنند که بهترین نوع عینک به شمار می‌روند.  

استاد علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره به ویژگی اشعه پلاریزه، اظهار کرد: هنگامی که نور خورشید به سطوح منعکس کننده‌ای مانند سطح آب یا سطح آسفالت برخورد می‌کند، بخشی از نور آن برگشت خورده و پلاریزه می‌شود. به این معنا که تغییر شکل داده و به صورت سینوسی می‌شود. این اشعه تمایل بسیاری به جذب در بافت‌های چشم داشته و بسیار مخرب است. آب‌مرواریدهای زودرس یکی از عوارض آن به شمار رفته و مشکلات قرنیه و شبکیه از عوارض دیگری است که در اثر جذب این اشعه به داخل بافت‌های چشمی ایجاد می‌شود.

کودکان و افراد مسن، آسیب‌پذیر در مقابل اشعه خورشید

زرین با بیان اینکه مراقبت از چشم برای تمام افراد لازم است، گفت: باید توجه داشت که دو گروه سنی اطفال و افراد مسن در مقابل اشعه خورشید بسیار آسیب‌پذیر هستند و بنابراین علاوه بر افراد مسن، نباید اطفال را در این زمینه فراموش کنیم و حتما باید عینک‌های محافظ استاندارد برای آن‌ها تهیه کنیم.

وی درخصوص این مسئله که بسیاری از مراکز فروش عینک، برای نشان دادن کیفیت محصول، از طریق دستگاه، تست یو وی (لایه محافظ اشعه ماورای بنفش) انجام می‌دهند، ادامه داد: یکی از مشکلات تهیه عینک، رفتارهای بازاری اشتباه است که ترویج شده است؛ باید دانست که تمام عدسی‌ها و سیستم‌های اپتیکی یو وی را جذب می‌کنند و می‌توان گفت شیشه پنجره نیز یک سیستم اپتیکی است؛ اما این جذب در مراتب مختلف انجام می‌شود.

متخصص اپتومتری تصریح کرد: توجه به لایه یو وی مهم است؛ اما هر عدسی عینک با کیفیت پایین نیز می‌تواند یو وی را جذب کند و بنابراین نگرانی از این بابت نباید وجود داشته باشد. درست است که حجم یو وی موجود در محیط از تمام اشعه‌های مضر بیشتر است، اما خوشبختانه توسط تمام عدسی‌ها جذب می‌شود. اما همه عدسی‌ها جذب اشعه مادون قرمز و اشعه‌های پلاریزه را ندارند؛ مادون قرمز حجم کمی دارد اما آسیب بیشتری را وارد می‌کند و این عدسی‌ها باید ویژگی خاص داشته باشند.

زرین با بیان اینکه برخی عدسی‌ها از مواد خاص ساخته شده‌اند، افزود: عدسی‌های از نوع پلاستیک یا عدسی‌های پلی‌کربنات و نوع پیشرفته در جذب مادون قرمز مناسب هستند و همراه آن یو وی نیز دارند و باید فیلترهای دیگری روی آن‌ها نصب شود تا بتوانند اشعه‌های پلاریزه را نیز جذب کند. درحال حاضر عدسی‌هایی که این سه کار را با هم انجام دهد، وجود دارد و می‌توان از عینک‌های آن استفاده کرد.

وی گفت: حال اگر کسی نورهراسی یا «فوتوفوبیا» داشته باشد، می‌تواند علاوه بر این سه لایه، لایه فتوکرومیک را هم اضافه کند تا نور مرئی را تنظیم کرده و نورهای اضافه را که منجر به سردردهای چشمی یا فشار بر سیستم عصبی می‌شود، حذف کند.

متخصص اپتومتری اظهار کرد: به طور طبیعی اگر نور طبیعی را ۱۰۰ درنظر بگیریم، اگر ۸۵ درصد آن را حذف کنیم، با ورود ۱۵ درصد نور، بینایی کامل ایجاد می‌شود و بنابراین نور مرئی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان آن را با عدسی‌های فتوکرومیک تنظیم کرد.

زرین با تاکید براینکه برای تهیه عینک مناسب باید به مراکز معتبر مراجعه شود، افزود: معمولا مشتری یا بیمار متوجه مواردی مانند اینکه عدسی‌ها قابلیت جذب مادون قرمز، مرتبه یو وی و ویژگی پولاریزیشن نمی‌شوند و برای همین باید به مراکز معتبر مراجعه کنند.

وی ادامه داد: سنجش یو وی دارای دستگاه است؛ اما این دستگاه ارزش علمی ندارد؛ همچنین راه کنترلی برای داشتن قابلیت جذب مادون قرمز عینک‌ها نیز وجود ندارد و تنها ویژگی پلاریزیشن را می‌توان با سیستم نوری متوجه شد که به مشتری‌ها آموزش داده می‌شود اما این مسئله نیز راه گریز دارد و فاقد ارزش علمی است؛ بنابراین تنها راه خرید عینک از مراکز معتبر است.

کد خبر: 12588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =